Kako godine odmiču u kontekstu HIFI kojega živim i koji mi sve više znači, tako sam sve čvršćeg stava da ću i dalje pisati o komponentama koje sam imao prilike testirati u svom sustavu, o HIFI događanjima, druženjima, prezentacijama i svemu onome što HIFI kao takav obuhvaća. To me raduje, ispunjava i pruža mi jedinstvenu priliku da stvorim nešto što će ostati zabilježeno u javnom prostoru kao zbirka zapisa jednog audiofila. Koliko ta zbirka nekome vrijedi ili ne, druga je priča, ali ne mijenja na činjenici da je a priori stvarana kako bi se dijelila.
S druge strane, sve sam čvršćeg stava da ću sve rjeđe pisati o audio kabelima, posebice onima koji izlaze iz konzumnih okvira. Iako ih smatram ravnopravnim komponentama HIFI lanca, nalazim ih najgorom kategorijom za testiranje i recenziranje jer se tu najviše lome koplja. Tu se odlazi toliko daleko da postaju razlogom svađa, vrijeđanja i omalovažavanja, kako onih koji ih rade, tako i onih koji o njima pišu ili ih koriste. Jednostavno mi se ne čitaju besmislene rasprave, niti želim u njima sudjelovati, a još manje nekoga pokušati urazumiti ili, ne daj bože, ići uvjeriti da je u krivu.
Pa opet, kada naletim na kabele za koje smatram da mogu značajno utjecati na sustav, obogatiti ga i podići na ozbiljno viši nivo, a da se pritom ne nameću kao vatrogasci, vojska spasa ili tonske kontrole, e, onda imam itekako volje pisati o njima. Drugim riječima, moraju biti jebački dobri.
I tu mi sad više nije bitno hoće li me netko nazvati naivcem ili napuhanim kretenom koji si umišlja da nešto čuje ili pak puši šuplje priče. Svoje ću napisati jer to želim i u najboljoj namjeri da nekome vlastito iskustvo pomogne, pruži korisne informacije ili ako ništa drugo, osigura opušteno i zabavno vrijeme čitajući tekst i gledajući fotografije. Naravno, komentari, pitanja, konstruktivne kritike i iznašanje vlastitih iskustva su dobrodošli. Napominjem – na snazi je nulta tolerancija za sprdanje, vrijeđanje i primitivne ispade. Koga ne zanima i tko u audio kabelima vidi besmisao, ljubazno molim da produži dalje.
O Marohei kabelima već sam pisao na stranicama bloga i sve su recenzije bile pozitivne. Maro Filičić, vlasnik tvrtke i glavni konstruktor, od prvog dana i prvih modela iskazuje želju za napretkom, ne zadržava se na aktualnim modelima i konstantno traži način kako tehnički tj. konstrukcijski, te uz korištenje još kvalitetnijih materijala, doći do boljih proizvoda.
Na Too Loudu sam pisao još davne 2015. godine o prvim modelima, CT reference i SSR SE interkonektima, Signature 3 zvučničkim kabelima i AIR SE 3 strujnim kabelu, da bih 3 godine kasnije pisao o Maduro S seriji kabela (interkonekti, zvučnički i strujni) koji su već tada predstavljali značajan kvalitativni skok.
No onda su se 2022. godine na testu našli Statement interkonekcijski i zvučnički kabeli i gotovo u zaborav gurnuli sve prethodne modele. Tada su to bili izvanserijski proizvodi i komponente kakve su samo mogle poželjeti u najboljim sustavima.
Sada, dvije godine kasnije, Marohei Cables na tržište plasira Statement Special Edition seriju kabela.
Naravno da je na temu došao tako nemaštovit naziv nove serije i to na moju inicijativu. Maro se više manje sa mnom složio iako je i on imao svoje razloge o kojima nešto kasnije. Možda ne bih prigovorio tom nazivu da je u pitanju kozmetika, odnosno suptilna razlika u kvaliteti naspram prethodne serije. Statement pa zatim Statement Special Edition, meni više zvuči da ovo SE sugerira doradu u smislu najskupljih terminacija, korištenja nekog fancy bužira, izradu u maloj seriji i sve to zapakirano u luksuznu kutiju s ručno upisanim serijskim brojem.
Već se nakon uvodnog testiranja nisam mogao oteti dojmu kako je riječ o proizvodima koji svoje mjesto nalaze u klasi kojoj pripadaju. U ovom se slučaju te klase ne nalaze jedna kraj druge. Ni blizu.
I zato mi je baš žao da se već nazivom nije napravila, ili nagovijestila, razlika, odnosno novi Statement proizvod. Da sad ne bi ispalo da samo pametujem, imao sam par naziva na pameti, ali je za primjenu pa i samu raspravu, bilo prekasno. Proizvodi su bili već tu.
Statement već sam po sebi sugerira vrhunac ponude, sukus inženjerskog ili konstrukcijskog znanja i iskustva dokazanog kroz desetljeća. Proizvod predstavlja svojevrsnu ostavštinu kao bezvremenski dokaz vrijednosti. Dodatno, mnogi proizvođači koriste Statement tek kada ispod u ponudi postoje Signature i Reference serije proizvoda.
No, za sve ima lijeka tako da sam bio slobodan navesti, Legacy. Taj naziv ima gotovo identičnu težinu kako Statement, a da stvar bude bolja, jedan naziv ne umanjuje drugi, ali čini razliku. Talijanski Pathos je prošle godine iskoristio upravo naziv Legacy za svoje integrirano pojačalo, najbolje koje su ikad napravili u tvornici. Jasno, i najskuplje.
Drugi je Absolute, naziv koji sam po sebi drugima drsko daje do znanja kako su ispod, nemjerljiva klasa, možda superiorna, ali ne dovoljno. Osim toga, takvih superiornih ima more, Statement, Signature, Reference pa i Legacy, sve je to pod krovom jedine istine u zvuku, gdje nema uopće rasprave jer apsolutno, odnosno Absolute, apsolutno sve nadilazi.
Nisam provjeravao postoje li već kabeli takvih naziva, ne sjećam se da sam za njih čuo, ali ako griješim, slobodno u komentaru napišite.
Na svu sreću, sve ovo gore spada u neke ideje i razgovore, prijateljske sugestije i izmjene iskustva. Daleko je važnija srž samog proizvoda, opipljivog i stvorenog na temelju znanja i mukotrpnog rada. Nastalog iz iskustva i dosljednosti kada je u pitanju vlastito poimanje visokovjernog zvuka, ali i ogromno samopouzdanje i čvrsta vjera u bezgrešan pristup konstruiranju.
Trenutno se u ponudi nalaze interkonekti, RCA i XLR, zvučnički kabeli i strujni kabel. Hoće li uslijediti phono, digitalni USB ili neki drugi kabel u seriji, trenutno mi nije poznato.
Izrada većim dijelom sugerira kako je riječ o skupom proizvodu, pogotovo u drvenim dijelovima i gravuri. Isto vrijedi i za terminacije strujnog kabela, a cijelu priču zaokružuje čvrsto kartonsko pakiranje.
Razlog zašto je Maro Filičić odabrao Statement Special Edition naziv možda najbolje objašnjava sam konstruktor (dobiveni tekst prenosim u cijelosti):
“Namjena kabela je da na najbolji mogući način povezuju uređaje audio sustava u jednu cjelinu, a to prije svega znači da moraju biti ispravni!
Zgodno je ponoviti činjenicu da je svaki kabel u isto vrijeme otpornik, zavojnica i kondenzator (RLC). To nikad ne smijemo smetnuti s uma ako želimo da nas sustav reproducira glazbu optimalno. Sva tri elementa su važna i znaju se okvirne vrijednosti kojih bi se trebali pridržavati, pogotovo kada nam je cilj visokovjerna reprodukcija.
Statement Special Edition serija kabela je rezultat filtriranog iskustva, višegodišnjeg slušanja i truda da se najbolje karakteristike zadrže i izdvoje od svih onih nepoželjnih kojih se želimo riješiti. Također je i u dobroj mjeri nastala i kao potreba da se “poprave”, ili bolje rečeno, otklone nedostaci koji kod nekih proizvođača audio opreme nisu rijedak slučaj. Najčešće se radi o nedovoljno optimiziranim ispravljačkim sekcijama i skromnom RF i EMI zaštitom.
Veliki problem, koji se često tumači kao losa sinergija je pojava ground loop efekta. Special edition kabeli su konstrukcijski dizajnirani i sadrže sklop koji ima namjenu eliminacije negativnog utjecaja ground loop efekta pogotovo u visokotonskom dijelu spektra, i oni su ugrađeni u drvenim elementima od burmanske tikovine. Osim toga poboljšana su antivibracijska svojstva tako sto se koristi nova naprednija svilena tubing izolacija u vise slojeva, izbačen teflon kao hidro i atmosferska zaštita, i ubačena nova generacija premium vodiča od visoko pročišćenog srebra i bakra. Ovaj dio se najviše odnosi na signalne i digitalne kabele.
Dugi periodi slušanja su itekako doprinijeli da posao, ma koliko god mukotrpan bio bude odrađen profesionalno i do kraja kako treba. Veliki doprinos u kreiranju određenih zaštita pripada našem velikom stručnjaku ing. elektrotehnike Zeljku Nastasiću, i s obzirom na dobivene rezultate teško možemo zamisliti bolji proizvod iz naše radionice.
Svi konektori su odabrani selekcijom tako da cijena nije bila parametar koji je uziman u obzir već tehničke karakteristike, a pogotovo prelazni otpor. Za RCA se najbolje pokazao srebrni WBT 102Ag , a za XLR također srebrni Neutrik XXX- Black Ag. Strujni su posebna priča i na kraju je jedina opcija ostala OEM mogućnost. Pinovi su 5N OCC bakar posrebren s 11 mikrona srebra, sto ga čini vrlo superiornim u odnosu na prosječnu debljinu većine konektora od 5-7 mikrona.
Svjesni smo činjenice da je cijena kabela prilično visoka, ali je važno uzeti u obzir da se radi o luksuznoj robi namijenjenoj korisnicima koji žele beskompromisan proizvod i upravo zato je osnovnoj Statement seriji dodan natpis “Special edition”. Ovo je dobra prilika da se napomene da je standardna Statement serija poboljšana tako sto je ubačena ista kategorija srebra i bakra.”
Prema prethodnom dogovoru, na testiranje sam dobio zvučničke kabele sa širim WBT vilicama na krajevima kako bi ih optimalno spojio na zvučnike i pojačalo. Budući kupac može izraziti želju pa na krajevima imati banana priključke ili čak kombinaciju jednih i drugih. Na RCA interkonektima nalazili su se WBT Nextgen, a na XLR interkonektima Neutrik priključci.
Testiranje je krenulo sa zvučničkim kabelima. Već na prvo slušanje osjetna je bila raskoš u zvučnoj slici. Tu prvenstveno mislim na detaljima bogatu pozornicu koja se značajno produbila i proširila. Moram priznati da sam ostao zatečen jer nisam očekivao baš takvu razliku u zvuku. Samom sebi sam postavio pitanje – Pa dobro, zar je moguće da su te žice toliko dobre?!
Poučen iskustvom, brzo sam se pribrao jer se često to inicijalno “wow” iskustvo često pretvori u razočaranje nakon pretrčane duže staze. Tada se često pokaže kako je u pitanju bio samo određeni dio koji je na prvu djelovao zavodljivo da bi kasnije upravo taj dio postao naporan jer nije bio u harmoničkom skladu s ostatkom ekipe.
Međutim, ovdje to nije bio slučaj i doživljaj slušanja glazbe sa Statement SE zvučničkim kabelima je zaista bio senzacionalan. Klasična orkestralna djela imala su sjajan protok i zamah. Slušao sam izuzetno uvjerljive prezentacije instrumenata, gotovo opipljivih. Dinamički raspon se uvećao i stvorio se osjećaj užitka beskrajnog promatranja što se zapravo na pozornici događa. Pogled je čas sezao u prve, čas u druge u redove, one najudaljenije i najbliže, one krajnje lijevo i krajnje desno.
Najbolje od svega je to, što ta igra nije bila naporna i prezahtjevna. Naprotiv, djelovala je prirodno. Kada nešto uživo gledate i slušate, sve ono što vidite i čujete nameće se kao urođena sposobnost percepcije slike i zvuka. Napor nastaje onog trenutka kada ste pogođeni, primjerice, prezasićenim bojama ili preglasnim zvukom. Ovdje toga nema jer je sve uravnoteženo i povezano.
Iako sam nedavnom nadogradnjom zvučnika, pretpojačala i izlaznog pojačala vlastitog sustava, po mom poimanju HIFI zvuka, dosegao do sada najbolji zvuk u svom domu, sa Statement SE zvučničkim kabelima pokazalo se da itekako ima prostora za još bolje.
Generalno, nemoguće mi je uz Statement SE zvučničke kabele vezati određeni zvukovni pečat jer ga naprosto nema. Drugim riječima, nema karakteristike koja bi ih označila kao tople ili hladne, kao kabele koje valja upariti sa zatvorenim ili otvorenim sustavima. Nema ništa od toga i to ujedno možda najbolje govori koliko su dobri jer ne pokušavaju ispravljati ono što u zvuku ne valja. Kabeli “jednostavno” rade svoj posao kakvog bi svi kabeli trebali raditi.
Da, dobit ćete na rezoluciji ili na čvršćem i dubljem basu, ali to govori da kabeli koje trenutno koristite nisu u stanju potegnuti od kraja do kraja. Evo, pokazalo se da moji, posebice zvučnički, ne mogu.
Jedan od primjera je Also sprach Zarathustra, Richarda Straussa, u izvedbi Njujorške filharmonije i pod vodstvom Giuseppea Sinopolija (DG, 1992.). Tu se osjetila razlika u dinamici, čvršćem ulazu u uvodnu kompoziciju i uvjerljivijem krešendu. Osjetila se razlika u energiji, a samim time je i doživljaj bio konkretniji, bliži stvarnoj izvedbi.
XLR i RCA interkonekti ostavili su sličan dojam. I tu se zvučna pozornica dodatno rastegnula, stekao sam bolji uvid u najfinije dijelove glazbenog tkiva i time primio dodatne informacije samog audio zapisa. U mom slučaju, odnosno u mom sustavu, balansirani tj. XLR interkonekti pružili su nešto više od RCA kabela, ali samo zato jer je cijeli sustav balansiran od izvora do izlaza.
Balansirani su u usporedbi sa Sumic Audio Ultimate 5 kabelima vodili mrtvu bitku i tu je teško proglasiti pobjednika jer svaki na svoj način briljiraju. Ultimate 5 su fantastični kabeli izrazito neutralnog karaktera. Pa opet, Statement SE kabeli nešto finije ocrtavaju detalje i produbljuju pozornicu. Ovi pak s druge strane idu u informativnije niskotonsko područje.
U višednevnoj usporedbi XLR kabela, a između desetine albuma i kompozicija koje sam slušao i koristio kao testne uzorke, izbor je pao na jedan nesvakidašnji, ali izvrsno snimljen album Michela Godarda – Monteverdi, a trace of grace (Carpe Diem Records, 2011.). Album je nastao u cistercitskoj opatiji u Norlacu iz 12. stoljeća, inače jednoj od najljepših i najbolje očuvanih francuskih sakralnih građevina. Naravno, tu se akustika debelo umiješala u konačan zvuk, ali se nipošto ne smije zanemariti izvanserijski kalibar glazbenika, kao i kompozicije koja se izvode.
Jedna koja podiže dlake na rukama i spušta trnce niz kičmu (bar u mom slučaju) je Si dolce e il tormento, SV 332. Ako tu ne osjetite kako vokal i instrumenti lebde prostorom u savršenoj simbiozi, i ako vas sustav ne prevari i ne lansira “tamo”, imate razloga za brigu.
Na svu sreću, ja tih briga odavno nemam, ali zahvaljujući ovakvim proizvodima, poput Statement SE interkonektima, pojavi se ulaznica za sjedenje u redu bliže glazbenicima, a tamo je zvuk još bolji, doživljaj je bolji. Ta ulaznica zapravo su finije izraženi i opipljiviji detalji, a sama blizina nudi i bolji pogled.
U mom sustavu najbolje su sjeli između DAC-a i pretpojačala, iako su vrhunski posao odradili i između pretpojačala i izlaznog pojačala. Moram priznati da mi je žao da nisam imao još jedan par na raspolaganju pa da zaokružim balansiranu priču među komponentama.
Što se tiče strujnog kabela, tu se ponovio već meni dobro poznat scenarij. Na izlaznom pojačalu gotovo da nije bilo nekog značajnijeg upliva u zvuk. Slična stvar i s pretpojačalom. Međutim, na DAC-u se razlika osjetila. U usporedbi s Transparent Reference Gen. 5 strujnim kabelom, zvuk je dobio na dodatnoj težini, odnosno na dubljem basu. Zadržana je tamna pozadina i mirna slika, tako da bi moja preporuka budućim vlasnicima bila da krenu od digitalnog izvora. Hoće li im Statement SE strujni kabel donijeti pozitivan pomak u kompletu s izlaznim pojačalom ili pretpojačalom, nešto je što tek treba isprobati i čuti.
Moja iskustva sa strujnim kabelima govore o tome da razlike u zvuku mogu biti drastične, ali da o tome uvelike ovisi kakvo se napajanje nalazi u samim uređajima. Pass Labs je poznat po tome da je prilično inferioran po pitanju strujnih kabela, dok se to za neke druge modele ne može reći. Kod digitalnih uređaja gotovo je uvijek kvalitetan strujni kabel odigrao važnu ulogu.
Uz smireniju i tamniju sliku, često su detalji isplivali na površinu, zvuk je dobio na povezanosti i boljoj dinamici. Naravno da ni tu nema striktnih pravila i sve ovisi od sustava do sustava, odnosno od uređaja do uređaja. Ovdje pišem o vlastitom iskustvu kada su u pitanju digitalni izvori i strujni kabeli.
Vrhunac testiranja dogodio se onda kada su svi kabeli bili spojeni u sustav. Bilo je to vrijeme čiste uživancije i razvlačenja osmijeha od uha do uha. Marohei Cables je ponovno napravio vraški dobar posao i pružio mi sate i sate uživanja u glazbi.
U kasnijem telefonskom razgovoru s Marom Filičićem, rekao sam mu kako su zvučnički kabeli na mene ostavili najbolji dojam te da ću se od njih nevoljko rastati. Isto tako sam naglasio da su i interkonekti fantastični kabeli, a tim više što bez pardona pariraju mojim najboljim kabelima u sustavu. Štoviše, u nekim su segmentima i bolji.
Kao što je Maro Filičić sam napisao, cijena kabela nije mala, ali zaista treba biti svjestan činjenice da takvim kabelima nije mjesto u početničkim ili jednostavnijim sustavima. Čak bih se usudio napisati da kod ovakvih kabela nije pitanje vrijede li tražene novce, nego – može li ih netko kupiti ili ne? U mom sustavu apsolutno vrijede i da mogu, sve bi ih bez razmišljanja zadržao.
Na žalost, ja ih trenutno ne mogu kupiti, tako da sam ih vratio. Ali ne razočaran i tužan, nego sretan jer sam stekao još jedno vrijedno slušno iskustvo. S druge strane, sretan sam i zbog činjenice da još uvijek u Hrvatskoj postoji netko tko ima volje napredovati i istraživati i tko je u stanju proizvesti ovakve audio proizvode. Već samo to zaslužuje aplauz i naklon.
Na žalost, od aplauza i naklona nema kruha, tako da se nadam da će Marohei Cables i dalje nalaziti kupce i van Hrvatske, a uz malo sreće, možda se pojave i na prezentaciji na TOO LOUD FESTU 2024. Sve je širom otvoreno. Baš kao zvuk Statement SE kabela.
Cijene:
Marohei Cables Statement Special Edition zvučnički kabeli – 7.000 eura/2 x 2,4 m
Marohei Cables Statement Special Edition interkonekti (XLR i RCA) – 3.000 eura/1 m
Marohei Cables Statement Special Edition strujni kabel – 3.000 eura/1,8 m
Marohei Cables Statement Special Edition (SPDIF i AES/EBU) – 1.800 eura/1 m
Marohei Cables
Podvoljak 1
51000 Rijeka
Telefon: +385 91 131 5062
Sustav za testiranje:
Zvučnici: Bowers & Wilkins 804 D4
Pretpojačalo: Pass XP-22
Izlazno pojačalo: Pass X350.8
D/A konverter: Teac UD-505X
Analogni izvor: Kuzma Stabi S PS MKII/Kuzma 4Point 9/Lyra Delos
Phono pretpojačalo: Pass XP-17
Digitalni izvor: MacBook Air, Audirvana 3.5
Digitalni izvor (CD transport): Marantz CD6000 OSE LE
Digitalni kabel (USB): Nordost Blue Heaven
Digitalni kabel (AES/EBU): Z Audio Spider (XLR)
Digitalni kabel (COAX): Profigold (RCA)
Zvučnički kabeli: Transparent Musicwave Super MM2, Transparent The Wave Gen. 5, Sumic Audio Ultimate 5 (premosnice)
Interkonekti (XLR): Transparent Musiclink Super MM2, Transparent Musiclink Plus MM2, WAY Cables Harmony+, Sumic Audio Ultimate 3, Cardas Clear Rev. 2
Interkonekti (RCA): Marohei Cables CT Reference, Sumic Audio Overture 3
Strujni kabeli: Transparent Reference Power Cord Gen. 5, Audioquest NRG-2, Audioquest NRG-3, Wireworld Stratus
Strujna letva: Supra MD06-EU MKII
Audio dodaci: Stillpoints Ultra SS, Stillpoints Mini
Audio police: Rondo Spirit Custom
Zvučnički stalci: KEF Performance
Soba: Akustički tretirana, 8,5×3,8×2,8 m
Pozdrav Nebojša,
jedno pitanje ako može. Vidim da je kao dac u testu korišten Teac UD-505X. S obzirom da koristim isti i još spojen na pojačalo sa “običnim” Marohei Statement-om, može neki utisak o njemu kako se ponaša sa skupljim komponentama. Pretpostavljam da je Teac samo u prolazu kao testna komponenta. Možda bude zasebni test?
Poštovani,
Ako sam dobro shvatio pitanje, Vas zanima kako se regularni Statement kabel ponaša s drugim uređajima u lancu? Moguće da sam krivo shvatio pitanje, jer se ne navodi tip kabela?
Uglavnom, ako Vas interesira kako se koji kabel ponaša u sustavu, bit ću slobodan I predložiti da me kontaktirate na info@marohei-cables.com i dogovoriti ćemo se da vam pošaljem na probu, pa sami procijenite o čemu je riječ.
Hvala, lp
Maro Filičić
Marohei-cables