Rega – britanski zvuk s tradicijom

Kad je osnivač Rege Roy Gandy imao 14 godina, njegova mama je namjeravala kupiti ili televizor ili gramofon. Pitala ga je što želi, a on ju je molio da to bude gramofon. Mama je kupila televizor. To je bila možda i najznačajnija stvar koju je učinila za njega, ali i za tisuće audiofila širom svijeta. Bilo to namjerno ili ne, takav nepovoljan razvoj događaja pametne klince natjera da uzmu stvari u svoje ruke.

A Roy je bio takav klinac, rastavljao bicikle i mopede još od najranije mladosti. Dva motocikla je čak i napravio praktički ni iz čega, tj. od prikupljenih dijelova. Kad ga je u tinejdžerskoj dobi zaokupirala glazba, gramofon mu se nije činio kao pretežak zadatak.

S osamnaest je napravio svoje prve zvučnike, a nešto kasnije, uz stalni posao u Fordu, povremeno je prodavao audio opremu i zvučnike vlastite izrade. Prvi Rega gramofon nastao je iz čiste frustracije neprestanih i dugotrajnih popravaka novih gramofona drugih proizvođača, koje Roy nije htio prodati u ‘raštimanom’ stanju u kakvom su dolazili iz tvornice.

Nakon nekog vremena shvatio je da bi bilo bolje kad bi gramofon sam napravio od početka i tako bio siguran da drugima nudi ono što odgovara njegovim standardima. S partnerom je osnovao tvrtku, a mama je obećala pomoći oko papirologije prvih dva tjedna. Ostala je u Regi petnaestak godina. Roy je u početku Rege ostao u Fordu a gramofone radio navečer, sve dok osim u Velikoj Britaniji nije počeo prodavati i u Njemačkoj, Francuskoj i Danskoj. Tek tada je mogao napustiti posao u Fordu i u potpunosti se posvetiti Regi.

No prije nego pobrojimo neka ključna postignuća i dođemo do današnjeg vremena u kojem Rega ima stotinu zaposlenika, mjesečno isporučuje tisuće gramofona, u svojim halama ima sve potrebne strojeve, ali nema marketinški odjel, važno je razumjeti da je Regin put vrlo specifičan. To proizlazi iz specifičnog odnosa prema audio uređajima i audio industriji uopće, te činjenice da se u Regi svojih principa drže vrlo dosljedno.

Roy Gandy ističe kako je Rega tvrtka koja se bavi preciznim inženjeringom, koji je zbog prirode gramofona prvenstveno mehanički, strojarski, a nakon toga i elektronički. Rega je audio kompanija samo zato što je Roy Gandy jednako kao i konstruiranje zavolio i glazbu. Već od svojih prvih proizvoda, preciznije gramofona, Rega je definirala koja je njihova primarna publika – audiofili kojima nije svejedno koliko su potrošili na audio uređaje. To ne znači da u Reginoj ponudi nema skupljih uređaja, ali fokus je uvijek na tome da uređaji koje si može priuštiti velik broj ljudi budu doista vrhunski konstruirani i izrađeni.

Rega je također otišla u ekstrem u kojem je možda i doslovno sama na svijetu, naime oni se nikada nisu oglašavali. Roy priznaje da se kroz godine pokazalo kako to i nije najpametnija poslovna odluka, ali želio je sav raspoloživi novac potrošiti na što bolje proizvode, u nadi da će kupci prije ili kasnije i sami shvatiti što plaćaju kad kupuju Regu.

U Regi postoji još jedna izuzetno važna tradicija koja se nekad činila logična, a danas je iznimno rijetka. Rega sve radi u svojoj tvornici i tvrdi da je to jedini način da imate kvalitetu kakvu želite ponuditi. Ako nešto i rade kooperanti, onda rade iz dijelova koje im dostavlja Rega, a koje opet ona sama proizvodi. A razlozi možda i nisu tako geostrateško kompleksni, na tu temu Roy je jednom odgovorio: “Radimo sve je volimo praviti stvari.”

Regini uređaji ne ističu se grandioznim vizurama niti raskošnim tehničkim podacima. Ako recimo tražite pojačalo od 2x50W, naletjet ćete na Rega integrirac od 2x49W. Što sad, je li to dovoljno? To je Regin humor: ‘Ha, eto nemamo pojačalo od 50 watta, tražite drugdje’. Pojačalo zapravo ima 50W, čak i nešto više, ali Rega želi reći da je to specifikacija koja malo govori o kvaliteti pojačala, a još manje o kvaliteti zvuka. Rega vas jednostavno ne želi privući s naizgled značajnim brojkama.

Rega je najpoznatija po svojim specifičnim gramofonima, koji su odmah u vrijeme nastajanja bili izvrsno prihvaćeni kao kraljevi početne klase iako su izgledom i konstrukcijskim rješenjima stvarno išli protiv tadašnje struje. Regini gramofoni su četvrtasti i skoro perolaki, ne zato što je i to nekakva dosjetka, već to proizlazi iz jasnih konstrukcijskih ideja Roya Gandyja. U to vrijeme netko je osvrćući se na dobar zvuk s tih tankih drvenih ploča bez ikakvog ovjesa rekao da su Regini gramofoni pobjeda inženjeringa nad zakonima fizike.

Roy ističe da gramofon nije ništa drugo nego uređaj za mjerenje vibracija. Rezultat mjerenja je naše subjektivno zadovoljstvo šlušanjem glazbe, ali ono u potpunosti ovisi o točnosti tog mjerenja. Gramofon radi po zakonima fizike koji su nam poznati iz naših drugih kontakata s raznim mehaničkim uređajima, ali se u gramofonu sve to odvija na mikroskopskoj razini. Najmanji pomaci u brazdi ploče mjere u milijuntim dijelovima milimetra.

Osim toga, ‘energija glazbe’ nije zapisana u brazdi ploče, ona dolazi iz motora koji pokreće tanjur, napajanja tog motora i mrežnog napona, a brazda tu unesenu i u idealnom slučaju potpuno stabilnu energiju vrtnje samo modulira. Zato su stabilnost pokretanja tanjura, točnost ručke te krutost veze između podnožja ručke i ležaja motora najvažnije osobine dobrog gramofona. Od pojave prvog Rega Planet gramofona pa sve do danas, i svakodnevno, u Regi se konstantno radi na poboljšanjima svih uređaja. Gramofon je tu ostao poseban jer i vrlo suptilne tehničke promjene rezultiraju velim pomacima u zvuku, na bolje ili na gore. Zato Rega kroz povijest ima podosta različitih modela, no vrlo sličnih, jer oni konstantno evoluiraju unutar koncepcije koja se u principu ne mijenja. Vlasnici starijih modela tako zapravo i dalje nemaju zastarjeli uređaj, ali to niti tvornicu ne sprječava da stalno traži sljedeći mali korak do savršenijeg zvuka.

Vjerojatno malo tko ne zna kako izgleda Rega Planar ili neki od skupljih Reginih modela čiji je on korijen. Tanka pravokutna ploča, tanak tanjur s filcanim matom i ravna ručka, najčešće crna. Neki noviji modeli posljednjih godina pojavili su se u vrlo atraktivnom Union Jack finišu, Regin gramofon je tako postao ikona, kao nekad Mini s Union Jackom na krovu. Nevjerojatno, ali usprkos sveprisutnosti svog gramofona, Rega je proizvela nešto još važnije. Deset godina nakon početka rada, Rega je svijetu ponudila ručku RB300, jedan od najcjenjenijih audio proizvoda uopće.

Nitko do tada nije proizveo ručku koja je izlivena u jednom komadu a čije tijelo na sebi ima i headshell. To je bilo svojevrsno metalurško čudo. Rega je pronašla proizvođača koji je bio voljan raditi na razvoju, a zajednički uspjeh im je donio nagradu časopisa Modern Metals u kategoriji aluminijskog lijeva. U pismu koje je pratilo priznanje pisalo je: ‘Još uvijek pokušavamo shvatiti kako ste uspjeli napraviti kalup koji je dao tako dugu šupljinu uz takvu preciznost’.

RB300 stekla je mnoge poklonike, kupovali su je audiofili i ugrađivali na svoje gramofone, a to su radile i mnoge tvornice, ili barem nudile RB300 kao alternativu svojim uobičajenim ručkama. Na RB300, kao ni na Reginim kasnijim skupljim ručkama, ne postoji ugrađeno podešavanje visine ručke i nagiba. Na Reginim gramofonima i s Reginim zvučnicama to nije bitno jer je sve optimalno usklađeno, no na drugim gramofonima vjerojatno će trebati dodatni adapteri. Roy Gandy tvrdi da podešavanje visine ručke nema smisla jer je minimalna greška pri postavljanju igle na njen nosač (cantilever) veća nego moguće podešenje, a i ploče zbog nesavršene izrade iglama neprestano serviraju brazdu pod promjenjivim kutem. S druge strane, ugrađivanje takve mogućnosti smanjilo bi krutost i preciznost ručke pa bi se najfiniji detalji iz brazde nepovratno izgubili.

Veliki uspjeh gramofona i ručki Regi je uz daljnje usavršavanje gramofona i ručki omogućio i polagano popunjavanje kompletnog audio sistema – RB100, Elys i Bias zvučnice, prvo integrirano pojačalo Elicit, prvi zvučnici Ela, phono stage Eos i sve dalje do tunera i kompleksnije i snažnije amplifikacije. Spomenute zvučnice Elys i Bias su u vrijeme svoje pojave krajem osamdesetih bile ogroman hit, prodavale su se u peterostrukoj količini od planirane. Nepopravljivi romantik Roy tako se još sredinom devedesetih nadao da je CD samo prolazna stvar, (imao je pravo, ali za to je trebalo pričekati još dva desetljeća), no 1997. i Rega je ponudila svoj Planet CD, prvi u nizu zapaženih playera, a kasnije i transporta i DAC-ova.

Rega je danas institucija britanskog hi-fija koja prodaje svoje uređaje u 40 zemalja, a revival slušanja ploča zadnjih godina joj je samo još pomogao. Posljednjih nekoliko godina su poslovno najuspješnije godine Rege uopće. Iako Roy kaže da nije želio da tvrtka još raste, jednostavno je morala kako bi se mogla zadovoljiti sve veća potražnja. Nemoguće je kroz razne izjave Roya Gandyja ne steći simpatije za njegove stavove u kojima je uvijek prisutna doza prezira prema korporativnoj kulturi ili megalomanskom pristupu audio uređajima. A to je i jedini aspekt u kojem se čini da je Rega trajno zapela u nekim boljim vremenima. Naime, nakon više od 40 godina rada, Roy Gandy je tek nedavno zaposlio jednog čovjeka za jedan iznimno omraženi zadatak – planiranje budućnosti.

Regina sadašnjost izgleda sjajno, velika nova tvornica na jugu Engleske prodaje u 42 zemlje širom svijeta, ima više od 110 zaposlenih i proizvodi više od 40 proizvoda. Rega osim legendarnih gramofonskih ručica sama proizvodi i svoje zvučničke jedinice, bas, srednje i visokotonske. Odvojeni odjeli proizvode razne modele gramofona i ručica, na strojevima i alatima koji su također konstruirani u Regi, za svoje specijalne namjene. Takva proizvodnja osigurava najvišu točnost i kvalitetu izrade.

Iako Rega jedva zadovoljava potražnju za njenim gramofonima, najveći rast se zapravo događa se u odjelima koji proizvodi elektroniku, najviše zahvaljujući velikoj popularnosti nove ‘R’ serije uređaja. Uređaje najviše kvalitete, one iz serije ‘Reference’, od početka do kraja izrađuje samo jedna osoba, od za taj uređaj specijalno izrađenih dijelova, te ih ugrađuje u kućišta izrađena od jednog komada aluminija na najmodernijim CNC strojevima. S druge strane audio lanca, na samom početku glazbenog signala, čak je tri dana potrebno za izradu jedne Rega MC zvučnice. Ručnim radom, uz pomoć 3D mikroskopa, tek je nekoliko ljudi sposobno postići razinu predanosti i koncentracije potrebnu za uspješno sastavljanje tako kompleksnog i rafiniranog sklopa.

Rega je unatrag nekoliko godina obavila još jedno vrijedno ulaganje u svoje proizvodne kapacitete, te je mnoge poslove koje su radili vanjski podizvođači povukla natrag u izradu u svojim vlastitim pogonima kako bi imala potpunu kontrolu nad kvalitetom i rokovima izrade. Nakon svega, nije teško zaključiti u čemu je uspjeh Rege, to je kombinacija stare škole u pristupu novoj tehnologiji – želja za njezinim pouzdanim radom i dugotrajnim zadovoljstvom kupaca koji osjećaju da dobivaju promišljen audiofilski uređaj, bez obzira o kojoj se cjenovnoj kategoriji uređaja radi, bez priklanjanja pomodarstvu i kratkotrajnim trendovima. To nije teško zaključiti, no to je pristup koji uspijeva samo najpredanijima.


Tekst je nastao u suradnji s Audio Dream trgovinom, domaćim zastupnikom i distributerom Rega elektronike.


O autoru teksta

Dubravko Novosel je u audiofilskim krugovima poznat kao znalac i stručnjak. Autor je mnogih članaka, ali i jednog zanimljivog konstrukcijskog audio rješenja – zvučničkog sustava OZ. Imate li pitanja vezanih uz HIFI tematiku, Dubravko je adresa koju tražite.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *