M.O.C., Munich – 10. do 13. 5. 2018.
U drugom dijelu reportaže s High Enda 2018 – najvećeg HIFI sajma u svijetu, opisujem još nekoliko izlagačkih mjesta koji su izazvali velik interes posjetitelja. Uglavnom je riječ o basnoslovno skupim sustavima koji se rijetko gdje mogu uopće vidjeti, a kamoli čuti.
Jedan takav nalazio se u izlagačkom mjestu Vervent Audio grupe, pod čijim se krovom nalaze Naim i Focal. Ni više, ni manje, u sustavu se našli Focal Grande Utopia EVO zvučnici i Naim Statement o kojem sam nedavno pisao. Uz ostatak Naim elektronike, bio je ovo jedan od najimpresivnijih sustava cijelog sajma. Nažalost, i najskupljih. Samo zvučnici koštaju oko 180.000 eura, dok Naim Statement dodatnih 200.000 eura. Uz ostatak elektronike i kabele, cijena sustava debelo premašuje 400.000 eura.
U trenutku dok sam boravio u prezentacijskom prostoru, svirao je album New Dawn, Dominica Millera i Neila Staceyja, u produkciji Naim izdavačke kuće (a koje bi druge?). Iako takav sustav traži daleko bolje organiziran prostor u kojem će prvenstveno zvučnici pokazati puni potencijal, moglo se osjetiti kako bi trebao zvučati punokrvni high-end HIFI sustav. Glazba je bila tiha i maskirana mnogobrojnim komentarima, pa ipak, mogla se razabrati nevjerojatna rezolucija i autoritet u bas području. Ovo je jedan od rijetkih sustava za koje bih ne znam što dao da ga mogu čuti u kontroliranim uvjetima. Da, znam i ja. 400.000 eura.
U ostatku izlagačkog prostora, uz ostale Focal zvučnike u ponudu raznih serija, Naim je stavio ponovno naglasak na nove uređaje. Ovdje prvenstveno mislim na Uniti Atom i Mu-So audio sustave, iako je i NAP 500 DR izlazno pojačalo s vanjskim napajanjem impresivno izgledalo ispod haube.
Gryphon Audio ove se godine odlučio za silent display, što u prijevodu znači da ništa nije sviralo, odnosno da ste mogli samo oči nahraniti. Bar je tako bilo u petak kada sam posjetio Gryphon Audio izlagačko mjesto. Centralnu poziciju zauzeli su Kodo zvučnici (200.000 eura) tj. tek dio Kodo zvučnika. Naime, Kodo čine četiri tornja, dva s bas i dva sa srednjetonskim i visokotonskim jedinicama. Izloženi su bili i i ostali zvučnici iz ponude, Mojo S, Pantheon i Trident II.
Od elektronike, fokus je stavljen na novo Zena pretpojačalo, nastalo kao svojevrsna utjeha svima onima kojima je referentno Pandora pretpojačalo nedostižno. Uzdahe je izazivalo i Antileon EVO stereo izlazno pojačalo. Jedno takvo trenutno se nalazi u Audio Dreamu, domaćem distributeru Gryphona, vidjet ću kakve su šanse da ga dobijem na testiranje.
Gryphon u akciji, mogao sam čuti na sasvim drugom mjestu gdje su Diablo 300 integrirano pojačalo i Scorpio CD player bili dio sustava s novim Audiovector zvučnicima iz RS serije.
Ogromna gužva bila je u prostoru PMC-a, gdje su premijerno predstavljeni novi Fenestria zvučnici. Riječ je o trosistemcima u čiji je razvoj uložen velik trud i inovativna tehnološka rješenja. Prema riječima Petera Thomasa, vlasnika i glavnog inženjera PMC-a, u Fenestria predstavlja najbolji pasivni zvučnik koji je PMC ikad napravio. Između ostalog, u razvoj su uključena istraživanja na polju aerodinamike inspirirana automobilskom industrijom, kao i proučavanje antivibracijskih materija, inače korištenih u gradnji nebodera kako bi se umanjila šteta potresa. Točku na ‘i’ stavlja upotreba karbonskih vlakana kakva dosad još nisu korištena pri konstrukciji zvučnika. Cijena? Oko 50.000 eura/par.
Harbeth se predstavio s Magnum Dynalab elektronikom. U trenutku kada sam posjetio izlagačko mjesto svirali su Monitor 40.2 Domestic zvučnici iz kojih je izlazio čvrst, dinamičan i razgovijetan zvuk. Doduše, ovo je bilo jedno od rijetkih mjesta gdje se mogao čuti nešto drugačiji glazbeni repertoar pa mi je samim time sustav dodatno privukao pažnju. U većini slučajeva, puštale su se oprobane audiofilske kompozicije od kojih mi neke već zaista izlaze na uši.
Na displayu našli su se i ostali Harbeth zvučnici iz ponude u različitim finišima. Zanimljivo je bilo čuti komentare prisutnih koji ustvari otkrivaju kako Harbeth pripada određenom klanu ljubitelja dobrog zvuka i klasičnog ustroja zvučnika. Takve ne zanimaju moderno dizajnirane kutije, tamo neki egzotični materijali, skriveni vijci i sjajno ispolirani meterijali. Ovdje je zvuk na prvom mjestu pa tek onda sve ostalo.
Ako uzmete u obzir da High End godišnje posjeti oko 30.000 ljudi, ove godine još i više, nije teško zaključiti da će dobar dio obići i usmjeriti pažnju upravo na ona mjesta koja su im u sferi interesa, a to su upravo zvučnici poput Harbetha, Grahama, Falcona i ostale ‘BBC garde’.
Međutim, takva preodređenost, odnosno raznolikost, daje šarm cijelom High End sajmu jer iz godine u godine svim posjetiteljima pruža priliku da uživaju u nezamislivim kontrastima kad je u pitanju HIFI kao takav. U nekom idealnom svijetu, svi bi sustavi trebali imati isti cilj, a to je postići visokovjeran zvuk, identičan onom kakav nas okružuje. Posljedično, svi bi trebali zvučati isto. Naravno da to nije tako i sasvim je jasno da je takvo što nemoguće postići. No, to ne znači da se ljepota i kultura slušanja ne može pronaći u svakom sustavu ponaosob ili u nekom od gore navedenih.
Dodatne fotografije pogledajte u priloženoj foto galeriji.