Na testu: Technics SL-1210GR gramofon

Ako je Technics po ičemu stekao svjetsku slavu, onda je to bez ikakve sumnje SL-1200 gramofon koji i dan danas slovi kao jedan od najprodavanijih audio uređaja svih vremena. Krasi ga kultni status, bio je nezamjenjiv alat mnogih DJ-a i globalna referenca kada su komercijalni gramofoni u pitanju. Doživio je mnoge reinkarnacije, da bi onda u jednom trenutku, pojavom CD playera, polako i sigurno otišao u zaborav. Međutim, ne zadugo.

Naime, proizvodnja gotovo da i nije nikad zaustavljena. Štoviše, na tržištu su se pojavile mnogobrojne nadograđene verzije, ali je stara slava i količina prodanih primjeraka drastično pala. Konačno se dogodio trenutak kada se zaista činilo da SL-1200 odlazi u ropotarnicu povijesti, ali u istom tom trenutku nitko nije računao na povratak umrlog medija tj. vinila. U tom uskrsnuću, pojavio se i novi model legende, no ovog puta po paprenoj cijeni. Technics ju je pravdao radikalnom nadogradnjom, vrhunskim materijalima te novim konceptom i tehnologijom, međutim, ipak je ostao gorak okus u ustima. Ono što je nekad bilo dostupno, postalo je predmet mokrih snova. Govorimo o 4.000 eura, koliko je koštala nova, limitirana serija SL-1200G/GAE gramofona. Za sve one koji su kupovali SL-1200 po cijeni od oko 1000 ondašnjih njemačkih maraka, ova je pak predstavljala gotovo prijezir.

Međutim, kako to obično već biva, na tržište se najprije lansira najbolji model iz serije, s ciljem da pokupi vrhnje i slavu, da bi se nakon nekog vremena ponudila niža, odnosno cijenom prihvatljivija varijanta. Ovo je već milijun puta viđeno u automobilskoj, a gotovo istovjetno i u audio industriji pa tako i u slučaju novih SL-GR gramofona.

Međutim, novi se Technics SL-1210GR udaljuje od inicijalne DJ i komercijalne publike te se okreće onoj audiofilskoj. Ako malo prekopate internet, naići ćete na mnogobrojne recenzije u kojima se naglašava da SL-1210GR predstavlja velik zaokret i da je u pitanju sasvim jedan nov, daleko sofisticiraniji proizvod. No, je li to zaista tako?

Mogli bismo reći da je, ali ne samo u svjetlu cijene koja još uvijek iskače od očekivane, nego i po značajnim tehničkim unaprjeđenjima. Prije svega, tu je novo razvijeni ‘direct drive’ motor (po kojem je uostalom Technics u samom startu ’70-ih godina napravio komercijalnu revoluciju), zatim sama baza koja je daleko kvalitetnije riješena i izvedena, a što se osjeća već onog trenutka kada pokušate podići gramofon, mehanički preciznije konstruirana ručka te konačno, napredniji elektronsko/softverski sustav koji se brine za rad gramofona.

Poveznica s prethodnim modelima i dalje postoji, ne samo što se tiče izgleda, nego i funkcija koje omogućavaju različite brzine okretaja tanjura, famozne start/stop tipke te pitch controla (preciznog ubrzavanja i usporavanja tanjura) bez kojeg bi mnogi DJ-i proplakali suze da ne postoji. No, vratimo se malo na ‘direct drive’ motor.

Generalno se po pitanju pogona gramofoni dijele na ‘belt drive’ i ‘direct drive’ gramofone. Oba pogona imaju istu zadaću, a to je okretanje tanjura. I dok se ‘belt drive’ konstrukcije temelje na izdvojenim motorima koji remenom okreću tanjur, ‘direct drive’ su, kako sam naziv sugerira, motor direktno spojen na tanjur. Oba koncepta imaju svojih prednosti i mana te je činjenica da je većina proizvođača prigrlila ‘belt drive’ koncept jer se onaj drugi čini kao koncept s više negativnih, nego pozitivnih osobina.

Pritiskom na gumb podiže se lampica koja obasjava zvučnicu. Izuzetno korisno i praktično rješenje, pogotovo u tamnim uvjetima.

No činjenica je da ‘direct drive’ ipak u osnovnoj ideji nosi značajnu prednosti jer se snaga motora direktno oslanja na rotaciju tanjura. Nadalje, ‘direct drive’ motori rade na nižoj brzini tj. broju okretaja te uslijed minimalno proizvedenih vibracija anuliraju negativan utjecaj vibracija na odnos signala i šuma. Konačno, pouzdaniji su u radu i dugovječniji.

S druge strane, prisutan je i jedan velik problem koji se tiče gotovo svih ‘direct drive’ motora pa tako i starijih gramofona iz SL serije. Riječ je o ‘coggingu’, problemu u motoru čije dijelove čine permanentni magneti koji privlače sve magnetične materijale, uključujući i čeličnu jezgru motora. Kako čelična jezgra zauzima fiksnu poziciju, dok se magneti okreću, uslijed međudjelovanja i neravnomjernih privlačnih sila, dolazi do neujednačene rotacije. Slikovito opisano, pokušajte si predočiti rotaciju bubnja u perilici rublja i bit će vam jasno o čemu pišem i u čemu je najveći problem ‘direct drive’ motora.

Technics SL-1210GR dobitnik je IF Design nagrade za dizajn u 2018.

‘Belt drive’ gramofoni, koriste motore koji problem neujednačene rotacije rješavaju većom brzinom tj. brojem okretaja. No, veća brzina ujedno znači i stvaranje većih vibracija. Ako malo pogledate high-end gramofone, nebitno iz koje ere, primijetit ćete da su ‘belt drive’ motori dobrano odvojeni od baze te da se time želi postići izolacija tanjura od vibracija koje motor stvara.

Problem je u tome što je remen podložan promjeni u smislu samog materijala (najčešće guma) koji se vremenom razvuče te mijenja svojstva ovisno u uvjetima u kojima se nalazi. Gledajte na ovo kao na zimske i ljetne automobilske gume. Dakle, na većim temperaturama remen se rasteže, dok se na nižim kruti. Pretjerujem? Ne bih rekao jer većina ‘belt drive’ proizvođača gramofona upravo sugerira zamjenu remena nakon nekog vremena. Osim toga, vodite računa o tome da je kod gramofona od krucijalne važnosti za ispravnu reprodukciju, prvenstveno uravnotežena rotacija tanjura, a onda sve ostalo.

Pitch control – Gumb kojim se usporava ili ubrzava rotacija tanjura. Tu je i prekidač kojim se brzina automatski vraća na tvroničku postavku.

U novije doba, pojavili su se različiti materijali od kojeg je remenje napravljeno sa svrhom kako vremenom ne bi mijenjalo svojstva. Jedan takav vidjet ćete kod Kuzma gramofona višeg razreda gdje se remen radi iz tokarene plastike u jednom komadu.

Međutim, Technics ostaje vjeran svom izvornom konceptu, ali ovog puta svjestan nedostatka ‘direct drive’ koncepta, nudi u novom modelu dorađenu verziju motora u potpunosti lišenu ‘cogginga’. Problem je riješen tako da je razvijen motor bez jezgre, s jednostrukim i dvostrukim rotorima (ovisno o modelu) i kružno smještenim magnetom. Postignuta je ujednačena rotacija tanjura potpomognuta, ne samo preciznom mehanikom, nego i naporednim mikroprocesorima koji nagledaju i upravljaju rad motora.

Prekidači za odabir brzine rotacije tanjura. 33, 45 i 78 (pritiskom na 33 i 45) okretaja u minuti.

Naspram SL-1200 MK5 modela, posljednje nadograđene verzije, sada tanjur teži gotovo kilogram više. Načinjen je iz jednog lijevanog komada aluminija te ojačan prečkama kako bi se postigla veća čvrstoća. Tanjur u punu brzinu od 33,33 okretaja u minuti dolazi za svega 0,7 sekundi. Valja spomenuti i to da je baza načinjena od dvostruko lijevanog aluminija te da su i baza i tanjur dodatno obloženi gumom radi apsorpcije vibracija. Ima tu još naprednih rješenja koje samo govore o tome kako je zaista riječ o bitno unaprijeđenom gramofonu od onog kakvog pamtimo kroz protekle decenije.

Aluminijska ‘S-shape’ ručka prepoznatljivog je oblika i tu se stvari na oko nisu radikalno mijenjale. Međutim, dorađeni su ležajevi čime je postignuta veća preciznost. Tu je i mogućnost dodavanja pomoćnog utega što pak omogućava veći raspon pri izboru zvučnica. Glava ručke (headshell) je i dalje odvojiva te se standardno isporučuje s gramofonom.

Odvojiva glava ručke (headshell) omogućava korisnicima brzu izmjenu zvučnice pod uvjetom da imaju još jednu ili više odvojivih glava s predinstaliranim zvučnicama.

Generalno je izrada gramofona na zavidnom nivou. Zaista nemam nikakvih prigovora, štoviše, rekao bih da je u pitanju ogledni primjerak kako bi gramofon u takvom cjenovnom razredu morao izgledati. Okej, možda ipak imam jedan prigovor, a to je pozicija mrežne utičnice. Smještena je s donje strane i nije nadohvat ruke, baš kao i pomalo nezgrapno smješten priključak za izdvajanje mase (nule).

Priključci za spajanje kabela i uzemljenja

No, to je prigovor više one praktične, nego kvalitativne prirode. Pozitivno je i to što je strujni kabel odvojim pa korisniku omogućava nabavu kvalitetnijeg kabela s ciljem dodatnog unaprijeđena zvuka.

Dodatni bonus cijeloj priči daje integrirani poklopac kojeg nećete morati zasebno kupovati, kako to obično vole razni proizvođači ponuditi, a svi znamo da je poklopac nužan jer prašina predstavlja najljućeg neprijatelja svakog gramofona.

Detaljan opis što se sve nalazi u pakiranju možete pogledati u uvodnom videu kojeg sam snimio kada je gramofon došao na testiranje.

Na testiranje sam dobio gramofon s predinstaliranom Ortofon 2M Red zvučnicom, tako da je po montaži i kraćem namještanju mogao u pogon. Provjerio sam gaznu silu (VTF) te anti-skating dok VTA nisam dirao. Naravno, potrudio sam se gramofon postaviti u idealan horizontalan položaj pri čemu sam koristio Clearaudio labelu. Pomogle su i odlično riješene nožice na koje je postavljena gramofonska baza.

Gazna sila zvučnice (VTF) namještena je prema preporuci proizvođača zvučnice

Clearaudio labela pomogla je pri dovođenju gramofona u idealan horizontalan položaj. Naravno, može poslužiti i neka druga labela slične namjene.

Anti-rezonantne nožice baze gramofona ujedno su i alati za postizanje horizontalnog položaja

Inače, novi Technics SL-GR gramofon nosi dvije oznake, SL-1200GR i SL-1210GR. Razlika je samo u finišu, srebrnom (1200) i crnom (1210). Sve ostalo je potpuno identično. Osobno mi se više sviđa crni finiš jer djeluje nekako otmjenije i skladnije, ali na kraju dana, što god odabrali nema nikakve veze s kvalitetom zvuka.

Od ostalih komponenti koje čine gramofonsku integraciju, koristio sam Clearaudio Nano gramofonsko pretpojačalo i Marohei Cables CT Reference custom made phono kabele.

Iskreno govoreći, nemam iskustvo s inicijalnim SL-1200 modelima osim onog pubertetskog u klubovima, gdje su me do jutarnjih sati DJ-i vinilima uvjeravali da mi je bolje biti s njima, nego doma u krevetu. Da stvar bude, uvjetno govoreći, gora, u zlatno vrijeme SL-1200 modela, koristio sam Pioneer gramofon kojem se slabo sjećam oznake, ali to niti nije važno. Tada se nisam smatrao audiofilom i nisam uopće težio k tome da detektiram zvukovne razlike među gramofonima ili bilo kojim drugim HIFI komponentama. Tada mi je bilo važno slušati što više ploča i uživati u glazbi. Ne kažem da to i sad ne činim, ali se perspektiva debelo promijenila, a i zadnjih godina intenzivno slušam gramofon u vlastitom sustavu pa si uzimam za pravo da mogu napisati kako znam povući određene paralele.

Prekidač za puštanje u rad gramofona ujedno je i izvor stroboskopskog svjetla za provjeru ispravne rotacije tanjura.

Između ostalog, moje se iskustvo temelji i na desetinama (od)slušanih gramofona i gramofonskih integracija unazad desetak godina, što u sustavima dragih prijatelja, što na prezentacijama i u poznatim uvjetima. Sve to iskustvo dodatno me formiralo kao audiofila. Mogli bismo raspravljati do zore o tome može li se netko uopće nazvati audiofilom tko ne posjeduje gramofon, kako se to svojevremeno zapitao Milan Rupić, legendarni audio novinar i jedan od najvećih autoriteta na ovom prostorima kada je u pitanju HIFI, no činjenica je da analogni zvuk predstavlja referencu najbližu onome što čujemo u prirodi.

Hoćete li u konačnici s gramofona čuti prirodan zvuk, ovisi o mnoštvu čimbenika, a počevši od samog snimka tj. od vinila. U današnje vrijeme, kada se vinil vratio na velika vrata i postao pomodarski hit, loših izdanja ima više nego ikad. Tu govorim o digitalnim masterima i digitalnim postprodukcijama prebačenim na vinil samo zato što će se bolje prodavati od zastarjelog CD-a. Posljedično imamo gro sranja na vinilima za konkretne novce. Nema goreg od slušanja digitalnog artefakta, inače toliko karakterističnog za CD-e, baš na vinilu. U tom je slučaju svakako bolje kupiti CD izdanje jer postoji ogromna mogućnost da će zvučati bolje. Ako ne CD, onda neki audiofilski hi-res audio zapis.

No, ima tu jedan veliki AKO, a taj govori, sljedeće – ako kupite pravu stvar, analogno snimljenu, obrađenu i prebačenu na vinil, ulazite u jedan sasvim drugi svijet. Nažalost, ta prava stvar u današnjoj produkciji često košta respektabilne novce, tako da se kvalitetna izdanja kreću od oko 35 eura pa nadalje. Primjerice, za Kind of Blue, Milesa Davisa, u izdanju Mobile Fidelity Sound Laba, izdvojit ćete 80 eura, dok ćete se za isti taj naslov u izdanju Classic Recordsa (odavno out of print) iskrcati oko 700 eura.

Uz gramofon se isporučuje i adapter za 45 RPM singlice

Naravno da nije sve tako crno jer na svu sreću postoje milijuni ploča nastalih ’70-ih i ’80-ih prošlog stoljeća koja i danas zvuče perfektno. Jasno, u tom periodu tražite ondašnju popularnu glazbu, ali i bezvremenska klasična djela i izvedbe. Uz malo pažnje i volje, možete pronaći vrhunska (NOS) izdanja već za 10 do 20 eura, koji put i manje.

Za testiranje Technics SL-1210GR gramofona koristio sam uglavnom nove ploče različitih žanrova. Neću napisati da su bila u pitanju audiofilska ili na bilo koji način posebna izdanja jer ne kupujem ploče po takvim kriterijima, nego po vrsti glazbe i glazbenom sadržaju. Osobno mi je ogroman bonus ako tu ploču tj. album koji mi nešto znači mogu kupiti u nekom superiornom izdanju te da to pritom financije omogućavaju. Primjerice, nedavno sam kupio Ole, Johna Coltranea u Rhino izdanju iako znam da postoji daleko bolje i skuplje izdanje (ORG Records). No, taj mi album nedostaje u fonoteci, nisam ga slušao i ne vidim razlog zašto tu kupovinu odgađati samo zato što nemam trenutno novca za kupiti trostruko skuplje izdanje. Mislim da se razumijemo.

S predinstaliranom Ortofon 2M Red zvučnicom, Technics SL-1210GR pružio je prilično otvoren i uravnotežen zvuk. Moram priznati da sam ostao ugodno iznenađen količinom detalja i preciznom zvučnom slikom. Uz iznenađujuće dobar timbar i separacija instrumenata također je bila jako dobra.

Naravno, zvuk se mijenjao ovisno o samom snimljenom materijalu tj. o ploči, ali generalno ga mogu opisati kao smirenog i bez većih ekscesa u frekvencijskom opsegu. Štoviše, Technics SL-1210GR se pokazao i kao gramofon kojim se postiže izvrstan timing i ritmičnost.

Možda je najbolji primjer album Yerba Buena Bounce, The Hot Club of San Francisco (Reference Recordings, 2011.). Gitare, kontrabas, violine i ostali instrumenti, u živahnim gipsy jazz kompozicijama, osim što su djelovali uvjerljivo, skladno su predočili ljepotu tog glazbenog žanra. Drugim riječima, nije bilo preklapanja ili maskiranja, nego transparentnog uvida u same kompozicije.

Možda najveće iznenađenje je došlo u trenutku slušanja Schubertove 8. simfonije (Rafael Kubelik, Symphonie-Orchester Des Bayerischen Rundfunks – Audite, 2005.), kada sam čuo kako je dinamika prenesena. Ovo se odnosi i na mikro i na makro dinamiku. U prvom stavku, osim što se kompozicija fino rasprostrla po zvučnoj pozornici, inače vrlo dobro definiranoj, mogao sam osjetiti smiren karakter i fluidnost nota koje vrlo ubrzo prelaze u snažan dinamički otklon. Takvih naglih prijelaza ima još u stavku, ali i suptilnih pomaka gudala po strunama, kao i zvuka puhačkih instrumenata. Takvo kretanje, dolje-gore, uz uvjerljivost instrumenata i dinamiku, ustvari ocrtava životnost kompozicije te naginje k tome da stvori iluziju slušanja u koncertnoj dvorani.

Ovakvo što kad čujete tj. kada shvatite s čim imate posla, tada vam ne pada na pamet na ovakav gramofon stavljati poderane ploče iz pubertetskih dana ili izrezbarene na beskonačnim dernecima, nego gledate kako nabaviti još bolje izdanje ili snimak jer vas je obuzela neutaživa želja da čujete – više.

I upravo zbog toga, od početka pa sve do kraja testiranja nisam se mogao oteti dojmu da Technics SL-1210GR naprosto vapi za boljom zvučnicom. Daleko od toga da Ortofon 2M Red ne valja, naprotiv, ali ovakav gramofon ipak traži bolje. Naime, rekao bih da je ovdje zaista riječ o audiofilskom uređaju koji može pružiti kvalitetu zvuka na zavidnom nivou. Osobno tu ne vidim mjesta nekoj DJ zvučnici, kao i upotrebu u klubovima gdje će se ploče okretati naprijed-natrag, nego korištenje u jednom kvalitetno složenom HIFI sustavu. Stoga, ako možete, posegnite bar za prvom sljedećom Ortofon MM zvučnicom iz 2M serije ili još bolje, za nekom MC zvučnicom.

Uz standardni, na ručku se može montirati i dodatni uteg koji također dolazi u paketu.

Cijena od oko 1.600 eura, koliko košta Technics SL-1210GR, potencijalnog kupca stavlja u poziciju da baci pogled i na to što konkurencija nudi u tom cjenovnom razredu. Clearaudio, Pro-Ject, Rega i ostali, također imaju hvaljene modele slične cijene. Međutim, koliko me sjećanje služi, niti jedan od njih nije direct drive gramofon, niti ima takvo bogato zaleđe. Technics SL-1210GR predstavlja zreli iskorak u kvaliteti reprodukcije i izrade naspram starije braće okrunjene statusom legende.

Nostalgičari bi mogli doći na svoje, ali i svi oni koji traže pouzdanog analognog partnera za visoke zvukovne domete, a da pritom ipak nisu morali posegnuti za dugoročnim kreditima ili prodajom bubrega. Zaključio bih kako Technics SL-1210GR nije početnički gramofon te da kao takav nema ugrađeno gramofonsko pretpojačalo ili analogno/digitalni pretvarač kojim biste mogli ploče prebacivati u MP3 ili neki drugi digitalni format. Takve, ‘moderne’ gramofone, ipak potražite u nekim drugim, nižim cjenovnim razredima. Ovdje je riječ o gramofonu oko kojeg možete izgraditi vrhunski HIFI sustav i koji izradom garantira dugoročno korištenje. Vjerujem da je ovo dovoljno za preporuku.


Cijena: oko 1.600 eura (bez zvučnice)

Uređaj ustupio:
Audiocinema Art
Mesnička 9
10000 Zagreb
Telefon: +385 1 4847 875


Sustav za testiranje:

Zvučnici: Wilson Audio Sophia 3, KEF LS50
Izlazno pojačalo: Pass X250.5
Pretpojačalo: Pass XP-20
D/A konverter: Classé CP-800 Rev. 2
Analogni izvor: Kuzma Stabi S PS/Kuzma 4Point 9/Lyra Delos
Phono pretpojačalo: Audio Research Ref Phono 2SE, Clearaudio Nano
Digitalni izvor: MacBook Air, Audirvana Plus 3
Digitalni izvor (CD transport): Marantz CD6000 OSE LE
Digitalni kabel (USB): Nordost Blue Heaven
Digitalni kabel (AES/EBU): Z Audio Spider (XLR)
Digitalni kabel (COAX): Profigold (RCA)
Zvučnički kabeli: Transparent Musicwave Super MM2
Interkonekti (XLR): Transparent Musiclink Super MM2, Transparent Musiclink Plus MM2, WAY Cables Harmony
Interkonekti (RCA): Marohei Cables CT Reference
Strujni kabeli: Revelation Audio Labs Passage CryoSilver Reference, Audioquest NRG-2, Audioquest NRG-3, Wireworld Stratus
Strujna letva: Supra MD06-EU MKII
Audio dodaci: Stillpoints Ultra SS, Stillpoints Mini
Audio polica: Rondo Custom
Zvučnički stalci: KEF Performance
Soba: Akustički tretirana, 8,5×3,8×2,8 m

7 misli o “Na testu: Technics SL-1210GR gramofon

  1. Zaintrigirao me osobito dio o digitalnim remasterima koje danas uglavnom prebacuju na vinil. Mogu navesti jedan loš primjer; zadnju seriju Lou Reedovih albuma iz 70-tih, u kojoj je “Transformer” gotovo neslušljiv zbog kompresije i tvrdoće pa basovi iskaču iz svih tolerirajućih gabarita, tako da si u pravu kad pišeš da u ovakvim slučajevima bolje zvuči čak i CD. Ima i suprotnih slučajeva: Roxy Music, napravljeni u half-speed remasteru u Abbey Roadu, koji su također malo nabrijani ali podnošljivi. Ili zadnje tri serije Bowievih albuma, koje su pristojne.
    Nije mi jasno zbog čega jednostavno ne plasiraju reizdanja postojećih LP-ova? Vjerojatno je to zato što nemaju matrice za rezanje ili kakosevećtozove? Mislim da se ovdje radi o temi kojoj bi trebalo posvetiti veliki članak. Jako se pljačka na lažnim vinilima. Također ima puno više ugrađenih oštećenja, iskrivljenja i prljavštine na novim izdanjima renomiranih diskografskih kuća nego što je bio slučaj s domaćim pločama koje smo kupovali 70-tih i 80-tih godina prošlog stoljeća
    Pozdrav i hvala na recki Tehnicsa: vidim da je predviđeno i lansiranje modela SL-1500 C, koji ne bi trebao navodno biti preskup.

    • Slažem se da bi o temi o kvaliteti današnje vinil produkcije valjalo odvojiti poseban prostor na blogu. Zaista ima svega i vjerujem da bi takva tema poslužila kao svojevrstan vodič kroz kupnju vinila. Nadam se da ću uloviti dovoljno vremena da se posvetim takvoj temi. U međuvremenu ne preostaje ništa drugo, nego prije kupovine proučiti o kakvom se izdanju radi, pročitati iskustva korisnika i konačno gdje je rađen vinil. Nema puno kvalitetnih izvora tj. tvornica.

    • potpuno se slazem …. ali htio bi da kazem da sam naisao na nova izdanja ….
      gdje je istaknuto da je radjen remaster ….
      koji je daleko bolji od originala iz 80. tih godina …..

  2. Hello!
    First I would like to thank you for your great webpage and for all the wonderful reviews and articles! They all give me great pleasure reading them.

    Now to a question. Since you have used a Clearaudio Concept I would like to ask you how you would rate the Technics vs. the Clearaudio. I know it is subjective but which would you choose?

    Deep regards,
    Viktor

    • Hello Viktor,

      thank you for you comment. I’m really honoured. If you ask me what would I choose, it would be a Clearaudio Concept. As you know, it’s not only question of turntable itself, but the cartridge and phono stage as well. Both can be upgraded to another level but personally I would pick Concept for build quality and overall look and feel of using.

      Best regards,
      Nebojsa

  3. Lijepi pozdrav. Moje ime je Martn, iz Zagreba sam. Već neko vrijeme pratim ovaj blog, čitajući razne osvrte, te sam na kraju odlučio nešto malo i doprinijeti. Kao prvo i osnovno, svaka čast na preciznim, veoma lijepo i tečno sročenim, te – odvažio bih se reći – nepristranim člancima. Krajnja granica, jedini, ali jedini razlog zašto sam se odlučio stupiti u kontakt s vlasnikom Marohei kablova je članak koji sam ovdje pročitao.

    Inače sam se baš zaintrigirao za ovaj članak jer sam jedan od onih koji su “odrasli” uz SL1210MK2. Dobro napisan članak. Uređaj sam kupio praktički isti dan kada je stigla dojava iz Mesničke da je “na licu mjesta”.

    Generalno se slažem s tekstom, iako sam mišljenja da Technics još uvijek, što mi je nepojmljivo, nije u stanju odraditi te nogice kako se spada. Ali dobro, Isonoe mi je već provjerena kutijica prve pomoći po tom pitanju, tako da nema zima.

    Recimo, ja sam svoj uređaj nadogradio s Oyaide matom, Transparent high performance napajanjem, Isonoe nogicama, a Bogu hvala, headshellova i zvučnica ima.

    Ono što me zaista zanima, je zašto Clearaudio Concept >>> Technics? Kod SL1210GR modela, za razliku od svih prethodnih modela, potencijal za upgrade je strahovit, a same performance uređaje rastu eksponencijalno. Ne samo to, već ovaj gramofon tako lijepo, uz sve lijepe uspomene koje evocira, nije zaboravio ono glavno: muzika je hobby i treba biti zabavna. Da, zabava. Jest da je sam gramofon pakleno koštao, ali količina puta koju je on iz mene isčupao riječ WOW je višestruko opravdala uloženo. Ne znam jeste li bili u mogućnosti testirati ga uz stariji Sl1210MK2? Nebo i zemlja. A taj spoj: robusnost, izvedba, izgled i preciznost kod ovog modela sjaji na svakom koraku.

    Što me dovodi do zadnjeg, ajmo reći, upita. Jel bih mogao dobiti jedan kratki, iskreni osvrt na prednosti Clearaudia prema ovom uređaju?
    Iznimno cijenim tu firmu, imaju uređaje s karakteristikama od kojih mrak pada na oči, ali, jedan veliki ALI… Nisam tip koji opremu drži pod staklenim zvovom. Daleko od toga. Ako se gramofon mora dirati s rukavicama isključivo izmedđu podne i jedan tokom parnih dana, a samo u večernjim satima tokom neparnih, meni to nije “to”. Razmišljam o jednom jačem Clearaudio modelu za dnevni boravak, kako ne bih baš napravio Technics overkill, ali ljubav je ljubav.

    Osim toga, tu ima ugodnog štiva za konzultirati. Teško je zvuk preliti u riječi. Koliko toliko uspješno, polazi vam za rukom.

    Martin

    • Martine, prije svega hvala na komentaru i pohvali. Zaista mi je drago pročitati da netko prati blog sa zanimanjem te da predstavlja koristan izvor informacija.

      Nažalost, starije verzije SL-1200 gramofona nisam testirao, niti sam imao u sustavu iako sam se bezbroj puta susretao s njima. Vjerojatno sam najbolju verziju čuo u Karlovcu, kada sam posjetio Dubravka Novosela, konstruktora OZ Audio sustava, gdje je svirao modificirani SL-1210 M5G.
      https://tooloud.co/zvuk-s-cetiri-rijeke/

      Što se tiče Clearaudio Concept gramofona, dajem mu prednost temeljem onog što sam čuo i u usporedbi sa zvukom SL-1210 GR gramofona. Kao što sam naveo u tekstu, da je u pitanju bila neka bolja zvučnica, možda bih drugačije razmišljao. S druge strane, Concept zaista ostavlja odličan dojam prilikom korištenja. To je pitanje, ne samog taktilnog osjećaja, nego i općenito dojma izrade. Koliko god da je SL-1210GR robustan model, ipak dajem prednost Conceptu u smislu preciznijeg upravljanja i rukovanja samim uređajem. Osim toga, i Concept se da nadograditi boljom zvučnicom (i ručkom), tako da se i tu može napraviti značajan napredak u zvuku.

      Međutim, ne zanemarujem činjenicu vezanu uz osobne preferencije, tako da ostavljam prostor da svatko odluči za sebe što mu bolje leži.

      Srdačan pozdrav,
      Nebojša

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)