Ako ste nekad bar malo zavirili u svijet HIFI-ja, morali ste čuti za Franca Kuzmu, legendarnog slovenskog konstruktora gramofona koji se, zahvaljujući inovacijama i genijalnim tehničkim rješenjima, uspio sa svojom tvrtkom Kuzma Ltd. probiti u sam vrh najboljih svjetskih proizvođača gramofona. Ovih dana sam ga po prvi put posjetio u njegovoj tvornici u Kranju gdje nastaju prava mala remek-djela audio industrije.
Posjet je organizirao Božidar Savi, vlasnik tvrtke Rotary Audio koja je ujedno i hrvatski distributer Kuzma gramofona i prateće opreme. Ideja je bila da se pobliže upoznam s proizvodnim procesom i samim proizvodima te o tome napravim reportažu. Tu je još jedan razlog zašto sam došao u Kranj, ali o tome nešto kasnije.
Zgrada u kojoj je smješten Kuzma Ltd. nalazi se u industrijskom dijelu Kranja.
Kuzma Ltd., osnovan je 1982. godine u Preddvoru pokraj Kranja, gdje nastaje prvi gramofon – Stabi (stability). Bio je to prvi gramofon jednostavnije konstrukcije baziran na remenskom pogonu. Ubrzo ga je zamijenio Stabi 2, ali je ovog puta u kompletu došla i prva vlastito konstruirana ručka – Stogi (slovenski, togost tj. krutost). Takav, kompletan proizvod, u kratkom je roku pronašao put do domaćih kupaca zbog zvučnih dosega, izgleda i prihvatljive cijene.
Međunarodna afirmacija kreće 1985. godine, nakon pozitivnih reakcija u Njemačkoj i Velikoj Britaniji, a posebice nakon recenzije Stogi ručke koju je napisao Martin Coloms, novinar svjetski poznatog audio časopisa – HIFI News. Uslijedila je Stogi Reference, nova ručka s unaprijeđenim tehničkim rješenjima, a zatim i nove pozitivne recenzije diljem svijeta. Tada je već Kuzma Ltd. hrabro kročio među najveće i najbolje.
No, tu se Franc Kuzma nije zaustavio, nego je nastavio konstruirati nove i sve bolje gramofonske bazi i ručke, a među novim proizvodima našao se i Stabi S gramofon te Stogi S ručka. Jednostavne, ali genijalne konstrukcije, Stabi S s pripadajućom Stogi S ručkom, činili su kombinaciju prihvatljive cijene koja je nakon mnogobrojnih pozitivnih recenzija takoreći postala hit na audiofilskom tržištu.
Stogi S ručka (dio) i danas predstavlja odličan omjer uloženo/dobiveno.
Kuzma Ltd. danas u osnovnoj ponudi ima 4 gramofona: Stabi S, Stabi Ref 2, Stabi M te Stabi XL DC, te 5 ručki: Stogi S, Stogi, Stogi Ref, 4Point i AirLine. Gotovo svaka baza i ručka imaju svoje inačice, odnosno varijacije. Tako bazični Stabi S može, ovisno o želji kupca, prihvatiti jednu ili dvije ručke, dok primjerice 4Point ručku možete kupiti u dvije dužine, neke Stogi i Stogi Ref ručke s ili bez VTA tornja, itd. Tu je i odabir internog ožičenja ručki te mogućnost dodavanja vanjskog strujnog napajanja.
Konačnu cijenu svojim željama određuje upravo kupac. Inače se osnove cijene za gramofonske baze kreću od oko 2.000 eura, koliko košta Stabi S, pa do nekih 26.000 eura koliko treba izdvojiti za XL DC. Ručke se pak kreću od oko 1.200 eura za osnovni Stogi S, pa do 10.000 eura za referentni AirLine.
Kućišta Kuzma CAR zvučnica izrađena su iz jednog komada aluminija CNC obradom.
U ponudi su i Kuzma CAR zvučnice, modeli 20, 20H, 30, 40, 50 i 60. Kućište zvučnica izrađuje se u Sloveniji dok same zvučnice proizvodi japanska tvrtka s 50-godišnjim iskustvom. O kojoj je tvrtki riječ, iskreno pojma nemam jer to Kuzma Ltd. drži poslovnom tajnom. Ako ste duboko u svijetu gramofona, slobodno možete nagađati. U svakom slučaju, raspon cijena kreće se od oko 1.600 pa sve do 12.700 eura.
U izradi je novi model gramofona koji bi premijerno trebao biti predstavljen na predstojećem High End HIFI sajmu u Münchenu. Prema riječima Franca Kuzme, nalazit će se između Stabi S i Stabi Ref modela, ali bliže Refu. Hoćemo li ga vidjeti sredinom svibnja kada je High End, trenutno je neizvjesno jer ima još dosta posla oko finaliziranja proizvoda.
U tvornici prevladava ugodna atmosfera, gotovo kućna. Koliko sam primijetio, zaposlenici rade u papučama tj. u ‘kroksicama’. Glazba je dolazila iz nekih starih Rotelovih uređaja i meni nepoznatih zvučnika.
S obzirom na sve veće zahtjeve tržišta, proizvodnja je unazad 6 godina prebačena iz Preddvora u Kranj gdje se i danas nalazi tvornica u kojoj je zaposleno sedmero ljudi. Naravno, u proizvodni proces uključeni su mnogobrojni vanjski kooperanti bez kojih ne bi bilo moguće održati proizvodnju. Govorim o dobavljačima metalne sirovine, različitih dijelova, pružateljima usluge strojnih obrada i ostalima.
Iz tvornice se pruža prekrasan pogled na planinske masive.
Iz tmurnog i prohladnog Zagreba, u sunčani Kranj, Božidar i ja smo stigli negdje oko 11 sati, baš kada je i Franc Kuzma stigao pred tvornicu. Zajedno smo ušli, a na katu nas su nas dočekala srdačna lica zaposlenika. Neke od njih već dobro znam jer smo se više puta sretali, što u Zagrebu, što u Ljubljani na audio događajima i prezentacijama. Posljednji put, krajem prošle godine na Too Loud Festu.
U obilazak tvornice osobno me poveo Franc Kuzma što je za mene predstavljalo određenu privilegiju. Daleko od toga da ne bih dobio vrijedne informacije od ostalih zaposlenika, međutim treba uzeti u obzir da je Franc Kuzma ipak ‘mastermind’ tvrtke te da uživa velik ugled među audiofilima i distributerima diljem svijeta.
Baze 4Point 9 ručki spremne za sastavljanje.
Na stolovima sam mogao vidjeti sastavljanje nove 4Point 9 ručke, premijerno predstavljene prošle godine na münchenskom High Endu. Riječ je o, uvjetno rečeno, pojednostavljenoj i skraćenoj verziji 4Point ručke. Naime, izvorna 4Point ručka standardno se isporučuje u dužini od 11 i 14 inča te uključuje VTA toranj koji omogućava podizanje i spuštanje ručke ‘u radu’ čime se namješta vertikali gazni kut. Nova, 4Point 9 ručka dužine je 9 inča i nema VTA toranj (iako se VTA i dalje može namještati, ali ne u radu).
VTA toranj za 4Point 14-inčnu ručku.
Genijalnost 4Point ručke leži u konstrukcijskoj inovaciji. Sama ručka oslanja se na 4 točke tj. ležaja, od kojih dva omogućavaju vertikalno, dok druga dva horizontalno kretanje. Time je omogućeno minimalno trenje u ležajevima te precizno gibanje ručke u svim smjerovima, a što pak osigurava zvučnici, odnosno igli da prati brazde na ploči, također s ekstremno niskim trenjem i minimalnim vibracijama.
Glava 4Point i Stogi Ref 313 ručke s heksagonalnim sistemom zaključavanja.
Nadalje, tu je i mogućnost preciznog namještanja azimuta igle na samoj ručki, zatim izmjenjiva glava ručke s heksagonalnim sistemom zaključavanja koji se ponaša kao da je glava neodvojiv dio ručke, sustav utega koji omogućavaju vrlo precizno namještanje VTF-a tj. gazne sile, konusna konstrukcija cijevi ručke i još niz drugih konstrukcijskih domišljatosti.
4Point 9 ručka nastala je kako bi zbog bitno smanjene mase omogućila montažu na veći raspon gramofona, ali i da prihvatljivijom cijenom privuče širi krug audiofila. No, da ne bi bilo zabune, i dalje se radi o jednoj od najboljih ručki koju danas možete kupiti bez obzira na cijenu.
Na moje pitanje, koliko traje slaganje jedne 4Point 9 ručke, Franc Kuzma me pogledao, zastao na pola sekunde, a zatim kao iz topa odgovorio – dvije godine! Tada sam ja pak na trenutak zastao i začuđeno pogledao Kuzmu. Međutim, stvar je u tome da je toliko potrebno da se izrade i prikupe svi potrebni dijelovi ručke. Samo slaganje traje vrlo kratko i mjeri se u satima, ali čekanje na isporuku pojedinih dijelova iz kooperativnih tvrtki, može potrajati mjesecima. Za neke gramofone čak i više od godinu dana.
Dijelovi Stabi XL DC gramofona za daljnju obradu.
Na policama tvornice mogao sam vidjeti upravo takve dijelove. Od tanjura, baza gramofona, cijevi ručki, pa sve do ožičenja, motora, kućišta motora i poklopaca gramofona. Neki su završeni i spremni za montažu, drugi pak čekaju završnu obradu ili doradu. Gotove, složene gramofonske integracije nisam vidio što je i logično ako uzmete u obzir ono o čemu sam ranije pisao. Dakle, tek kad izrazite želju kakvu bazu želite, koju ručku, vanjsko ili standardno napajanje, vrstu ožičenja, itd., tek tada se pristupa sastavljanju i pakiranju. Naravno, uz prethodnu uplatu.
Testiranje motora i vanjskog napajanja Stabi XL DC gramofona.
Doduše, mogao sam vidjeti par napola složenih gramofona, poput Stabi XL DC modela bez ručke ili Stabi S s novom 4Point 9 ručkom, ali bez zvučnice. Svi su gramofoni bili spojeni na vanjsko napajanje i bili su pogonu u svojstvu testiranja napajanja i motora.
Testiranje motora Stabi S gramofona.
Prošli smo policu po policu, model po model. Franc Kuzma mi je pokazao dijelove, objasnio čemu služe i na što se obraća posebna pažnja. U nastavku slijede opisi uz pojedine fotografije.
Motor Stabi XL DC gramofona. Iako veličinom ne djeluje impresivno, u pitanju je izuzetno kvalitetan motor velike snage koji (p)okreće tanjur od 24 kg te u svega nekoliko sekundi postiže radnu brzinu.
Baze Stabi XL DC gramofona izrađene su iz punog mesinga.
Remen motora i tanjura Stabi XL DC gramofona. Za razliku od standardnih remenja kakve nalazimo u gramofonima izrađenih od gume ili najlona, ovaj je tokaren iz plastike. Moram priznati da mi nije potpuno jasno kako to rade.
Tanjur Stabi XL DC-a oslanja se na rubi kuglasti ležaj na specijalnom materijalu načinjenom od mješavine tekstila i ljepila, isto kao i klizni prsten koji bočno drži podtanjur. Zračni prostor od svega 0,01 mm između osovine i prstena ispunjava ulje, što osigurava preciznu rotaciju tanjura uz minimalno trenje.
Baza Stabi M gramofona. Konstrukcija omogućava prihvat velikog broja modela različitih ručki, uključujući i 12-inčne.
Franc Kuzma pokazuje aluminijsku konstrukciju unutarnjeg dijela Stabi M gramofona. Nastala je iz više dijelova s namjenom da osigura maksimalnu krutost baze gramofona. Stabi M teži 60 kilograma od kojih 12 kilograma teži tanjur.
Motor Stabi M gramofona isti je kao i u Stabi XL DC modelu, ali u drugačijem kućištu. Tanjur postiže radnu brzinu (33.33 RPM) u svega 2 sekunde što odgovara tek jednom okretu. Impresivno!
Sendvič konstrukcija Stabi Ref 2 gramofona. Franc Kuzma pokazuje jednu od dvije takve ploče koje čine bazu gramofona izrađene od aluminija i akrila. Materijali su povezani čeličnim anti-magnetskim vijcima.
Tanjuri Stabi M gramofona izrađeni su u istoj sendvič konstrukciji kao i baza. Svaki teži 8 kilograma i pokreću ih dva motora u tzv. ‘dijamantnoj’ konfiguraciji.
Utezi za Stabi M, Stabi Ref i Stabi XL DC gramofone izrađeni su od mesinga i akrila. Kupuju se kao dodatak gramofonu. U ponudi je još i manji uteg za Stabi S gramofon te specijalni uteg za sve modele izrađen od ebanovine.
4Point ručke spremne za sastavljanje.
VTA toranj za gramofonske ručke napravljen je izuzetno precizno. Razmak između osovina i tijela mjeri se u mikrometrima. VTA toranj omogućava precizno pomicanje visine ručke u pomacima od 0,01 mm! Zaključavanje se vrši pomoću bočno montirane poluge.
Za razliku od zvučnica, dobavljači kabela za ožičenje ručki nisu poslovna tajna i predstavljaju 3 kvalitativne razine o kojima odlučuje kupac. Na raspolaganju su Cardas, Crystal Cable i Kondo srebrno ožičenje.
Akrilni poklopci Stabi M gramofona spremni za montažu na bazu gramofona. Naravno, tek nakon narudžbe.
Skladište ambalaže. Fotografija ne otkriva ništa posebno, ali ako ćete se ikad naći u prilici da otpakiravate neki Kuzma gramofon ili ručku, vidjet ćete kako je izvrsno organizirano pakiranje dijelova unutar same kutije. Od Kuzme bi o pakiranju proizvoda mogli učiti mnogi proizvođači high-end opreme.
Neke su stvari nezamjenjive. Stroj za poliranje s dijamantnom šajbom. Iako datira debelo iz prošlog stoljeća, još uvijek je u funkciji i besprijekorno ispunjava namjenu. Made in Germany.
Stol i oprema za elektronska mjerenja motora, napajanja i ostalih dijelova gramofona.
Dodatno skladište sa svim mogućim potrebnim dijelovima za proizvodnju.
Možda tvornica ne izgleda poput one Elona Muska u Fremontu, ali vas uvjeravam, a vlasnici Kuzma gramofona i ručki to već znaju, da se i ovdje stvaraju izuzetni proizvodi iza kojih stoji jedan od najvećih živućih konstruktora.
Franc Kuzma (Kuzma Ltd.) i Nebojša Uglješić (Too Loud blog).
Nakon nešto manje od sat vremena, koliko je bilo potrebno da prođemo kroz cijeli proizvodni pogon, preselili smo se u obližnji kafić gdje smo nastavili razgovarati i o drugim temama. Na povratku za Zagreb, Božidar mi je u autu rekao – Ma zamisli ti, šta bi jedan Japanac dao da može ovako s Kuzmom sjest, popit kavu i razgovarat?! A nama je tu pred nosom!
Istina, ovo je nešto o čemu treba razmisliti svaki put kad pomislimo da se superiorna kvaliteta nalazi negdje, u nekim udaljenim krajevima svijeta. Kuzma Ltd. ujedno je i dokaz da se kvalitetom, radom i upornošću može iz jedne male sredine pružiti snažan glas koji će se čuti u svim dijelovima svijeta.
Ne skrivam zadovoljstvo što mi se ukazala ovakva prilika. Hvala Francu Kuzmi na izdvojenom vremenu, kao i zaposlenicima tvrtke na susretljivosti. Naravno, hvala i Božidaru Saviju na organizaciji ovog izleta s kojeg se nisam vratio praznih ruku. U 3 kutije stalo je sve što mi je trenutno potrebno za uživanje u zvuku s analognog izvora. Vjerujem da je sada jasno da će ovaj tekst dobiti nastavak. Nadam se da ćete ga s istim zanimanjem pročitati.
10/10…
Hvala!
Eto, to je covjek od postovanja.
Živijo. Pa mogao si reči, da dolaziš kod nas u Kranj, bi došao i ja do Kuzme – 3 minute i tamo sam.
Inače, slažem se, Franc je sasvim pristojan čovjek. Super report
Hvala Matej. Da sam znao da živiš u Kranju, javio bih ti se. No to ne znači da ti se neću javiti sljedeći put. Vidimo se!
Veliki hi-fi pozdrav iz Beograda!!! BRADAČ IVAN!
Pozdrav Ivane i tebi iz sunčano-kišnog Zagreba! :)
Kuzmine konstrukcije su napravljene “s mozgom” i poštivajući fizikalne zakone, što kod mnogih drugih “HI.END” proizvođača nije slučaj. U tome je razlika i uspjeh. Bravo majstore!
sjećam se kada se stabi pojvio prvi puta…davno…patili smo da imamo takvo nešto…drago mi je da je Kuzmina firma opstala…odličan članak
Hvala na tekstu i slikama, s guštom sam pročitao ovu reportažu, i pročitat ću je barem još jednom. Baš kao što kaže g. Božo, imamo tu pred nosom jednog high-end proizvođača. Sa zanimanjem očekujem drugi dio priče o 3 kutije ;-).
Next stop: Karan Acoustics?
Hvala, Igore. Next stop? Za sada neću otkrivati detalje, ali upravo sam danas dogovarao novi factory tour. Uskoro više.
Jako lijepa reportaža.
Imamo tu sreću da je g. Kuzma pravi, rekli bi, Pravi Gospon te da nam je (polu)sunarodnjak i u neposrednoj blizini; ipak je to sam vrh današnje hifi produkcije.
S druge strane i ovaj Blog nam je već neko vrijeme na izuzetnom nivou, a ovo je samo stepenica više.
Bravo g. Franc, Bravo Božo, Bravo Nebac (potonja dva su premlada da budu g.) ;)
A sad, kako se uzme. Jutros sam bio na specijalističkom pregledu madeža jer su mi dva bila sumnjiva. Kaže doktorica, ne brinite, sve je u redu. To su vam staračke pjege. Go, figure! :)
Hvala ti na komentaru i pohvali.
Nebac,
Ja mislim da se ti i ja pozdravljamo sa “Starac” već koliko? 4-5 godina? :)
Pravo nam budi!
Respect i duboki naklon!Kao vlasnik prvog Stabija 1985.godine i još nekoliko kasnije mogu kazati da možda njegovi gramofoni i ručice i nisu najljepši na svijetu ali da odlično reproduciraju glazbu ,to je sigurno.Nadam se da je od vas dobio čaplju na poklon?!
Hvala, Božidare. Čaplja je, čini mi se, već neko duže vrijeme stanovnik tvornice. Nije moj poklon.
Odlična reportaža. Imao sam sreću osobno upoznati g. Kuzmu prije nekoliko godina.
Iako se na slikama dobro ne razaznaje, ovi nepoznati zvučnici bi mogli biti JPW Minim ili JPW Sonata. Te zvučnike je Kuzma dilao krajem 80-tih.
Vrlo lako moguće. U isto je vrijeme distribuirao i Rotel pa je vjerojatno riječ o ‘ostavštini’ iz tog doba.
Super reportaža, Nebojša. :-)
Franc je pravi čovjek na pravom mjestu ! ;-)
LP
Lijepo je imati mogućnost obići ozbiljnu manufakturu.
Svaka čast gosponu Francu.
Ponosni sam vlasnik Stabija S i 12 inčne Stogi ručke s VTA tornjem. Kombinacija je izvrsna i ne milsim ju dugo mijenjati.
Pozdrav i nastavite s ovako lijepim reportažama.
Hvala lijepo, Marc. Srdačan pozdrav!
Povratni ping: Kuzma Stabi S PS gramofon, 4Point 9 ručka i CAR-40 zvučnica - Too Loud