Recenzija: Anthem STR integrirano pojačalo

Prije dvije i pol godine, u rubrici ‘Novosti’, objavio sam prenesenu vijest distributera o nadolazećem novitetu na domaćem tržištu – Anthem STR integriranom pojačalu. Tada mi se učinilo kako bi to mogao biti vrlo zanimljiv uređaj, a tim više što je Anthem poznat kao vrlo ‘Fair Play’ igrač kada su cijene u pitanju.

Od tada je prošlo neko kraće vrijeme i Anthem STR se napokon pojavio u Audio cinema artu, inače ovlaštenom distributeru Anthem uređaja. Nedugo nakon toga krenuli su i pregovori oko testiranja STR integriranog pojačala uz napomenu distributera kako je riječ o svestranom uređaju širokih mogućnosti i vrlo korektne cijene s obzirom na to što nudi.

Uz brojne nagrade, pozitivne ocjene, napise te reakcije vlasnika, cijela me priča dovoljno zaintrigirala da pristanem i dogovorim testiranje. Uređaj je kod mene bio nekoliko mjeseci tako da sam imao dovoljno vremena kako bih se upoznao s mogućnostima i zvukom STR integriranog pojačala.

Da je riječ o rijetkoj zvijeri, jasno je već iz samog opisa uređaja. Naime, STR ne samo da objedinjuje pretpojačalo i izlazno pojačalo pod istim krovom, nego ima ugrađen i D/A pretvarač, MM/MC gramofonsko pretpojačalo te digitalni audio procesor za korekciju akustike prostorije. Ovo posljednje je posebno zanimljivo i može u ogromnom dijelu riješiti probleme vezane uz neadekvatne ili akustički netretirane prostorije u kojima se sluša glazba. O tome nešto kasnije.

Sam uređaj isporučuje 2 x 200 Watta na 8 Ohma (400 Watta na 4 Ohma te 550 Watta na 2 Ohma) što sugerira dovoljno snage za većinu zvučnika na tržištu. S Wilson Audio Sophia 3 zvučnicima STR se po pitanju snage nosio sasvim pristojno i ne mogu reći da je bilo nekih zagušenja ili škripanja, čak i na većim glasnoćama. S druge strane, KEF LS50 zvučnici su doslovno pjevali s tolikom snagom u leđima i pokazali kao ‘Match made in Heaven’, iako sam prilično uvjeren da bi se našlo još odgovarajućih zvučnika.

Ako ćete kojim slučajem spajati kompaktne dvosistemske zvučnike poput KEF LS50 i u nekom se trenutku pokaže da vam nedostaje basa, vodite računa o tome da na STR možete spojiti čak dva subwoofera te ih uz ugrađeni softverski bass management prilagoditi zvučnicima.

STR možete kupiti u dva finiša, crnom i u kombinaciji crno-srebrna. Jednostavnih i čistih linija, Anthem STR ostavlja dojam moderno dizajniranog uređaja. Sa stražnje strane nalazi se vojska priključaka za spajanje velikog broja uređaja. Tu je 5 digitalnih i 5 analognih ulaza, 4 analogna izlaza, MC i MM phono priključci, kontrolni i ethernet priključak, mrežni (plus, trigger) te konačno priključci za spajanje zvučnika. Upravljanje uređaja vrši se na samom uređaju ili putem, također odlično dizajniranog daljinskog upravljača. Odabrane funkcije, kao i cjelokupan izbornik prikazan je na displayu s prednje strane.

Uz sam uređaj, u pakiranju se nalaze uputstva, mikrofon, daljinski upravljač te USB i mrežni kabel. No, tu nije kraj. Naime, u pakiranju se nalazi više kutija. Osim one glavne, tu je i kutija sa stalkom za mikrofon, kutija s dodatnim mikrofonom te kutije s ethernet i dugačkim USB kabelom za spajanje mikrofona s uređajem. Ovakva bogata prateća oprema rijetko se viđa i kod daleko skupljih uređaja.

Već bi samo pojačalo kao takvo, u kontekstu kvalitete zvuka, bilo dovoljno da ga okarakteriziram kao odličan uređaj u svom cjenovnom razredu, međutim, mogućnosti koje stavlja pred korisnika zaista pružaju više nego dovoljno da iz njega izvučete maksimum.

Ovdje prvenstveno mislim na ARC tj. (Anthem Room Correction) na iOS/Android aplikaciju kojom se vrši korekcija anomalija sobne akustike pomoću priloženih mikrofona i u uređaj ugrađenog softvera. U čemu je kvaka?

Opće je poznato da problem u reprodukciji zvuka kod najvećeg broja korisnika predstavlja nelinearnost zvuka, odnosno izobličenja u frekvencijskom opsegu reproduciranog zvuka. To znači da sama prostorija u kojoj se sluša glazba, zbog fizikalnih pojava i ograničenja, onemogućava istovjetno i ispravno slušanje svih tonova. Ovo je posljedica akustički nepovoljnih, odnosno akustički netretiranih prostorija. Zdravo seljački rečeno, prostorija u kojima svi više-manje živimo.

Najčešće prvo nastaju problemi u niskim tonovima zbog energije i dužine zvučnih valova. Između ostalog, ovdje nastaju tzv. stojni valovi tj. multiplicirani niskotonski zvučni valovi koji se višestruko odbijaju od površina zidova, poda i stropa te stvaraju nerazgovijetnu i često neugodnu tutnjavu. S druge pak strane, može se dogoditi da se, ponovno uslijed fizikalnih pojava, na određenom mjestu (recimo, upravo onom na kojem se nalazite i s kojeg slušate glazbu) zvučni valovi međusobno poništavaju pa nastaje ‘rupa’, odnosno osjećaj izostanka basa. Pomaknete li se metar u stranu ili otiđete u kupaonicu, basa imate na izvoz.

No nisu samo niski tonovi problematični. I svi ostali su ugroženi jer se u takvim uvjetima i visoki višestruko odbijaju od mnogih površina i stvaraju agresivnu prezentaciju. Problemi su ustvari, kao što sam napomenuo, u cijelom frekvencijskom opsegu. Može se dogoditi da je tek jedan dio spektra igrom slučaja oslobođen problema tj. da je linearan. Osim toga, ne samo da vas gađa direktan zvuk iz zvučnika, nego i svi oni koji se reflektiraju od zidova, a ti stižu u različitim vremenskim intervalima. Čavao u posmrtni sanduk zabija činjenica da je ljudsko uho tj. mozak, nevjerojatno precizan instrument i takve anomalije detektira i definira kao neprirodne.

U konačnici, muljav bas direktno utječe na visokotonsko i srednjetonsko područje, visoki prevladavaju, srednji su povučeni, zvuk do vas dolazi u različitim vremenskim intervalima, jasna separacija zvukova je onemogućena, zvukovi su različitih glasnoća tamo gdje to ne bi trebali biti, dolazi do maskiranja tonova i općenito do narušenog doživljaja glazbenog djela. Jednom riječju – koma!

E, sad… Audiofili će rješenje često potražiti u izmjeni karika HIFI lanca. Mijenjat će zvučnike, pojačala, izvore zvuka i, paradoksalno, najčešće tražiti spas u kabelima, čak i u strujnim. Međutim, generalno spasa nema ako je akustika prostorije loša.

S druge strane, u sobama našim svagdašnjim nije baš tako lako pristupiti akustičkom tretmanu jer to najčešće sa sobom povlači građevinske radove. Osim toga, u konačnici bi soba mogla izgledati kao valjani razlog da žena kaže – zbogom!

Opširnije sam o svemu tome pisao u jednom od prvih tekstova na blogu – Aqua Room, pa ako niste, pozivam vas da ga pročitate jer je više nego poučan i pisan razumljivim jezikom.

I tu sad Anthem STR iskače kao idealno rješenje problema. Hardver i softvare koji dolaze s uređajem, čine ‘čarobnu formulu’ tj. kombinaciju za postizanje užitka slušanja visokovjernog zvuka ili ako baš želite, HIFI zvuka. Kako to Anthem STR postiže?

Recept je prilično jednostavan i nije revolucionaran. Štoviše, nešto slično se često može vidjeti kod modernijih HT receivera, odnosno uređaja za kućna kina na koja audiofili često gledaju kao igračke i tamo neke, bez veze uređaje koji nemaju nikakve veze s ‘pravim’ zvukom.

Dakle, priloženi mikrofon postavite na mjesto odakle slušate glazbu. Spojite ga na Anthem STR i pokrenete aplikaciju. Nakon niza različitih reproduciranih tonova, uređaj ustvari osluškuje kako vi iz te pozicije čujete tonove frekvencijskog opsega. Detektira anomalije i uz ugrađeni softver intervenira u samom uređaju gdje usklađuje tonove frekvencijskog opsega. Ako, recimo, detektira prenaglašen bas, softver ga modificira u samom signalu i tako redom. U konačnici pruža linearan zvuk koliko god može.

Najbolji rezultat postignut ćete ako ćete koristiti mikrofon koji se spaja direktno na Anthem STR, a ne onaj namijenjen mobilnom uređaju. Osim toga, fenomenalan stalak iz paketa, omogućit će vrlo precizno zauzimanje pozicije gdje se nalaze vaše uši. Mikrofon morate usmjeriti prema uputstvima tj. u okomit položaj jer je takve konstrukcije iz koje najbolje ‘osluškuje’ što se događa u prostoriji.

Za stalak sam napisao – fenomenalan, samo zato što sam se nagledao masu tih nekih ‘dodataka’ glavnom proizvodu, a ustvari se radilo o jeftinom istočnom smeću (počevši od daljinskih upravljača) kakvog možete kupiti na eBayu za šaku dolara. Ne kažem da je ovaj stalak ručno rađen u Wakandi iz vibrariuma, ali zaista djeluje kao konkretan proizvod, solidne izrade i kvalitete. Evo, priznajem, čak sam gledao ne bih li ga za probu mogao iskoristiti kao stalak za rasvjetu ili foto aparat.

Slijedi niz testnih tonova pohranjenih u Anthem STR nakon kojih je kalibracija završena. Da stvar bude bolja, sami možete birati koliko će sam postupak trajati, odnosno u koliko koraka. Štos je u tome da softver uzima u obzir da možete imati različite konfiguracije u kojima se Anthem STR nalazi. Primjerice, za gledanje filmova možda koristite subwoofere, dok za slušanje glazbe ne. Dodatno, možete izvršiti mjerenje iz više pozicija s kojih slušate. Posljedično, ARC vam nudi pohranu mjernih rezultata u nekoliko profila kako biste uređaj i traženi zvuk, ovisno o korištenju i poziciji, namjestili doslovno dodirom na ekran smartphonea.

Kako ništa u životu nije idealno, tako nije ni moja akustički tretirana prostorija. Osim toga, idealan rezultat se nije očekivao ni onog dana kada je zahvat rađen. Štoviše, niti je u startu projekt krenuo u smjeru da od dnevnog boravka, kojeg dijelim s obitelji, napravim prostoriju u kojoj će sa stropa visiti neki čudni ‘grozdovi’, zidovi izgledati kao u nekom tonskom studiju, itd. Ruku na srce, nisam ni imao bezgraničan budžet pa raspalio po materijalima čiji metar kvadratni košta više od samog kvadrata stana.

Međutim, uspio sam postići to, da više-manje, što god u sobu dovukao, zvuči ispravno. No ponavljam, koliko god da nije idealno, svjetlosne je godine udaljeno od empirijskog rezultata do kakvog se dolazi pukom srećom i uvriježenim ‘audiofilskim’ postupcima. Ono, deblji tepih na pod, police s knjigama na bočne zidove, deblje zavjese na prozore i eto ti dobrog zvuka. Ne ide to baš tako iako sam čuo dobar zvuk, negdje čak i odličan, upravo u takvim sobama. Jasno, to su vrlo rijetki izuzeci. No, poanta je u tome da čak i ako imate riješenu akustiku sobe, Anthem STR će dodatno popeglati zvuk.

OK, shvatili ste, Anthem STR može i riješit će vas mnogih glavobolja vezanih uz sobnu akustiku. Pritom vas neće, nemojte se bojati, lišiti dinamike, prirodnosti, transparencije i ostalog, kako su to znali svojevremeno činiti slični pionirski HIFI uređaji s ugrađenom korekcijom sobne akustike. Ovo je ipak naprednije softversko/hardversko rješenje.

Nakon malo igranja i namještanja, mogli biste u nekom trenutku reći – OK, sad je riješena akustika, a što sad, što sad mogu očekivati? Prije samog odgovora, nameće se sljedeće pitanje – s analognog ili digitalnog izvora?

Ako je ono prvo, tada morate znati da je u Anthem STR ugrađeno odlično MM/MC gramofonsko pretpojačalo. Već sama činjenica da je prisutna i MC varijanta izaziva zadovoljstvo jer se u većini komercijalnih integriranih pojačala nalazi MM phono pretpojačalo. Ne kažem da su MM zvučnice a priori inferiorne naspram MC zvučnica, štoviše, imate basnoslovno skupih na tržištu, ali na kraju dana većina će vam iskusnih audiofila reći da je MC ulaznica za ulazak u analognu nirvanu. U trenutku testiranja, usporedio sam ugrađeni phono sa svojim Audio Research Ref 2SE koji je višestruko skuplji ili ako baš želim naglasiti cjenovnu razliku, bezobrazno skuplji phono.

No, nije tu bilo govora o nekoj kvartovskoj priči u kojoj huligani dijele šamare zalutalim hipsterima, nego o ponosnom stajanju i prkošenju svojim odlikama. Da, ugrađeni phono zaista radi izvan svih očekivanja i očito nije dio uređaja u ulozi pukog pomodarskog hypea pa, eto, ako treba, možete spojiti i gramofon. Čak bih rekao da čisto sumnjam da će kupci ovakvog uređaja ikad ići za nadogradnjom. Ako i krenu, neće to biti ugrađeni phono, nego zvučnica, ručka ili pak sam gramofon. Dakle, možete očekivati zvuk koji zavodljivo vuče na još jer je sve nekako ispravno reproducirano i ništa ne smeta u zvučnoj prezentaciji. Ništa ne strši.

S druge strane, ugrađeni DAC ambiciozno pikira višu klasu digitalnih uređaja. U startu se šepuri prihvatom široke lepeze audio formata, od sirotog MP3 formata, preko vulgaris domesticus 16-bit/44.1 kHz pa sve do 32-bit/384 kHz PCM-a i 2,8/5,6 MHz DSD-a. Dakle, čim god raspolažete, Anthem STR će progutati. OK, sve izuzev MQA formata, ali ruku na srce – who gives a shit about MQA, pardon maj frenč.

Šlag na tortu stavlja krdo digitalnih ulaza, tako da nema brige što možete spojiti. Želite li USB ulaz, tu je. Želite li optički, ok, evo ga, puta 2! Možda AES/EBU!? Nema frke, tu je. A što je sa S/PDIF? Ma naravno, i on je tu. Prevedeno, u nekoj varijanti u isto vrijeme možete spojiti TV, računalo, vanjski DAC, CD player, streamer i još ostaje prostora.

Vodite računa i o tome da se Anthem STR putem ethernet priključka može spojiti u mrežno okruženje, a što je na neki način i imperativ ako želite is(koristiti) ARC.

E, sad, kako zvuči taj ugrađeni DAC? Jednom riječi – sjajno! I kraj toga čvrsto stojim jer sam u proteklih par godina dovukao na slušanje više DAC-ova, od kojih neki koštaju ruku i nogu. O nekima nažalost nisam pisao, ali su itekako ostavili duboki trag. Ovaj u Anthem STR-u nije igračka i ima odlike high-end DAC-a. A kako to znate? Vrlo jednostavno jer čujete veliku rezoluciju, gledate ogromnu pozornicu, svjesni ste da izvlači detalje iz zapisa, suvereno drži dinamički raspon i ne razbacuje se ekstremima i ono najvažnije, možete ga slušati satima bez napora. Jasno, ovdje ne govorim samo o ugrađenom DAC-u, nego i o izvrsnoj simbiozi, ili kako to audiofili nazivaju, sinergiji.

Ostao sam gotovo šokiran da jedan takav uređaj u sebi, za tu lovu, ima takav DAC. Medalja ipak ima dvije strane pa valja biti iskren i priznati da je uočljiva staza kojom su se inženjeri, ili tko već u razvoju i konstrukciji uređaja, kretali.

Riječ je o ‘modernom’ zvuku, otvorenom, gurnutom i serviranom bez zadrške. Čak bih rekao, ‘laboratorijski’ stvorenom, točnim, proračunatim i sa savješću da neće biti za svakoga, odnosno za one koji traže toplinu, šarm, zavodljivost i sve ono što ustvari karakterizira koloriran zvuk. Neutralnost je ovdje imperativ i ako s tim nemate problema, slušat ćete Anthem STR do besvijesti. Ako pak imate, nije ovo uređaj za vas.

Što se mene tiče, od početka ovog teksta nije mi bila namjera Anthem STR opisivati kroz slušani materijal. Ono, violina se čula ovako na tom i tom albumu, a gitara tako i tako na drugom. Inače to volim raditi i tako opisivati, ali ovdje želim jasno i glasno dati do znanja da je riječ o kompletnom uređaju velikih mogućnosti za normalne novce. Nisu kikiriki, ali nisu ni nerealni, a pogotovo u kontekstu današnjeg mahnitanja cijena HIFI uređaja koji nude nešto više, a ne daj bože da se deklariraju kao high-end. Zaključno, uređaji poput Anthem STR-a, vraćaju nadu da ipak nije sve otišlo kvragu i da se možete još uvijek dokopati odličnog zvuka bez prodaje bubrega. Ne zaboravite na mogućnost korekcije sobne akustike i na činjenicu da vam za korištenje ARC-a i čitanje dobivenih rezultata ne treba diploma inženjera akustike. Visoko podižem oba palca za Anthem STR i dajem bezrezervnu preporuku.


Cijena: oko 5.600 eura

Uređaj ustupio:
Audiocinema Art
Mesnička 9
10000 Zagreb
Telefon: +385 1 4847 875


Sustav za testiranje:

Zvučnici: Wilson Audio Sophia 3, KEF LS50
Izlazno pojačalo: Pass X250.5
Pretpojačalo: Pass XP-20
D/A konverter: Classé CP-800 Rev. 2
Analogni izvor: Kuzma Stabi S PS MKII/Kuzma 4Point 9/Lyra Delos
Phono pretpojačalo: Audio Research Reference Phono 2SE
Digitalni izvor: MacBook Air, Audirvana 3.5
Digitalni izvor (CD transport): Marantz CD6000 OSE LE
Digitalni kabel (USB): Nordost Blue Heaven
Digitalni kabel (AES/EBU): Z Audio Spider (XLR)
Digitalni kabel (COAX): Profigold (RCA)
Zvučnički kabeli: Transparent Musicwave Super MM2, Transparent The Wave Gen. 5
Interkonekti (XLR): Transparent Musiclink Super MM2, Transparent Musiclink Plus MM2, WAY Cables Harmony+, Sumic Audio Ultimate 3, Cardas Clear
Interkonekti (RCA): Marohei Cables CT Reference, Sumic Audio Overture
Strujni kabeli: Transparent Reference Power Cord Gen. 5, Revelation Audio Labs Passage CryoSilver Reference, Audioquest NRG-2, Audioquest NRG-3, Wireworld Stratus
Strujna letva: Supra MD06-EU MKII
Audio dodaci: Stillpoints Ultra SS, Stillpoints Mini
Audio police: Rondo Spirit Custom
Zvučnički stalci: KEF Performance
Soba: Akustički tretirana, 8,5×3,8×2,8 m

4 misli o “Recenzija: Anthem STR integrirano pojačalo

    • Hvala, Gorane. Anthem kao tvrtka zaslužuje pažnju u svakom pogledu. Volio bih čuti i odvojenu kombinaciju, STR izlaz i STR pretpojačalo. To bi trebalo biti još bolje.

  1. Probaj
    https://www.psiaudio.swiss/avaa-c20-active-bass-trap/

    “Pasivni” akusticki tretman bas podrucja traži vece dimenzije apsorpcijskih elemenata pa ga je prilicno nezgodno izgraditi u zivotnom prostoru a da ga tretman ne “pojede” ili nagrdi, ti si svojim tretmanom rijesio odziv u višim frekvencijama i smanjio ječnost prostora, za bajs podrucje nema pomoći i dalje se radi o igri s modovima prostora, pozicioniranje zvučnika i slusnog mijesta tražiti subjetivno najbolji balans.

    DSP rjesenja su samo pokušaj, što god radili prostor ce jednako reagirati na izvor nema tu puno spasa, ovaj aktivni pristup radi zasebno, reagira u prostoru van izvora i zamjenjuje pasivna rijesenja smanjujuci gabarite vs. efikasnost.

    • Ovo djeluje zanimljivo, hvala ti za link. Ne mogu reći da ne bih volio isprobati/testirati, samo ne znam kako i gdje se dokopati C20. Iako, čini mi se, bar prema pročitanom na stranici, da ni to nije jeftin vic. Ispada da bi za moju sobu od cca 32 m2, optimalno bilo koristiti 4 kom., a to je oko 10.000 eura.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)