Kada sam prije gotovo 3 godine prvi put pisao o Marohei kabelima, u uvodnom dijelu sam naveo kako je pisati o HIFI kabelima nezahvalan posao jer za sobom često povlači različita i oprečna mišljenja, dijeli ljude i izaziva žustre rasprave. Od onda se po tom pitanju ništa nije promijenilo (niti neće), ali je zato u međuvremenu Marohei Cables na tržište izbacio novu seriju kabela – Maduro S. Don Quixote u meni, naoružan novim kabelima, još jedanput je hrabro jurišao na vjetrenjače pa tko živ, tko mrtav!
Kabeli iz Maduro S serije predstavljaju najbolje kabele koje u ovom trenutku Marohei Cables može napraviti. Ispod Madura S (Silver), nalaze se serije Maduro C (Copper), Vortex i početna Signature serija kabela. Osim po konstrukciji i performansama, serije nisu istovjetne po ponudi tako da, primjerice, u početnoj Signature seriji nalaze se tek jedan model interkonekta u balansiranoj (XLR) i nebalansiranoj (RCA) varijanti.
Vortex serija nudi interkonekte (XLR i RCA), 75-Ohmski RCA koaksijalni digitalni kabel, USB kabel, zvučničke kabele i dva modela strujna kabela. Maduro C pak nudi strujni i zvučnički kabel, dok se u Maduro S seriji nalaze XLR i RCA interkonekti, zvučnički kabeli, strujni kabel, 75-Ohmski RCA koaksijalni digitalni kabel i naposljetku 110-Ohmski XLR digitalni kabel. Na testiranje sam dobio sve kabele iz Maduro S serije izuzev digitalnih.
Osnova svih Maduro S kabela su srebrni vodiči različitog presjeka, visoke čistoće (99,9999 %), mehanički obrađeni, višestruko polirani te kriogeno tretirani u Marohei Cablesu, dakle u proizvodnom pogonu samog proizvođača. Kao izolator korištena je Mulberry svila u više slojeva. PTFE (Polytetrafluorethylene) zaštita i završni sloj je siva poliamid rastezljiva pletenica, preko koje je presvučen jednožilni PVC ‘snake skin’. U interkonektima i zvučničkim kabelima vodiči se nalaze u spiralnoj geometriji, dok se u strujnom kabelu nalaze u kombinaciji spiralne i pletenaste.
Na krajevima RCA interkonekata nalaze se WBT NextGen 0152Cu konektori, dok na XLR varijanti Neutrik 3XX. Na zvučničkim kabelima nalaze se WBT 0610Cu konektori (bananice) s jedne, a WBT 0661Cu (vilice) s druge strane. Prema želji kupca, moguće je u dogovoru s proizvođačem odabrati različite konektore, ovisno o načinu spajanja u sustav. Što se tiče strujnog kabela, spojni dijelovi su od kriogeno tretiranog bakra presvučenog 7-mikronskim srebrom.
Ono što je važno istaknuti jest, da su svi kabeli ručno izrađeni te da postoji mogućnost izrade kabela po posebnim željama tj. namjenama. Tako primjerice možete naručiti BNC ili phono kabel te kabele različitih dužina, ponovno ovisno o samoj primjeni u sustavu.
U pakiranju svakog kabela nalazi se registracijski list kojim kupac ostvaruje garanciju. Za svaku pohvalu je što proizvođač garantira kupcima isporuku tehnički i fizički ispravnih kabela rađenih prema vlastitim zahtjevima. Ako dođe do oštećenja, proizvođač će popraviti, modificirati ili isporučiti novi kabel bez dodatnih troškova. Ovo se odnosi na sve kabele u svim serijama.
Kabele sam koristio na više pozicija u sustavu, odnosno kao vezu između pretpojačala i izlaznog pojačala, pretpojačala i DAC-a, zvučnika i izlaznog pojačala te konačno između pretpojačala i gramofonskog pojačala. Strujni kabel sam testirao spojen na izlazno pojačalo, DAC i pretpojačalo. Testirao sam pojedinačno kabele, ali i kompletno spojene u sustav.
Maduro S balansirani (XLR) interkonekti
Nekako očekivano, najviše bodove upisali su balansirani (XLR) interkonekti. S obzirom na iskustvo s CT Reference koji se svojevremeno također odvojio od ostalih kabela iz Marohei ponude, ovo i nije neka novost. Naime, i sam Maro Filičić, vlasnik tvrtke i konstruktor, često ističe kako je na razvoju interkonekata uložio najveći dio vremena.
E sad, kako najjednostavnije opisati zvuk Maduro S interkonekta? Neke veće karakterne razlike između balansirane i nebalansirane verzije nema, iako se balansirani ipak bolje snašao u mom sustavu. Netko će reći da je najbolji kabel onaj koji se u sustavu ne ističe i vrši svoju osnovnu zadaću, a to je prijenos signala od izvora do izlaza. I to je, to. Ako slušanjem određeni dio frekvencijskog spektra vuče pažnju na sebe, kabel nije dobar. Drugim riječima, traži se neutralan karakter.
Maduro S nebalansirani (RCA) interkonekti
Maduro S interkonekti, ne samo da su neutralnog karaktera, nego i pakiranje s ogromnom bonusom. A taj bonus se odražava na uvećanu zvučnu pozornicu, rezoluciju, bogatiju teksturu, ispravan timbar, tamniju pozadinu zvučne slike i separaciju instrumenata. Zvuk sustava u cjelini je dobio na lepršavosti i lakoći reprodukcije. Kada takvo što čujete, tada znate da ste dobrim dijelom uklonili jednu prepreku na putu signala, a to je upravo kabel.
Ovdje su suvišna pitanja poput, treba li ovakav kabel spojiti u sustav svjetlijeg ili tamnijeg karaktera, povučenije ili izraženije zvučne slike. Ako mislite Maduro S interkonektom ispravljati krivu Drinu, potragu usmjerite u nekom drugom pravcu.
Koliko je vrijedan Maduro S interkonekt, možda sam najbolje pokazuju djela poput Requiem for my Friend, Zbigniewa Preisnera (1998., Sony Music). Album je većim dijelom snimljen u katedrali sv. Ivana u Varšavi te u benediktinskom samostanu Eamus u Krakovu. U kompozicijama sudjeluju vokalni solisti i zborovi, praćeni orguljama i klasičnim instrumentima.
Za doživljaj u kojem tražite od sustava da vas lansira na mjesto snimanja albuma, potrebne su vrlo čvrste karike u lancu, a one uključuju i kabele. Maduro S je ovdje naprosto briljirao jer niti u jednom trenutku nije otišao u zasićenje, odnosno zamor. Baš suprotno, uspio je izvrsno ocrtati prostor, fino definirati instrumente, suptilno izraziti vokale, prenijeti ukupnu atmosferu i zadržati homogenost. Djelo je dobilo na protočnosti uz izražen holografski efekt.
Kabeli takvih karakteristika mogu bez problema parirati kabelima poput Transparent MusicLink Super tj. kabelima vlastitog sustava. Glavnu razliku čini bolje definirano visokotonsko područje koje daje više informacija. Više informacija ujedno znači i više glazbe.
Još veću vrijednost Maduro S interkonekta osjetio sam spajanjem između gramofonskog i linijskog pretpojačala. Ovdje je zamijenio Marohei CT Reference, phono kabel koji sam odlučio zadržati nakon prvog testiranja Marohei kabela. Dakle, napredak je osjetan, tako da je i slušanje vinila također dobilo novu dimenziju. Ako se ukaže prilika, vidjet ću postoji li neka ‘trade in’ varijanta kako bih zamijenio postojeći kabel s novim modelom jer tu nema previše razmišljanja.
Što se tiče zvučničkog kabela, samo spajanje nije glatko prošlo. Naime, iz ranijeg opisa jasno je kako se na jednom kraju nalaze bananice, dok na drugom vilice. S obzirom na usmjerenje kabela te na činjenicu da Wilson Audio Sophia 3 zvučnici ne mogu prihvatiti bananice, u dogovoru s proizvođačem, morao sam skinuti priključke te golom žicom kabele spojiti na zvučnike. Ovo ne mijenja toliko na zvuku, koliko na komforu spajanja/odspajanja, tako da savjetujem dogovor s proizvođačem što staviti na krajeve kabela prije kupovine.
U svakom slučaju, Maduro S i u ovom slučaju nije zakazao. Naprotiv, zvučnički kabeli su se pokazali u fantastičnom svjetlu. Baš kao i u slučaju interkonekata, i ovdje je do izražaja došla izuzetno povezana zvučna slika u cijelom frekvencijskom opsegu. Uz to, prisutna je osjetno razvučena zvučna pozornica u svim smjerovima, kao i izuzetna rezolucija.
Što i na čemu sustav dobiva Maduro S zvučničkim kabelima, mogao sam čuti kroz album Speak Low, Tsuyoshi Yamamoto trija (2001., Venus). Iako je, generalno gledajući, riječ o nezahtjevnom glazbenom materijalu, kompozicije poput naslove Speak Low ipak mogu staviti pred sustav određene prepreke. Kompozicija je vrlo ritmična i sadrži niz mikro i makro dinamičkih otklona koji povezuju kompoziciju te joj daju fluidnost. Ovdje je od kritične važnosti, uz ranije spomenutu dinamiku, postići i dobru separaciju instrumenata kako bi se ritam sekcija odvojila od Tsuyoshijevog klavira te ga gurnula u prvi plan, a on pak poput lokomotive povukao bubnjeve i kontrabas tj. ostatak vagona. Ako je u sustavu sve složeno kako spada, pred sobom imate 8 minuta i 21 sekundu nezaboravne jazz vožnje.
S druge strane, ako je negdje u sustavu usko grlo, a to bi u kontekstu ovog opisa mogao biti loš zvučnički kabel, ostat ćete zakinuti za kritične informacije jer su ostale zamaskirane negdje na putu prema zvučnicima. Na svu sreću, Maduro S ništa ne maskira i uskraćuje, već naprotiv, široko otvara zvučnu sliku i nudi obilje detalja.
Sa strujnim kabelom stvari postaju kompliciranije jer je u pitanju kabel kroz koji ne prolazi signal. Oko strujnih kabela se u audiofilskom svijetu vodi najveća bitka jer se dobar dio, pogotovo oni tehnički potkovani, ne mogu pomiriti s činjenicom da metar, dva kabela kroz koji ne prolazi audio signal može utjecati na kvalitetu zvuka. Osim toga, prije tog kabela stoje kilometri tko zna kakvih strujnih kabela, počevši od trafostanice na koju je kuća spojena, pa zatim struje instalacije u samoj kući, stanu, itd. Ovdje govorimo o zadnjem metru ili ako želite, prvom.
Međutim, isto je tako neosporna činjenica da strujni kabel itekako može utjecati na zvuk HIFI sustava i u to su se uvjerili milijuni audiofila diljem svijeta pa tako i ja. Isprobao sam ih na desetine, o nekima čak i pisao na ovom blogu.
Moje iskustvo govori da utjecaj strujnoj kabela najviše ovisi o strujnom napajanju samog uređaja. Drugim riječima, strujni kabeli koje sam spajao u sustav nisu jednako sjeli na sva pojačala, playere ili druge uređaje.
Primjerice, Classe CA-2200 izlazno pojačalo koje sam godinama imao u svom sustavu izrazito je reagirao na primjenu strujnog kabela, dok je Pass X250.5 izlazno pojačalo koje se sada nalazi u sustavu pokazuje inferiornost prema većini strujnih kabela spojenih na njega. U konačnici nisam mogao detektirati razliku između audiofilskog strujnog kabela poput ovog i onog vulgaris tvorničkog kakav se isporučuje uz uređaj.
No, Maduro S strujni kabel ipak je uspio napraviti određeni pomak u zvuku i to najviše u bas području koje je dobilo na čvrstoći. Nije u pitanju bio tektonski pomak zbog kojeg bi Maduro S stavio na vrh prioriteta, ali zato su se na poziciji DAC-a stvari drastično primijenile. Ovdje sam doslovno zinuo i nisam mogao vjerovati da je strujni kabel uspio podići zvuk za nekoliko nivoa. Detalji su isplivali na površinu, pozadina se zacrnila, razvukao se frekvencijski opseg i cijeli je sustav prodisao. Ovo nije suptilna razlika, već osjećaj da ste kupili novi uređaj.
Ako ste koji slučajem slušali kompoziciju Berlin, s genijalnog albuma Pasodoble, Larsa Danielssona i Leszeka Mozdzera (2007., ACT), sjetit ćete se kako kompozicija odiše tamnijom i nostalgičnom atmosferom. Počinje s tihim i potmulim basom, ali u nekom većem neodređenom prostoru iz kojeg se kasnije klavir i violončelo provuku naprijed i preuzmu glavnu riječ. Ovdje je Maduro S podijelio lekcije dobrog ponašanja jer je uspio slojevito prenijeti glazbu i oplemeniti tu čarobnu atmosferu kompozicije.
Gdje će se u konačnici Maduro S strujni kabel naći, prvenstveno ovisi o uređajima samog sustava i tu nema generalne preporuke, osim da treba isprobati. Ali svakako isprobati jer biste mogli ostati zatečeni kako vaš uređaj ustvari može svirati. Ono za čim osobno mogu žaliti, jest da nisam imao na raspolaganju više Maduro S strujnih kabela kako bih sve uređaje spojio. Ako je već jednim na pravoj poziciji napravio značajan pomak u kvaliteti zvuka, uvjeren sam da bi dodatno podigao kvalitetu spajanjem i na pojačalo, pretpojačalo i ostale uređaje.
Međutim, mogao sam si priuštiti da sva 4 kabela, dakle 2 interkonekta (izlaz/pre i DAC/pre), zvučničke kabele i strujni kabel (DAC), u isto vrijeme stavim u sustav. Ovo je za mene bio najzanimljiviji trenutak jer se u pravom svjetlu mogao čuti kvalitativni pomak u zvuku. Ovdje su dječje bolesti, koje inače znaju pratiti kabele srebrnih vodiča, u smislu presvijetlog ili zrnatog visokotonskog područja odavno premašene. Osim toga, zvuk je nenaporan i može se slušati na duže staze bez obzira na glasnoću. Nema iritacija, nema bumijanja basa, nekontroliranih izleta u određeno frekvencijsko područje i sl. Glazba u punoj raskoši dolazi do izražaja jer je sustavu omogućeno da prenese potpunu informaciju s izvora. Koliko je Maduro S konfiguracija dobra, možda nabolje opisuje trenutak kada sam ih sve maknuo iz sustava. Tek tada sam mogao bolje uvidjeti gdje se nalazi usko grlo vlastitog sustava.
Iskreno, ne znam na koji način i kako Maro Filičić dolazi do ovakvih rezultata, gdje nabavlja materijal i kojim se konstrukcijskim tehnikama služi. Znam samo da svaki put kada se sretnemo i kad bacim pogled na njegove ruke, vidim da su kroz prste prošli kilometri žica. Vidim da frče i mota žice od jutra do mraka. Višegodišnji trud i napor urodili su plodom jer Marohei Maduro S kabeli zaista predstavljaju apsolutnu kvalitetu i mogu se nositi s mnogim proizvođačima pa čak i onim s najdužim stažem u ovom sportu.
Na samom kraju osvrnuo bih se na cijene Maduro S kabela. One nisu male i možda će netko za cijenu jednog interkonekta složiti cijeli sustav. Međutim, ovo nisu konfekcijski proizvodi i namijenjeni su najzahtjevnijim audiofilima. Svima onima koji točno znaju što žele postići u svom sustavu. Ali ako pak gledamo u tom svjetlu, onda se te cijene i ne čine pretjeranim, pogotovo ako uzmete u obzir da na tržištu postoje HIFI kabeli za čiju cijenu možete kupiti pristojnu garsonijeru u centru Zagreba.
Trenutno Marohei Cables pronalazi kupce ne samo u Hrvatskoj, nego i u više država svijeta pa tako i na Dalekom Istoku. Iz razgovora s Marom Filičićem sam saznao da su kabeli uglavnom dio vrlo skupih HIFI sustava što zaokružuje ranije napisano. Nadam se da će se prodaja održati i povećati jer ovakvi HIFI proizvodi zaslužuju pažnju.
Ima još jedna dobra vijest. Marohei Cables jedan je od izlagača na ovogodišnjem TOO LOUD FESTU 2018. Bit će to idealna prilika da se upoznate ne samo s proizvodnom linijom Marohei Cablesa, nego i s Marom Filičićem. Uvjeren sam da će vam rado izaći u susret i ponuditi odgovore na sva dodatna pitanja vezana uz kabele. Do tada ako vam se ukaže prilika, bacite uho na Marohei Cables, a pogotovo na Maduro S seriju. Ovdje bez ikakvih susprezanja mogu dati najvišu preporuku!
Cijene:
Maduro S interkonekt (XLR), 1,0 m – 1.850 eura (dodatnih 0,5 m – 750 eura)
Maduro S interkonekt (RCA), 1,0 m – 1.850 eura (dodatnih 0,5 m – 750 eura)
Maduro S zvučnički kabeli, 2,5 m/par – 4.900 eura (dodatnih 0,5 m – 900 eura)
Maduro S strujni kabel, 1,8 m – 2.100 eura
Marohei Cables
Podvoljak 1
51000 Rijeka
Telefon: +385 91 131 5062
Sustav za testiranje:
Zvučnici: Wilson Audio Sophia 3, KEF LS50
Izlazno pojačalo: Pass X250.5
Pretpojačalo: Pass XP-20
D/A konverter: Classé CP-800 Rev. 2
Analogni izvor: Kuzma Stabi S PS MKII/Kuzma 4Point 9/Lyra Delos
Phono pretpojačalo: Clearaudio Nano MKI
Digitalni izvor (PC): MacBook Air (Early 2015), Fidelia, Audirvana Plus
Digitalni izvor (CD transport): Marantz CD6000 OSE LE
Digitalni kabel (USB): Nordost Blue Heaven
Digitalni kabel (AES/EBU): Z Audio Spider (XLR)
Digitalni kabel (COAX): Profigold (RCA)
Zvučnički kabeli: Transparent Musicwave Super MM2
Interkonekti (XLR): Transparent Musiclink Super MM2, Transparent Musiclink Plus MM2
Interkonekti (RCA): Black Rhodium Rhythm, Marohei Cables CT Reference
Strujni kabeli: Revelation Audio Labs Passage CryoSilver Reference, Audioquest NRG-2, Audioquest NRG-3, Wireworld Stratus
Strujna letva: Supra MD06-EU MKII
Audio dodaci: Stillpoints Ultra SS, Stillpoints Mini
Audio polica: Rondo Custom
Zvučnički stalci: NorStone Stylum 2
Soba: Akustički tretirana, 8,5×3,8×2,8 m
Drago mi je da to ide dalje, iskreno.
Kako i sam u sustavu već nekoliko godina imam nešto Marohei kablova koje nemam namjeru nečime nadomjestiti mogu razumijeti da je došlo kako do napretka tako i do prelaska u višu klasu.
Bravo Maro, a tebi Nebac hvala na još jednom super članku. :)
d.
Povratni ping: TOO LOUD STAR - Najbolje u 2018. godini - Too Loud
Povratni ping: Recenzija: Marohei Cables Statement interkonekcijski i zvučnički kabeli - Too Loud
Povratni ping: Recenzija: Marohei Cables Statement Special Edition kabeli - Too LoudToo Loud