Opus 3 Records, 2013. (CD 23001/LP 23001). – Format: CD/SACD;LP – Žanr: Blues, Acoustic Blues, Delta Blues
Glazba: 4 – Kvaliteta zvuka: 5
Švedska nezavisna izdavačka kuća – Opus 3, u audiofilskim krugovoma poznata je kao izvor izvrsnih snimaka bez obzira je li riječ o izdanju na CD-u, SACD-u, gramofonskoj ploči ili magnetnoj traci. Dobar dio snimljene glazbe temelji se na akustičnim instrumentima stoga ne čudi činjenica kako je upravo u tom segmentu Opus 3 pokazao majstorstvo prilikom zapisa i obrade materijala. Album mjeseca: Bottleneck John – All Around Man, idealno se uklapa u takvu sliku.
U Opusu 3, glavnu riječ vodi Jan-Eric Persson, vlasnik tvrtke i audio inženjer, osoba koju sam imao priliku upoznati i napraviti intervju za stranice ovog bloga. Ako bacite pogled na razgovor, otkrit ćete dobrim dijelom kakva se snimateljska i producentska filozofija krije iza Opus 3 izdanja.
Iako je riječ o albumu koji se već neko duže vrijeme nalazi u ponudi nosača zvuka i mojoj glazbenoj kolekciji, novost je izdanje na 180-gramskom vinilu. S obzirom na to da sam nedavno nabavio gramofon, ukazala se idealna prilika da napravim zvukovnu usporedbu dva različita audio formata. Doduše, moram skrenuti pažnju na to da sam uspoređivao CD zapis (nemam SACD player koji bi dekodirao DSD) i gramofonsku ploču.
Iako je SACD superioran digitalni audio format naspram CD-a, potonji zaista zvuči izvrsno i lako ga mogu uvrstiti među referentne snimke vlastite fonoteke. Bez obzira na to što mi je trenutno gramofonska integracija zvukovno slabija od digitalne (CD transport/DAC i računalo/DAC), All Around Man zvuči zapanjujuće dobro što dodatno govori o kvaliteti vinila.
Što se tiče samog sadržaja, odnosno glazbe, riječ je o debitantskom albumu Bottleneck Johna za Opus 3. Na albumu se nalazi 14 kompozicija u kojima Bottleneck John svira na različitim akustičnim instrumentima od kojih se neki vrlo lako mogu svrstati među egzotične. Na popisu se nalaze Kawai, Levin, National Duolian, Supertone, Lyon & Healy i mnoge druge gitare, bendžoi i mandoline. Najstariji instrumenti izrađeni su početkom 20. stoljeća, jedan čak krajem 19.
U glazbi Bottleneck Johna možete prepoznati utjecaj Erica Bibba, Douga MacLeoda, Hansa Theessinka, ali i stare garde bluesera poput Muddyja Watersa, Boa Cartera, Charleya Pattona i drugih. Kompozicije se temelje na autorskim potpisima, ali dobar dio čine i obrade tradicionalnih tekstova. Tu je i interpretacija pjesme Jesus gonna be here, Toma Waitsa. Po osobnom sudu, nakon The Blind Boys of Alabama, još jedna odlična obrada izvornog teksta.
Album se kreće u šarenom tonu nudeći usporene blues balade ali i ubrzane ritmove, ponekad sa štihom country glazbe. Ne mogu reći da su mi sve pjesme jednako sjele tj. da sam u svima jednako uživao, ali gledajući u cjelini, All Around Man predstavlja vrijedno blues ostvarenje.
Najbolje trenutke albuma bilježim u pjesmama Out of the rain i Walking in the shadow of light, u kojima se duboki hrapavi glas Bottleneck Johna izvrsno uklapa u glazbeni žanr. Slojevitim glasovnim interpretacijama približio se američkim blues izvornicima, pritom ne otkrivajući europski tj. švedski korijen. Naime, iza imena Bottleneck John krije se pravo ime – Johan Eliasson. ‘Bottleneck’ u stvari otkriva instrumentalni dodatak te kako je John prvenstveno ‘slide guitar player’, po mnogima najbolji u Europi.
Najveću vrijednost u glazbi Bottleneck Johna nalazim u rušenju stereotipa kako bijelac ne može biti jednako dobar blues glazbenik poput crnca, afroameričkog porijekla. Štoviše, uz Hansa Theessinka, Bottleneck John bi se lako mogao nametnuti kao najbolje od delta i akustičnog bluesa što se trenutno nudi na Starom kontinentu. Erica Bibba neću ovdje namjerno uvrstiti jer se ipak radi o američkom porijeklu bez obzira na činjenicu kako od 19. godine života živi i stvara u Europi.
Album se zatvara obradom Wade in the water, još jedne izvorno tradicionalne pjesme duhovnog karaktera, koja je prošla kroz usta i prste mnogih izvođača, od Elle Jenkins, Eve Cassidy, Ramsey Lewisa, The Staple Singersa pa sve do sladunjavih The Common Kingsa. Obrada Bottleneck Johna izdvaja se po dobro pogođenom, usporenom ritmu koji slikovito završava posljednje poglavlje albuma i zatvara korice ovog blues štiva.
No, osebujnost izvedbe leži u još jednom neobičnom instrumentu, tzv. diddley-bow jednožičnoj gitari sklepanoj od kutije za cigare, drvene letve i par šarafa. Receptura izrade proizašla je iz sirotinjske želje za sviranjem, iz koje je konačno i nastao blues, održala se do danas tj. u rukama Bottleneck Johna.
Na žalost čitatelja sklonim skidanju glazbe s interneta, All Around Man nećete naći u bespućima torrenta ili u sivoj zoni. Želite li provjeriti o kakvoj se glazbi radi i slaže li vam se glazbeni ukus s mojim, kontaktirat ćete Sigma Audio, distributera Opus 3 izdanja i zatražiti svoj primjerak. Prema informacijama koje sam iz trgovine dobio, All around man je stigao u priličnom malom broju CD/SACD-a i tek desetak LP-ja. Svoj sam zgrabio na vrijeme, a ako volite blues i želite čuti kako zvuči današnja vrhunska glazbena produkcija, trebali biste i vi. Slobodno povedite i Adele sa sobom.