Naim je poznatu Shakespeareovu frazu prilagodio u dosjetku ‘What’s in the Naim’, a to je bila odlična ideja jer elegantan, promišljen i lako prepoznatljiv industrijski dizajn Naimovih uređaja nikad nije baš vrištao o tome što se nalazi unutar kutije.
Pogotovo na samom početku, ranih sedamdesetih dok je bio još u pelenama, a japanska konkurencija već briljirala u do savršenstva dovedenoj spektakularnoj vanjštini. Naim je od prvih koraka i već svojim prvim proizvodima pokazao da ga zanima put kojim još nitko nije išao, te da je ono čime želi uzbuditi kupce prvenstveno zvuk. Takva je i Naimova priča, izgleda da u preko 40 godina jednostavno nije bilo vremena za dosadu.
Julian Vereker (1945. – 2000.) je jedan od onih poznatih tipova koji su svoj svjetski uspjeh započeli doslovno iz garaže. Još bolje, na samom početku je u Julianovoj garaži osim lemilica i osciloskopa bilo i zanimljivih automobila. U drugoj polovici šezdesetih, Vereker je bio strastven i uspješan automobilist. Ne baš u nekoj visokoj klasi, no sa svojim trkaćim Minijem 850S utrkivao se nekoliko godina, a u sezoni 1967. godine pobijedio je u čak 16 od 23 utrke. U klasama u kojima su razlike između trkaćih automobila vrlo male to je respektabilan uspjeh.
Julian Vereker – Foto: Naim Audio
Te iste, pedeset godina udaljene Sgt. Peppers 1967. prekinuo je s utrkivanjem, no još neko vrijeme ostao je uz automobile kod drugih trkaćih kompanija. Vereker je imao još ljubavi, dobar zvuk i poduzetništvo. Uočio je kako je zvučni perforirani 8-milimetarski film vrlo skup samo zbog male proizvodnje pa je kupio stroj s kojim je izrađivao 2 milijuna metara takve trake godišnje. Naim Audio Visual osnovao je 1969. godine, prvi proizvod bio je uređaj za kontrolu light-showa snage do čak 30 kW.
Poduzetništva nevezanog za hi-fi se Vereker nije odrekao niti kad je Naim već postao svjetski poznato ime, no korijeni Naima ipak sežu iz Verekerove ljubavi za glazbom i snimanjem glazbe svojih prijatelja. Kao i mnogi u to vrijeme, bio je frustriran rezultatima koje je postizao dostupnom tehnikom, bogatstvo zvuka i razlike u zvuku raznih gitara koje su svirali njegovi prijatelji na njegovim snimkama uopće se nisu čule. Prodaja trkaćeg Minija omogućila mu je nekoliko mjeseci mirnog života, nabavio je bolje mikrofone i magnetofon, no i dalje na njegovim snimkama nije ostajalo gotovo ništa od vibrantnog zvuka živih instrumenata.
U dućanima se tada pojavilo pojačalo koje se reklamiralo kao ‘the closest approach to original sound’, što je davalo nadu, no samo nakratko. Vereker ga je kupio, ali zvučalo je značajno lošije od modificiranog i ne tako skupog pojačala koje je već imao. Bolje mišljenje nije imao niti o ostatku ponude pojačala na tržištu, sve mu se činilo loše do očajno. I to je ona iskra koja je svijetu donijela Naim. Pomislio je sasvim logično: ‘Ako se ovo oglašava kao nešto najbliže originalnom zvuku, onda u ovoj industriji ima mjesta i za mene’. Jesam li spomenuo da je Julian Vereker bio samouk elektrotehničar? Uz to što se tijekom karijere bavio i konstruiranjem bicikala, jedrilica i računala? Devedesetih, kad je Naim već stasao, vodio je i Naim glazbenu etiketu, s užitkom.
Vereker je godinu dana proučavao postojeće amplifikacijske sklopove a svoje prvo pojačalo snage NAP 160 dovršio 1971. godine, no u to vrijeme prodavao ga je jedino prijateljima. Naim Audio je službeno utemeljio 1973., s asortimanom od samo jednog pojačala NAP 200, koje je bilo samo korak do legendarnog NAP 250 iz 1975., te kojeg je Naim proizvodio sve do 1989. godine.
Naim NAC 12 pretpojačalo (1974.) – Foto: Naim Audio
Naimovi uređaji bili su odlični i vrlo brzo doživjeli svoj proboj. Naime, Vereker se sljedeće godine susreo s drugim vizionarom tog vremena, Ivorom Tiefenbrunom koji je isti pristup rušenju dotadašnjih poimanja o vrhunskom zvuku nudio svojim također legendarnim gramofonom Linn Sondek.
Njihove koncepcije nikome nisu išle niz dlaku, no obojici nije falilo arogancije suprotstaviti se praktički cijelom ostatku hi-fi svijeta. Kombinacija Naim amplifikacije i Linn gramofona pokazala se nenadmašnom, a maksima neustrašivih vođa bila je: ‘Ako ne čujete razliku, s vama uopće nema smisla razgovarati’.
Naim Supernait 2 integrirano pojačalo
Što je to toliko vrijedno ispod nenametljive Naimove vanjštine? Krenimo ovako, izaberite neko Naimovo pojačalo, donesite ga u svoj dom (definicija doma iz devedesetih godina kao mjesta na kojem se nalazi vaš hard disk u međuvremenu se protegnula i u hi-fi svijet) i pokušajte ga radi usporedbe zvuka s vlastitim pojačalom priključiti u svoj sistem.
Neće ići… Neće ići jer Naim koristi DIN konektore za interkonekcijske kabele. Iz jednostavnog razloga, zvučno, tj. električnim osobinama DIN je superioran konvencionalnim RCA priključcima. I to je ilustracija pristupa gradnji uređaja od kojeg Naim nije odustajao, kvalitetu nije žrtvovao konvenciji, ma koliko ona bila jaka ili raširena. Prilagodio se jedino mrežnom naponu, ali je svojim napajanjima i taj posvuda dobro poznati izvor energije i zagađenja vrhunski peglao.
Naim NDX Network Player / Naim CD5 SI CD Player
Naimova pretpojačala mogu se spajati i s drugim pojačalima snage. Ako pikirate neku takvu kombinaciju, moguće je napraviti DIN-RCA adapter, no Naim snažno zagovara da to ne činite. Naim stoji iza toga da pojačalo u svakom trenutku mora kontrolirati zvučnik, koji ne baš u skladu s deklaracijom proizvođača u pravilu ima neku divlju impedanciju, no to u uvjetima stvarnog glazbenog signala svejedno nikad ne smije biti uzrok gubitka informacije. Da bi to bilo moguće, pojačalu snage ispravne uvjete za rad omogućuje pretpojačalo, a zbog specifičnog ustroja Naim pojačala, optimalne uvjete ostvarit će jedino uz Naim pretpojačalo.
Jednako su važna i odvojena napajanja, udaljena od osjetljivih sklopova te ogromnih zaliha energije. Osim što će DIN priključci od Naimovih uređaja možda i odvratiti pokojeg audiofila, jer izbacuju iz igre beskrajno permutiranje interkonekcijskih kabela, situacija sa zvučničkim kabelima je još stroža. Naim zvučnički kabeli ciljano su konstruirani tako da svojim parametrima, a primarno točno određenim induktivitetom, budu onaj budu završni dio elektroničkog sklopa pojačala. Ispod poklopca, lako je vidljivo ispravno i iznimno pažljivo vođenje svih unutrašnjih kabela.
Još na samom početku, Vereker je opazio i veliku važnost mehaničke kvalitete izrade pojačala. Iako se to ne čini intuitivnim, poluvodička elektronika je također osjetljiva na vibracije, Naimova elegantna kućišta tako su prava mala čuda pametnih mehaničkih detalja. Neki vrhunski modeli čak imaju sklopove na posebnim ovjesima kojima se funkcija oslobađa tek u domu korisnika. Ti ovjesi su toliko su sofisticirani i osjetljivi da se moraju fiksirati pri transportu.
Četrdeset i četiri godine uspješnog rada je u hi-fi industriji vrlo dug period. Naim je uvijek nudio inovativnost, no na specifičan i suzdržan način, bez brzopletosti i čestog uvođenja novih modela. Naprimjer fenomenalni NAP 500 razvijan je čak deset godina. Naim je svoj legendarni status stekao isključivo stereo reprodukcijom, i to toliko beskompromisno da se to čini i pomalo autističnim.
Ako vam stoga možda izgleda logično da Naim nije ime koje u svojoj ponudi ni danas nema ništa osim najklasičnijih hi-fi uređaja poput pojačala i pretpojačala, prilično ste u krivu. Naim je iznimno dobro pratio trendove, bez velike pompe, ali dosljedno i povremeno je pomicao granice. Osim što su njegovi CD-playeri oduvijek bili među najcjenjenijim uređajima te vrste, te što je svojim NAC S1/NAP S1 Statement pojačalom prije par godina probio sve poznate granice kvalitete, snage, dizajna i cijene hi-fi amplifikacije, tekući asortiman uključuje i doista nevjerojatan izbor uređaja i tehnologija.
Naim Uniti Core Reference Hard-Disk Server
Ako ste profinjeni i zahtjevan ljubitelj dobrog zvuka, Naim vam omogućuje praktički sve što zamislite. U ponudi ima hard disk playere (koji i ripaju CD), streaming pretpojačala, mrežne i all-in-one playere. Čak i izvan domene klasičnog stereo slušanja, bežični zvučnici Mu-so i Mu-so Qb ostavljaju izvrstan dojam, dizajn je odličan, s jasno vidljivom visokom kvalitetom izrade, zvuk pravi Naimovski, a smartphone aplikacije koje pokreću glazbu na ovim uređajima rade intuitivno i glatko.
Naim Mu-so Wireless Sound System
O Naimovom zvuku, dinamici i izražajnosti i njegovoj prostornosti postoje ovakve i onakve priče, tu je famozni i misteriozni PraT, no Naim je nedvojbenom kvalitetom svojih uređaja stvorio dovoljno jaku podlogu da sve te pojmove nije potrebno opisivati niti objašnjavati, već možete biti sigurni da probno slušanje Naima neće biti gubljenje vremena. Sve će vam biti jasno ako Naim poslušate uz neke dobre zvučnike. Ili neće.
Tekst je nastao u suradnji s Audio Dream trgovinom, domaćim zastupnikom i distributerom Naim elektronike.
O autoru teksta
Dubravko Novosel je u audiofilskim krugovima poznat kao znalac i stručnjak. Autor je mnogih članaka, ali i jednog zanimljivog konstrukcijskog audio rješenja – zvučničkog sustava OZ. Imate li pitanja vezanih uz HIFI tematiku, Dubravko je adresa koju tražite.