High End 2022 Munich: Welcome Back

M.O.C., Munich, 19. – 22. 5. 2022.
Uvodni dio reportaže s najvećeg svjetskog HIFI sajma

Nakon dvogodišnje pauze uzrokovane pandemijom koronavirusa, najveći svjetski HIFI sajam ponovno je otvorio vrata za posjetitelje iz cijelog svijeta. Pod motom – Welcome back, High End 2022 pružio je srdačnu dobrodošlicu svim ljubiteljima HIFI-ja, izlagačima, distributerima i novinarima. Međutim, koliko god da se organizator potrudio vratiti u punom sjaju, nepovoljna globalna situacija koja nas je sve obuhvatila, ostavila je ove godine trag i na High End.

Foto: High End 2022

Po slobodnoj procjeni, a i kroz razgovor s izlagačima i posjetiteljima, rekao bih da je ove godine kapacitet izlagačkih mjesta smanjen za nekih 30 posto. Izostali su mahom izlagači iz azijskih zemalja, dobar dio američkih, kao i europskih. Uz to, izostalo je prisustvo nekih velikih imena poput Sonus fabera, KEF-a, Passa, Focala, McIntosha i ostalih. Doduše, neka su se od tih imena izdvojila od samog sajma pa organizirala vlastite prezentacije na zasebnim lokacijama. U drugom slučaju, neka od tih imena, primjerice KEF, mogli smo vidjeti u suženom programu kroz ponudu lokalnih distributera.

Od najavljenih 1500 brendova i 550 izlagača, finalni report (pristigao prekjučer) govori o 800 brendova i 450 izlagača. Ukupan broj posjetitelja u 4 dana bio je 19.767 (trade & consumer visitors) na koje otpada 417 novinara iz 36 zemalja.

No, to nipošto ne znači da je ovogodišnji High End bilo mjesto koje je trebalo zaobići. Naprotiv, itekako se imalo što vidjeti i čuti. Kroz naredne dane na blogu pratite izdvojene reportaže, a ova neka posluži kao uvodni dio. Osim toga, kako god okrenete, gornje brojke još uvijek su impresivne za jedan ovakav događaj.

Za razliku od prethodnih godina, kada sam u Minhenu ostajao po tri, četiri dana, ove godine sam ostao tek dva, ali sasvim dovoljno da polovim meni najzanimljivije trenutke. Istina je da sam ove godine dobar dio izlagačkih mjesta namjerno zaobišao i to zato što je uglavnom bilo riječi o izlagačima čije sam sustave i ponudu višekratno vidio i čuo, a isto tako i o njima pisao.

Gramofoni i dalje vode glavnu riječ kada su u pitanju izvori zvuka. Gdje god da ste se okrenuli, mogli ste vidjeti gramofone, ali na moju veliku žalost, ne i distributere gramofonskih ploča. Bilo ih je tek par s opskurnom ponudom. Možete si zamisliti kakva je situacija kad se Sieveking Sound, kao jedan od najvećih njemačkih distributera audiofilskih nosača zvuka, na čijem su se izlagačkom mjestu prethodnih godina posjetitelji trgali za vrhunska izdanja i gdje je uvijek bila takva gužva da su je jedva hendlali desetak prodavača, ove se godine pojavio s jednim stolom i dva prodavača. Niste ništa mogli kupiti, već se samo informirati, odnosno zgrabiti promo letak i pravac online po naslov.

Američka jazz pjevačica Lyn Stanley, i ove je godine bila prisutna na High Endu. Njeni albumi na vinilima nude superiornu kvalitetu zvuka uz istu takvu cijenu. Među audiofilima, mahom iz Azije, prava je pomama za naslovima iako osobno ne vidim neki poseban razlog u sadržajnom smislu. Michael Fremer (Analog Planet) je svojedobno recenzirao jedan njezin album i tu bih recenziju najkraće opisao kao – Teksaški masakr motornom pilom.

Vinili su se mogli kupiti na tek par mjesta, od kojih je najbolji posao napravio izlagač sa second-hand japanskim izdanjima. Meni se nije dalo prebirati i kupovati nešto o čemu pojma nemam pa sam na drugom kraju kupio album Sonnyja Rollinsa, Bridge, u izdanju španjolske izdavačke kuće Jazz Images Records. Za 20 eura dobio sam 180-gramski vinil, ravan i besprijekorno otisnut u smislu šuma, ali je riječ o nekom remasteru prebačenom s digitalnog izvora. Nema veze, ionako je to bio više čin kupovine suvenira i nastavak tradicije da se sa sajma vratim bar s jednim naslovom. Analogue Productions, MOFI, Reference Recordings, TBM, FIM, Speakers Corner i ostala audiofilska svita pričekat će neko bolje vrijeme, kada će se ponovno pojaviti na High Endu. Ponuda CD-a i SACD-a bila je još gora.

No, ove godine stavljen je snažan naglasak i na magnetofone koji su se mogli vidjeti gotovo u svim halama te u mnogim sustavima. Nažalost, magnetofoni će ostati izbor tek onih audiofila najdubljeg džepa jer su cijene glazbenih izdanja na trakama astronomske.

Za dobru traku izdvojit ćete oko 500, 600 eura naviše. Još je najkorektniji ispao nizozemski STS Digital koji je uz skupe trake ponudio i posebno sajamsko izdanje, kompilacijski naslov koji se prodavao za 100 eura. Doduše, na plastičnom kolutu.

Što se tiče samih izlagača, sustava i ponude audio opreme, mogao sam vidjeti mnoštvo noviteta, čuti vrhunske sustave, ali isto tako baciti uho i oko na uređaje i zvučnike koji su mi ostavili upitnik nad glavom. Generalno su cijene HIFI-ja podivljale, pogotovo u onom high-end segmentu. Odvojiti pola milijuna ili više eura za zvučnike, isto toliko za pojačala ili izvore zvuka, nešto je što u debelom luku zaobilazi prosječne konzumente, odnosno audiofile. Na High Endu je oduvijek bilo tako i oduvijek je valjalo očekivati skupe sustave, ali najviše su cijene ipak bile rezervirane za respektabilne i renomirane high-end proizvođače.

Wilson Audio bio je prisutan kroz distributersku i prezentacijsku mrežu na više mjesta, neka čak nisam ni fotografirao. I dok cijena Sasha DAW zvučnika u Europi iznosi oko (fotografija iznad) oko 50.000 eura/par, za referentne Chronosonic XVX zvučnike (prva i treća fotografija) izdvojit ćete oko 430.000 eura. Međutim, moram priznati da su Chronosonic XVX zvučnici u kombinaciji s Nagra elektronikom pružili vrhunski zvuk po svim mjerilima. Osobno, jedan od najboljih sustava koje sam čuo u ta dva dana.

Ponovno su se na sajmu pojavili takoreći anonimusi koji bez ikakvog srama cijene svoje uređaje u desetinama tisuća eura. Skromnih sustava, zemaljskih cijena, mogli ste nabrojati na prste jedne ruke i zato ne čudi činjenica da su ove godine najveći interes posjetitelja privukli izlagači slušalica i pojačala za slušalice. Očito je to nešto što si čovjek s još kakvim-takvim normalnim primanjima može priuštiti. No, i ovdje je bilo kiča i zvuka u najmanju ruku upitne kvalitete.

Za razliku od mnogih izlagača koji se ove godine nisu pojavili, srpski i slovenski nisu propustili priliku za predstavljanje vlastitih proizvoda, što kroz vlastiti aranžman, što kroz distributersku mrežu. Tako su se na High Endu 2022 našli iz WAY Cables, Trafomatic Audio, Auris Audio, EarMan iz Srbije te Kuzma i Holbo iz Slovenije. Iskreno se nadam da ću u nekoj skorijoj budućnosti na High Endu vidjeti i nekog hrvatskog proizvođača HIFI opreme.

Kuzma je premijerno predstavio novu gramofonsku ručku – Safir 9 (20.000 eura). Cijev ručke izrađena je od sintetskog safira, izrazito je zahtjevna za izradu te prema riječima Franca Kuzme, predstavlja originalno rješenje jer, između ostalog, lišena je rezonancija sve do 5 kHz. Posljedično, ručka je gotovo mrtva, a što se direktno odražava na reprodukciju.

Safir 9 ručku mogli smo na High Endu čuti u kombinaciji s Kuzma R gramofonom i CAR-60 zvučnicom, Living Voice OBX-RW4 zvučnicima i OBX Cube subwooferom, SJS Model 5 300B cijevnim pojačalom i SJS Model 7 pretpojačalom te SJS Model 3 gramofonskim pretpojačalom.

Franc Kuzma (desno) jedna je od dražih osoba koje volim sresti na High Endu jer uvijek nađe vremena za razgovor, rado ponudi odgovore na pitanja uz novitete te je vrlo srdačan.

Boštjan Holc (Holbo) predstavio je gramofon vlastite proizvodnje – Holbo. U kratkom razgovoru izrazio je zadovoljstvo nastupom na High Endu jer je Holbo gramofon izazvao velik interes (čitaj – pale su narudžbe). Inače, Holbo je bio jedan od izlagača i na prošlogodišnjem TOO LOUD FESTU. Nadam se da ćemo ga vidjeti i ove godine.

Nakon dugogodišnjeg iskustva u izradi elektronike, uglavnom cijevne, Auris Audio ušao je u segment gramofona tako da je na High Endu predstavio dva nova gramofona i pripadajuće ručke – Auris Audio Bayadere 5 s Auris Audio HAWK 24k Gold ručkom (gornja fotografija) i Auris Audio Bayadere 3 s Auris Audio W9 ručkom (donja fotografija).

High End je oduvijek bio vezan i uz auto industriju. Često su se tu našli Porsche, BMW, Mercedes, Lamborghini, Bugatti, Bentley i ostala automobilska elita. Naravno, poveznicu čini auto akustika, odnosno proizvođači pojačala i zvučnika za automobile, odnosno cjelovitih sustava. Međutim, ove godine izostala su ta velika imena i bilo je izloženo tek par automobila.

No, jedan je mi je ipak privukao posebnu pažnju – DMC DeLorean (ustvari eLorean, električna varijanta), poznatiji kao vremenski stroj iz filma Povratak u budućnost. Pitao sam hostesu smijem li časkom sjesti u auto, ne kako bih poslušao ugrađeni audio sustav, nego da se nakratko vratim u prošlost kada su cijene high-end HIFI-ja koliko, toliko ipak bile prihvatljive pa možda nešto i kupim. Glatko me odbila pa sam se u Zagreb vratio praznih ruku.

Za sve one koji si ne mogu priuštiti luksuzne automobile, ostaje utjeha u obliku cjelovitih zvučničkih rješenja koja izgledom podsjećaju na aute. Kič na najjače i osim perifernih birtija narodnjačkog sadržaja, teško mi je zamisliti gdje bih drugdje takvo što vidio i čuo kako svira.

Monitor Audio oduvijek je bio proizvođač zvučnika koji je odlično balansirao između tražene cijene (vrlo korektne i dostupne većini) i kvalitete, kako zvuka, tako i izrade. Međutim, kako se u narodu kaže – ‘vidjela žaba da se konj potkiva pa i ona digla nogu!’. Još nije riječ o komercijalnom proizvodu, ali bi uskoro to mogao postati. Concept 50 zvučnici stižu na tržište s očekivanom cijenom od oko 65.000 eura/par.

Ovdje završavam uvodni dio u reportažu s High Enda 2022. Vjerujete mi da imam još puno toga za napisati i pokazati. Već sutra slijedi nastavak i iskreno se nadam se da će vam biti zanimljivo dalje pratiti. U međuvremenu, bacite pogled na priloženu foto galeriju.


7 komentara na objavi “High End 2022 Munich: Welcome Back

    • Jeftinog nema, nije ga nikad ni bilo. Ono što je nekada bilo, jest daleko više prihvatljivih cijena. Sada je toga malo. A što se tiče demonstracije sile, pa to je normalno za sajmove. Oduvijek su (naj)skuplji modeli prodavali jeftinije, bilo da se radi o audio, modnoj, auto ili nekoj četvrtoj industriji.

  1. Kad smo već kod pošteno skupe egzotike, jel izlagao japanski SoulNote?
    Negde sam pročitao kako će Audio Cinema Art početi sa uvozom i distibucijom
    S obzirom da oni imaju i uslovno govoreći normalne sprave, eto zdrave konkurencije za izvikane brendove.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.