Recenzija: DALI Opticon 2 MK2 zvučnici

Gužva u šesnaestercu. Tako bih najjednostavnije opisao trenutnu situaciju na tržištu zvučnika cjenovnog razreda oko 1.000 eura. Taman lova koja nije mala, doduše za audiofile bagatela, ali koja normalnim ljudima željnim dobrog zvuka sugerira da za te novce kupuju ozbiljne zvučnike. Jedni takvi su DALI Opticon 2 MK2 zvučnici koji vuku pedigre i izlaze iz tvornice jednog od najznačajnijih danskih proizvođača zvučnika.

Prije nastavka, samo da istaknem kako je Danska u kontekstu HIFI-ja, ne samo europska, već i svjetska velesila. Bez zezancije. Ako pogledate što sve danski proizvođači u audio industriji nude, koja su to imena i konačno, da imaju par udruženja iza kojih stoji nacionalni interes, onda shvatite da Danci na audio industriju gledaju kao privrednu granu.

Gryphon, Bang & Olufsen, Gamut, Dynaudio, Epos, Borresen, ScanSpeak, Jamo, Copland, Densen, Steinway Lyngdorf, Ortofon, Vifa, Peak Consult, Thule, Tangent, Eltax, Bow, Gato Audio, Audiovector, samo su neka imena koja mi padaju na pamet pri pomisli na danske proizvođače audio opreme. Vjerujem da sam nabrojao većinu, ali isto tako vjerujem da sam mnoge zaboravio navesti.

Danci itekako imaju konja za utrku, a jedan od rasnijih primjeraka bez ikakve sumnje je DALI tj. Danish Audiophile Loudspeaker Industries, tvrtka osnovana prije gotovo 40 godina. DALI se uglavnom istaknuo kao ‘mid-fi’ igrač, odnosno proizvođač zvučnika čije serije i modeli najvećim dijelom ciljaju na širu publiku prihvatljivim cijenama. Uzmite u obzir da u najboljoj, ujedno i najskupljoj seriji zvučnika, Epicon, model 8 košta ispod 15.000 eura. Tu već nema govora o nekom prosjeku, već o punokrvnom high-end zvučniku.

Ako vam se to čini puno, pogledajte malo cijene najboljih modela zvučnika koje proizvode Bowers & Wilkins, Focal, Sonus faber, Tannoy, Dynaudio, a da ne govorim o proizvođačima poput Magico, Wilson Audio, Tidal, Marten, Kharma i ostaloj sviti. Ubrzo ćete uvidjeti da se tih 15.000 eura čini kikiriki lovom u usporedbi s referentnim zvučnicima navedenih imena.

Dakle, DALI se tu nameće kao itekako korektan igrač koji u široj paleti nudi zvučnike ovozemaljskih cijena. DALI Opticon 2 MK2 zvučnici s cijenom od oko 1.150 eura/par, uklapa se u prethodno napisanu rečenicu i zaista predstavlja nešto što bi si više-manje mogao svatko priuštiti tko teži HIFI-ju kao takvom, tko radi i tko, ako bog da, raspolaže kreditnom karticom, pogotovo onom koja omogućava otplatu na rate. Haleluja!

No, to, uvjetno rečeno, povoljno i dostupno, ne znači nužno i prosječno. Naprotiv, DALI svoju snagu branda i planetarne popularnosti upravo gradi na tome da nudi odličan omjer uloženo/dobiveno, tako da možete za bilo koji zvučnik iz bilo koje serije očekivati da ste platili čak i više nego što biste realno mogli očekivati.

Da ne ispadne da trkeljam bezveze, svoje tvrdnje temeljim na višestrukim slušnim iskustvima DALI zvučnika, i to unazad 15-ak godina. Naime, od tada sam uistinu imao više prilika slušati različite modele DALI zvučnika, što u prodajnim prostorijama distributera, prvenstveno tvrtke Nove boje zvuka, glavnog distributera za Hrvatsku, što u privatnim domovima, što na sajmovima i specijaliziranim prezentacijama.

Ako mene pitate, najviše pamtim zvuk Helicon 400 zvučnika (ako me sjećanje dobro služi, negdje 2006. godine cijena je iznosila oko 4.000 eura/par). Bilo je tu prigovora oko izrade kabineta, korištenih dijelova skretnice i tko zna čega još, ali se u svjetlu cijene tom zvučniku zapravo nije imalo što prigovoriti. Bio je tu i jači model, 600, kao i slabiji, dvosistemski tj. kompaktni 300, ali je upravo taj 400 stekao najveću slavu. Kasnije je bio unaprijeđen u obliku 25th Anniversary, a zatim i MKII verzije.

Pazite, mi govorimo o Helicon seriji s ondašnjeg vrha, čiji su rivali u to vrijeme višestruko koštali i često pružali zvuk upite vrijednosti. Prvi na pamet mi pada Focal i Utopia serija referentnih zvučnika čiji su modeli šarali po kvaliteti zvuka i značajno više koštali.

Nekih 5, 6 godina kasnije, jedan se moj prijatelj dokopao, tada tek predstavljenih Fazon F5 zvučnika, koji su se prvenstveno isticali izvanserijskim dizajnom, a onda i odličnim zvukom. Sjećam se da ih je podjednako bio gušt slušati kao i gledati. Proizvode se i dan, danas, ali za neko čudo, prodajna im je cijena manja.

Dakle, nekad ste za par zvučnika morali izdvojiti oko 3.300 eura, danas pak oko 2.500 eura. Navedite mi primjer gdje se neki model zvučnika zadržao do danas na tržištu, bez obzira na možebitnu ‘out of date’ tehnologiju, a da mu se cijena nije mijenjala, a kamoli umanjila? Ne mogu se sjetiti.

No, mogu se sjetiti obrnutog slučaja. Primjerice, Bowers & Wilkins Nautilus zvučnika nastalih 1994. godine, bezvremenske ikone industrijskog dizajna koja bez ikakve sumnje i danas odlično zvuči. Štoviše, i danas su u produkciji, tvornica uredno po narudžbi izbacuje na tržište dva para mjesečno. Sami ljudi iz Bowers & Wilkinsa će vam reći da ih zvukovno gazi već prva 800 Diamond (D1) serija. O D2, D3 i recentnoj D4 seriji da i ne govorim, ali bez obzira na to, Nautilus zvučnici se i danas prodaju, ali koštaju oko 60.000 USD/par što je drastično više od 20.000 USD koliko su koštali po lansiranju na tržište.

Možemo mi do prekosutra lamentirati da se tu ne plaća zvuk, nego komad povijesti, dizajn, ime, bla, bla… činjenica je da ćete se triput više izuti nego prije 30 godina za nešto što zvuči osjetno lošije nego nešto što je danas referentno (801 D4 iz 2021.), što te Nautiluse ostavlja u prašini i što košta ‘samo’ 40.000 USD.

Poanta cijele priče je ta, što je DALI Fazon F5 zadržao u ponudi, ali svjestan tehnološkog ograničenja tog vremena i s druge strane, sada vlastitog napretka i novih modela, bolje zvučećih modela, korigirao cijenu nečega starog i stavio fokus na ono za što smatra da je bolje i što će ubuduće omogućiti da zadrži status tvrtke koja napreduje i nudi nešto svježe, nešto kvalitetnije. Ako to nije fair play, ne znam što je.

Ali, hajdemo mi na Opticon 2 MK2 zvučnike koji su se našli kod mene na testiranju. Serija Opticon nalazi se negdje u sredini ponude, a model o kojemu je ovdje riječ, Opticon 2 MK2 jedan je od ukupno 4 modela zvučnika u seriji. Tu su dva modela samostojećih zvučnika, Opticon 8 MKII i Opticon 6 MKII, i dva modela kompaktnih zvučnika, ovdje testiranih Opticon 2 MK2 te manji Opticon 1 MK2. U istoj se seriji još nalaze i zvučnici za sustave kućnih kina, centralni zvučnik Opticon Vokal MK2 te Opticon LCR MK2 zvučnici za surround.

Samo da napomenem, da ako ćete ići za Opticon serijom zvučnika, uzmite u obzir kako ovdje pišem o Opticon MK2 seriji. Postoji i ‘obična’ Opticon serija, slabijih karakteristika, ali i još povoljnije cijene.

Opticon 2 MKII zvučnici su pravi primjer kako bi ‘budžet’ zvučnici trebali izgledati. Za tražene novce nerealno bi bilo očekivati neke fancy piano lak finiše ili pak egzotične furnire. Isto tako, nerealno bi bilo očekivati na pozadini kabineta zvučničke terminale čija se cijena u maloprodaji može mjeriti sa 7-dnevnim ljetovanjem na Jadranu za čitavu obitelj. Nema tu ni Sonus faber kože ili Magico karbona, nema nevidljivih Bowers & Wilkins vijaka ili pak Tannoy zlata. No, zato ima izrade koja ulijeva povjerenje da ste za uloženo dobili korektan proizvod, solidan i koji će već na prvi pogled sugerirati dugovječnost. Bez brige, neće se ništa odlijepiti, razdvojiti ili na suncu izblijediti. I ono možda najvažnije – napravljeni su u Danskoj.

U prijevodu to znači da su zvučnici zaista u potpunosti konstruirani i izrađeni u danskoj tvornici, počevši od zvučničkih jedinica pa do samog kabineta. Okej, pojedini dijelovi su nabavljeni od vanjskih dobavljača, poput dijelova skretnice ili tekstila za zaštitne mrežice, ali se u konačnici zvučnici u cijelosti, većim dijelom, ručno sklapaju upravo u DALI-jevoj tvornici u Danskoj.

U bas-refleks kabinet ugrađene su dvije zvučničke jedinice. Jedna 29-mm visokotonska meke kupole i jedna 165-mm mid-bas papirnato-drvene membrane (kombinacija celuloze i drvenih vlakana). Frekvencijski opseg kreće se od 59 Hz do 25 kHz, s rezom na 2 kHz. Osjetljivost je relativno visokih 86,5 dB, dok je nominalna impedancija 4 Ohma. Težina svakog zvučnika iznosi 7,7 kg i isporučuju se u 3 finiša – Satin black, Tobacco Oak (testirani) i Satin white.

Na ugodno iznenađenje, Opticon 2 MKII zvučnici pokazali su se relativno jednostavni za smještaj u prostor. DALI navodi podatak da biste ih trebali držati udaljene nekih 10 do 80 cm od zida, ali takav podatak slobodno možete zanemariti jer je u startu manjkav i ništa ne govori.

Osobno bih preporučio da ih odmaknete od prednjeg zida barem metar (računajući od akustičkog centra, dakle od sredine mid-bas jedinice, a ne od ruba stražnje strane kabineta) te metar od bočnih zidova. Dajte im zraka i prostora i bit ćete nagrađeni solidnom pozornicom. Iako ovo vrijedi za većinu zvučnika, uzmite u obzir da postoje kompaktni (i neki samostojeći) zvučnici koji iskazuju odlike oslanjajući se na smještaj blizu zidova, odnosno na prve refleksije.

Bas-refleks otvor nalazi se sa stražnje strane pa svako pretjerano približavanje prednjem zidu vrlo lako može rezultirati prenaglašenim basom. S druge strane, ako pretjerate s odmicanjem, moglo bi se dogoditi suprotno tj. manjak basa. Zvučnici su u staru namijenjeni manjim prostorijama, ali mogu disati sasvim dobro i u kvadraturi kakva je moja, oko 30-ak m2. Međutim, ponavljam, nisu picajzle po pitanju smještaja i nećete ih morati centimetar po centimetar pomicati ne bi li došli do optimalne pozicije. Ako im date prostora, bit će dovoljno da ih lagano zakrivite prema sjedećoj poziciji. Disperzija zvuka je odlična i ne morate nužno sjediti zakucani u sredini tj. sweet spotu da biste uživali u zvuku. Zvučnici mogu kreirati takvu pozornicu koja oprašta pomake ulijevo ili udesno.

E, sad, što se tiče same kvalitete zvuka, Opticon 2 MKII su ugodno iznenađenje, ali ne i neočekivano. Drugim riječima, i ponukan prethodnim iskustvima, očekivao sam u najmanju ruku korektan zvuk, a upravo se takav i dogodio. Tu možda leži i najveća zamka koja će manje iskusnog slušača odvesti u zabludu. Oni pak iskusniji, skužit će u kojem grmu leži zec.

Stvar je u tome što Opticon 2 MKII zvučnici, narodski govoreći, nit’ smrde, nit’ miriše. Čovjek bi na prvu zaključio da su jednostavno – dosadni. Međutim, ti su zvučnici sve samo ne dosadni. Imaju svojih ograničenja po pitanju transparencije, iznošenja detalja i stisnutog spektra, ali ono što rade, rade odlično!

Ako već ne govorimo o ultimativnoj uvjerljivosti i širom otvorenom prozoru s pogledom u snimak, govorimo o homogenoj i neutralnoj slici u kojoj se ama baš ništa ne ističe. Slutite li gdje ovo vodi? Ne? Pa prvenstveno vodi na dugotrajno slušanje lišeno ikakvog zamora. Na tržištu postoji gro zvučnika, daleko skupljih, koji upravo tu bitku vode. Često put do kupca nalaze tako što su a priori atraktivni, na prvu osvajaju otvorenim zvukom, frapantnom rezolucijom ili pak moćnim basom, a onda krene svirepa borba da ih zadržite u sustavu jer se upravo ti atributi nakon nekog vremena pokažu napornim za uši. Spas se tada traži u zamjeni kabela, pojačala, izvora, supruge ili supruga, ali realno, spasa nema. Opticon 2 MKII se tu lukavo iz prikrajka smije jer zna da ne pripada tom taboru. Zna da je ‘hendikepiran’, ali isto tako zna da neće kiksati na duge staze.

No da ne bi ispalo da su Opticon 2 MKII zvučnici neki beskičmenjaci vrijedni šake dolara, uzmite u obzir da ovdje ipak govorimo o cca 1.100 eura, a što za dvosistemske zvučnike, kako god okrenuli, ipak nije mala svota. Pustimo sad dvosistemce za 30.000 ili 50.000 eura (da, nažalost ima i takvih), govorimo o cijeni za koju se mogu kupiti već solidni samostojeći zvučnici i cijeni za koju dobar dio radi mjesec ili više dana.

Nakon višetjednog druženja, stava sam da Opticon 2 MKII opravdavaju svaki uloženi cent. Kao prvo, zvučnici se podjednako nose sa svim glazbenim žanrovima. Obično mlade dobijem kad mi netko krene objašnjavati da su neki zvučnici fantastični za jazz glazbu, ali da nisu baš za rock. Ma jebeš takve zvučnike! Od takvih treba bježati što dalje i nikad se osvrnuti. Radije mi zvučnici sve podjednako loše sviraju, nego jedan žanr bolje, drugi pak lošije. Pa ne kupujem formulu za vožnju po pisti ili traktor za vožnju po njivi.

Okej, priznajem, evo, ponizno, nisam oduvijek bio takvog stava. Čak mi i neke moje prve recenzije zvučnika na ovom blogu ne idu u prilog. Testirao sam jedan takav zvučnik koji je apsolutno briljirao u određenom segmentu i to je bilo najviše što je mogao pružiti. Koji je to zvučnik? Neću vam reći, sami otkrijte.

Da, istina je da će u najvećem postotku dvosistemski zvučnici biti zakinuti za donje oktave koje u klasičnoj glazbi život znače. Ali nemojmo se zavaravati, bit će zakinuti i gro trosistemskih samostojećih. I ponovno, radije se odreknem, koliko god treba donjih oktava pa slušam uvjerljiv zvuk violine, nego da imam pokrivene sve oktave, a violina mi zvuči kao svjetlosni mač Lukea Skywalkera.

Osim toga, Opticon 2 MKII zvučnike krasi odlična definicija prostora. Mogu napraviti finu separaciju instrumenata i mogu pružiti prilično dubok uvid u glazbeni materijal. Visokotonsko područje je izvrsno spojeno sa srednjetonskim i tu ćete prije hrskavice u ušima zdrobiti nego li čuti prijelaz. Što se tiče pak bas područja, uvelike ovisi o tome čime ćete ganjati Opticon 2 MKII zvučnike. Neka vas ne zavara relativno visoka osjetljivost koja bi trebala sugerirati da nije potrebno snažno pojačalo. Naprotiv, dajte im snage, odokativno 60-ak ili više zdravih Watta i bas će doći do izražaja. Bit će čvrst, pun i brz. Ja sam im dao 500 Watta po kanalu i mogu vam reći, nisu se nešto otimali, dapače.

Najviše ocjene idu u smjeru sredine gdje Opticon 2 MKII zvučnici zapravo daju najviše. Ona jest nešto povučenija kao posljedica manje rezolucije, ali još uvijek vrlo uravnotežena i umjerena. Ako primjerice imate kvalitetan glazbeni predložak, s dobro snimljenim vokalom, možete očekivati ‘opipljive’ trenutke, one koji vam stvaraju iluziju da vidite izvođača pred sobom. Ako mene pitate, ovo je nešto što najviše cijenim kod zvučnika, bez obzira koliko koštali.

U usporedbi s KEF LS50 zvučnicima slične cijene, prednost bilježe u jednostavnosti i činjenici da nisu toliko razmaženi po pitanju prateće opreme kako bi pružili optimum. Nemojte ovo olako shvatiti jer bi vam u konačnici mogli uštedjeti ogromno vrijeme tražeći idealnog partnera u pojačalu, izvoru i kabelima. Da se razumijemo, LS50 su fantastični zvučnici, ali ako kiksate upravo u ovome o čemu pišem, imat ćete jalove zvučnike i nikad vam neće biti jasno što ljudi u njima vide i zašto ih favoriziraju.

Opticon 2 MKII zvučnicima dajte solidno integrirano pojačalo, recimo Roksan K3 ili ako negdje u oglasnicima nađete, Electron Audio Red i prilično sam siguran da ćete složiti zavidnu zvukovnu kombinaciju. Obratite pažnju i na kabele pa idite za žicama neutralnijeg karaktera. Naravno, izvor, bio to CD player, DAC ili nešto treće, što bolji.

Kada pogledam tu gužvu u šesnaestercu s početka teksta, ustvari ne vidim nikakvu gužvu, već jednostavno dobre i loše igrače. One koji zabijaju golove bez suvišnih pitanja i one koji pucaju preko gola pa izgovor traže u protivničkom igraču koji ih je, eto, povukao za dres.

Opticon 2 MKII je dobar igrač i zabija golove. I to radi iz dana u dan. Iz albuma u album.


Cijena: oko 1.150 eura

Zvučnike ustupio:
Nove boje zvuka
Ul. Grada Vukovara 52
10000 Zagreb
Tel. 01 233 7619


Sustav za testiranje:

Zvučnici: Wilson Audio Sophia 3, KEF LS50
Izlazno pojačalo: Pass X250.5
Pretpojačalo: Pass XP-20
D/A konverter: Classé CP-800 Rev. 2
Analogni izvor: Kuzma Stabi S PS MKII/Kuzma 4Point 9/Lyra Delos
Phono pretpojačalo: Audio Research Reference Phono 2SE
Digitalni izvor: MacBook Air, Audirvana 3.5
Digitalni izvor (CD transport): Marantz CD6000 OSE LE
Digitalni kabel (USB): Nordost Blue Heaven
Digitalni kabel (AES/EBU): Z Audio Spider (XLR)
Digitalni kabel (COAX): Profigold (RCA)
Zvučnički kabeli: Transparent Musicwave Super MM2, Transparent The Wave Gen. 5
Interkonekti (XLR): Transparent Musiclink Super MM2, Transparent Musiclink Plus MM2, WAY Cables Harmony+, Sumic Audio Ultimate 3, Cardas Clear
Interkonekti (RCA): Marohei Cables CT Reference, Sumic Audio Overture
Strujni kabeli: Transparent Reference Power Cord Gen. 5, Revelation Audio Labs Passage CryoSilver Reference, Audioquest NRG-2, Audioquest NRG-3, Wireworld Stratus
Strujna letva: Supra MD06-EU MKII
Audio dodaci: Stillpoints Ultra SS, Stillpoints Mini
Audio police: Rondo Spirit Custom
Zvučnički stalci: KEF Performance
Soba: Akustički tretirana, 8,5×3,8×2,8 m

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.