Na testu: McIntosh MA252 integrirano pojačalo

McIntosh je jedna od rijetkih tvrtki u HIFI svijetu koja zauzima kultni status. U gotovo 70 godina postojanja, ujedno je jedna i od najdugovječnijih. Međutim, u svom postojanju McIntosh je uglavnom dijelio audiofile u tabore. Jedni su opčinjeni izgledom uređaja i magičnim plavičastim sjajem VU metra, dok ih drugi jedva mogu pogledati. Neosporna je činjenica pak, da generalno McIntosh proizvodi uređaje vrhunskog zvuka, a upravo je to ono što se na kraju dana valorizira.

McIntosh MA252 najnovije je integrirano pojačalo koje prati osnovni oblikovni pristup nastao u samom začetku tvrtke, ali je isto tako neizbježno zapažanje modernom pristupu, ili ako ste dublje upoznati s brandom, utjecaj Livija Cucuzze, talijanskog industrijskog dizajnera, inače voditelja industrijskog dizajna McIntosh grupe (do nedavno Fine Sounds Group) u čijem se vlasništvu nalaze Sonus faber, Audio Research, Wadia, Pryma, Sumiko, WOM i McIntosh.

Prilično radikalan zaokret u oblikovanju uređaja grupe primjetan je unazad 5 godina kada je predstavljeno Wadia Intuition 01 integrirano pojačalo s ugrađenim DAC-om. Iz prepiske s Liviom Cucuzze uoči prošlogodišnjeg Too Loud Festa i Too Loud Audio Design izložbe koju smo organizirali u sklopu festivala, saznao sam da i danas Wadia Intuition 01 predstavlja jedan od najdražih dizajnerskih uradaka Livija Cucuzzepa pa tako i grupe. Ovo samo potvrđuje koliko je trebalo hrabrosti da se grupa odmakne od tradicionalnog pristupa pa čak po cijeni da izgubi dobar dio ‘konzervativnih’ audiofila. Procjena je uspjela, tako da se takvo što nije dogodilo, niti se događa danas. Baš naprotiv, izgleda da su te korjenite oblikovne promjene itekako dobrodošle, ali se još uvijek jako pazi na esenciju, a to je – kvaliteta zvuka.

Zaokret u oblikovanju primjetan je i kod Sonus faber zvučnika, dok je nešto pitomiji pristup zadržan kod Audio Research i McIntosh uređaja. Doduše, i ovdje je sve više prisutno naglašavanje pojedinih dijelova te implementacija detalja koji komuniciraju moderan pristup oblikovanju. McIntosh MA252 možda je najbolji dosadašnji primjer navedenog.

Naime, McIntosh već neko vrijeme u cijevne uređaje ispod driverskih cijevi ugrađuje zelene LED-ice kako bi dodatno naglasio karakterističnu boju branda. U slučaju MA252 integriranog pojačala, po uključivanju, ta boja isprva biva crvena, označavajući pripremno razdoblje za rad tj. zagrijavanje cijevi, dok zeleno svjetlo daje korisniku znak da glazba može krenuti. Ovakvo što nije tipično za McIntosh i još uvijek izaziva polemike radi li se o kiču ili korisnoj implementaciji. Da ne kažem da je za neke čista blasfemija kombinirati svjetlo cijevi s LED-icama.

Zaštitni kromirani kavezi samih cijevi također su dorađeni. Na vrhu svakog nalazi se ‘Mc’, kao dio McIntosh logotipa. Isti se nalazi i na bočnim stranama gdje su postali dio hladnjaka. Takvo što sam prvi put vidio kod Pathos pojačala. Ako uzmete u obzir da se Pathos i Sonus faber proizvode u Vicenzi, dakle u Italiji te da je i Livio Cucuzza Talijan, možda možete naći poveznicu.

Uz uređaj dolazi i okasti ključ za pritezanje priključaka za zvučničke kabele, također s logotipom tvrtke, što je još jedan detalj koji govori koliko se pridodalo pažnji da se kupcu isporuči cjelovita priča.

Točku na ‘i’ te priče stavlja vrlo vješto dizajniran daljinski upravljač. Često ta ‘sitnica’ ostane nevažna u očima mnogih high-end proizvođača HIFI uređaja pa uz uređaj od ‘MoramDićiŽivotniKreditDaBihKupio’ isporuče dalekoistočni jeftinjak plastikaner vrijedan prijezira.

Prije nego što uređaj stavite u pogon, morat ćete sami umetnuti cijevi koje su unutar pakiranja zasebno odvojene i osigurane zbog transporta. No, da ne biste ostavili mastan trag prstiju na cijevima koji bi eventualno mogao skratiti vijek trajanja samih cijevi, priložene su pamučne rukavice tj. akcent koji govori da ništa nije prepušteno slučaju.

Nadam se da je iz navedenog jasno da dizajn nekog proizvoda ne čini samo oblik uređaja (zvuk i topologiju zasad ostavimo po strani), nego i cjelovita priča u kojoj su podjednako važni osnovni geometrijski odnosi, uporaba materijala, svi vidljivi elementi koji čine uređaj, aplikacija vizualnog identiteta branda, dodaci poput navedenog okastog ključa ili daljinskog upravljača, pa tako i ambalaža u kojoj se uređaj isporučuje. Zaključno, ako govorimo o kvaliteti dizajna nekog proizvoda, onda gledamo abecedu od prvog do posljednjeg slova.

Iako se u osnovi oblik MA252 oslanja na modele izlaznih pojačala poput MC75 ili MC275 te se bitno razlikuje od ostalih integriranih pojačala u ponudi, MA252 sadržava elemente koji ga vežu uz njih.

S tehničke strane gledano, riječ je o uređaju hibridne topologije. U pretpojačivačkom dijelu korištene su četiri cijevi, dvije 12AX7a i dvije 12AT7, dok je izlaz tranzistorski. Snaga je deklarirana na 100 Watta na 8 Ohma, odnosno 160 Watta na 4 Ohma. Na pozadini se nalazi jedan par balansiranih (XLR) i dva para nebalansirana (RCA) priključka. Tu je i priključak za strujno napajanje, priključak za serijsko pokretanje uređaja (trigger), servisni (data) priključak, priključci za zvučničke kabele, izlaz za subwoofer, kao i par RCA priključaka za spajanje gramofona. Naime, u MA252 ugrađeno je MM gramofonsko pretpojačalo.

S prednje strane nalaze se dva oblikom prepoznatljiva McIntosh gumba, jedan za pokretanje uređaja i određivanje glasnoće, drugi za odabir ulaznog kanala i namještanje tonskih kontrola, kao i glasnoće lijevog, odnosno desnog kanala. Po želji, kombinacijom oba gumba, možete sami dodjeljivati nazive ulaznih kanala. Konačno, tu je i priključak za spajanje slušalica.

Iz svega navedenog, vjerujem da je očito kako je MA252 kompaktan proizvod koji će manje zahtjevnim korisnicima pružiti ‘uslugu’ na jednom mjestu. Dakle, ako želite spojiti gramofon s MM zvučnicom (kakve se uglavnom nalaze u početnim i srednjim razredima), nema potrebe za kupovinom zasebnog gramofonskog pretpojačala. Ista stvar je i s pojačalom za slušalice, a prisutan je i dovoljan broj priključaka za spajanje različitih vanjskih uređaja. Jedina stvar koja nedostaje, a koju bih volio vidjeti u ovakvom uređaju, jest D/A pretvarač. Tad bi to zaista bio zaokružen proizvod, ali valja voditi računa o tome da bi se i cijena samog uređaja značajno promijenila. Ovako se MA252 zaustavio na prihvatljivih 4.400 eura.

MA252 sam testirao s Wilson Audio Sophia 3 i KEF LS50 zvučnicima. Pojačalo ima dovoljno snage da potjera i jedne i druge zvučnike, iako moram priznati da su na KEF LS50 sjeli, kako se to kaže – ko budali šamar. Ako ste pročitali recenziju KEF LS50 zvučnika, spomenuo sam da zvučnici traže potentno i kvalitetno pojačalo, a MA252 je upravo jedno takvo.

S Wilsonima se MA252 pokazao kao solidan partner, ali samo do određene granice. Naime, Sophia 3 zvučnici, bar gledajući na papiru, nisu pretjerani teret za dobar dio pojačala, ali ipak treba uzeti u obzir da impedancija može pasti ispod 3 Ohma te da ovisno o glazbenom materijalu može varirati u ogromnim otklonima i to u vrlo kratkim intervalima. Ovo je smrt za velik broj pojačala bez obzira na sav trud u Wilson Audiju da konstruiraju ‘amplifier friendly’ zvučnik, a nasuprot brutalnoj Sashi čija impedancija pada na gotovo 1 Ohm (!). Ovdje u složenim orkestralnim djelima pri koncertnim glasnoćama čak ni moj Pass X250.5 s 2×250 Watta nije potpuno imun, a kamoli MA252. To su činjenice od kojih ne treba bježati. Dakle, MA252 možete upariti sa zvučnikom tehničkim karakteristikama poput Sophia 3, ali s debelim kompromisom.

Ako niste ljubitelj klasike u svom domu, ili bolje rečeno, za vas se klasika nalazi isključivo u koncertnoj dvorani i nigdje više, MA252 ćete zaobići u širokom luku. Ovdje sad očekujem da priznate da ovo vrijedi, ne samo za sva pojačala, nego i za bilo koji sustav pa vrijedio li on milijune bilo koje svjetske valute.

E, ali sa zvučnicima poput KEF LS50, za koje smatram (koliko god to nekome besmisleno zvučilo) da vrijede najmanje dvostruko, tu MA252 itekako ima što za pokazati. U mom slučaju ta se kombinacija pokazala kao sistem koji može budućeg korisnika natjerati na pitanje – zašto platiti više? Ako ćemo iskreno, i sam sam se to u jednom trenutku zapitao, ali eto, otišao sam predaleko da bih se sad vraćao.

Međutim, da sam pred nekih 15-ak godina naletio na ovakvo što, budite uvjereni da bih uštedio brdo love. No, što bi rekla moja pokojna nona – za prolivenim mlijekom se ne plače.

Nakon ovog, zaista dužeg uvoda, red je da pređem na opis zvuka, a to je ono što će većinu zanimati. MA252 je karakterom prilično neutralno pojačalo. Teško je secirati frekvencijski opseg i prstom upirati u određeni dio u smislu detektiranja anomalija. Pojačalo je brzo, rezolutno, detaljno i u svom opsegu nudi pregršt informacija od gore do dolje.

U nekoliko tjedana koliko sam se družio s MA252, preslušao sam na desetke albuma različitih žanrova. Što god slušao, vodilo je k istom zaključku, a taj je da je MA252 primjer dobro konstruiranog pojačala. Zadovoljit će širi krug korisnika jer pruža užitak slušanja na više razina.

Kao prvo, tu je vrlo otvoren zvuk s velikom pozornicom. Već ovo samo po sebi nudi bogat uvid u glazbeno djelo. Ta se pozornice proteže s jedne na drugu stranu, virtualno pomičući bočne zidove te odlazi u zavidnu dubinu. Nadalje, pojačalo može potegnuti s autoritetom i izdržati složene dinamičke otklone. U bas području briljira, baš kao i u vrlo rafiniranom visokotonskom koje je prepuno detalja. Srednjetonsko je čisto, meko, informativno i odlično povezano s ostatkom spektra.

Dobar primjer koji otkriva koliko MA252 može uvući u glazbu i natjerati slušatelja da razvuče osmjeh na lice, jest kompozicija Tickle Toe u izvedbi The Hot Club of San Francisco, s albuma Yerba Buena Bounce (2007., Reference Recordings). Tu sam mogao čuti izvrsnu ritmičnosti, dobar timbar instrumenata i sjajnu separaciju instrumenata. Slušajući, pogled seže lijevo, desno naprijed i nazad, gledajući gdje se pojedini instrument nalazi u pozornici.

S druge pak strane, suptilnost u vokalu mogao sam osjetiti u pjesmi Close to you, u izvedbi Ronalda Isleyja, s inače sladunjavog, ali odličnog albuma Here I am: Isley meets Burt Bacharach (2003., DreamWorks Records). Ovdje je MA252 maestralno odradio posao jer je uspio prenijeti emocije i ljepotu osebujnog glasa Ronalda Isleyja. Riječ je o ljubavnoj pjesmi i po meni o jednoj od najboljih interpretacija. Naime, Close to you još su izvodili, Diana Ross, Issac Hayes, Dionne Warwick, The Carpenters, Mario Biondi, The Cranberries i mnogi drugi, ali ova se po mom skromnom sudu daleko odvaja upravo zbog Isleyjevog širokog raspona glasa. Ako volite ovakvu ili sličnu vokalnu glazbu, užitak slušanja s MA252 je zagarantiran.

No, kako se kaže, na muci se poznaju junaci, tako da je na red došao daleko složeniji glazbeni materijal, naravno, iz redova klasične glazbe. Ratni rekvijem, Benjamina Brittena u izvedbi Londonskog simfonijskog orkestra pod ravnateljstvom Gianandree Nosede (2012., LSO Live) sadrži mješoviti muško/ženski zbor i simfonijski orkestar. I dok samo djelo ne držim nekim famoznim klasičnim ostvarenjem, dobar je pokazatelj što pojačalo može, a što ne može. Naime, kada se, primjerice, u prvom stavku kompozicije Libera me krenu miješati mnogobrojni instrumenti u snažnim dinamičkim otklonima sa zborom, često pojačala krenu moliti za milost i preklinju slušatelja da, ili stiša, ili još bolje – promijeni glazbeni materijal.

Moram priznati da sam se ugodno iznenadio kako se MA252 snašao i odradio zadatak. U većini se slučajeva klimaks kompozicije pretvori u nerazgovijetnu smjesu zvukova koji ubrzo postanu iritantni. To je onaj trenutak kada ruka nekontrolirano sama krene prema daljinskom upravljaču, a supruga ili suprug, kako želite, urlajući izlazi iz kupaonice i pita vas za zdravlje – Daj stišaj tu galamu!

Na svu sreću takvo što se s MA252 nije dogodilo iako prilikom testiranja ipak gledam da takav materijal slušam kada sam sam u kući. Zlu ne trebalo.

Ovo je jedan od onih HIFI uređaja za koje mogu bez ikakve dvojbe dati najvišu preporuku. S obzirom na to tko stoji iza MA252 kao proizvođač te da se nalazi u cjenovnom razredu u kojem vlada prilična gužva, MA252 puca na najviše mjesto. Riječ je o uređaju koji će vas dovesti do praga high-end HIFI-ja, otvoriti širom vrata i dati vam da se dobro zagledate u taj svijet. Možda će vam se svidjeti ono što ćete vidjeti, ali se ne bih začudio da zatvorite ta vrata i zaključite da vam je ovdje, s MA252, sasvim dobro. Sjetite se što sam ranije napisao. Nađite mu dobrog zvučničkog partnera i možda ćete imati sve što ste ikad željeli od HIFI-ja.


Cijena: 4.400 eura 

Uređaj ustupio:
Rotary Audio
Ulica Lavoslava Ružičke 2
10000 Zagreb
Telefon: +385 1 5512 705


Sustav za testiranje:

Zvučnici: Wilson Audio Sophia 3, KEF LS50
Izlazno pojačalo: Pass X250.5
Pretpojačalo: Pass XP-20
D/A konverter: Classé CP-800 Rev. 2
Analogni izvor: Kuzma Stabi S PS/Kuzma 4Point 9/CAR-40
Phono pretpojačalo: Clearaudio Nano MKI
Digitalni izvor (PC): MacBook Air (Early 2015), Fidelia, Audirvana Plus
Digitalni izvor (CD transport): Marantz CD6000 OSE LE
Digitalni kabel (USB): Nordost Blue Heaven
Digitalni kabel (AES/EBU): Z Audio Spider (XLR)
Digitalni kabel (COAX): Profigold (RCA)
Zvučnički kabeli: Transparent Musicwave Super MM2
Interkonekti (XLR): Transparent Musiclink Super MM2, Transparent Musiclink Plus MM2
Interkonekti (RCA): Black Rhodium Rhythm, Marohei Cables CT Reference
Strujni kabeli: Revelation Audio Labs Passage CryoSilver Reference, Audioquest NRG-2, Audioquest NRG-3, Wireworld Stratus
Strujna letva: Supra MD06-EU MKII
Audio dodaci: Stillpoints Ultra SS, Stillpoints Mini
Audio polica: Rondo Custom
Zvučnički stalci: NorStone Stylum 2
Soba: Akustički tretirana, 8,5×3,8×2,8 m

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *