Recenzija: Rotel A11 Tribute integrirano pojačalo

Uz Rotel me vežu lijepe uspomene, možda čak i najljepše u mom audiofilskom stažu. Naime, s Rotelom sam ozbiljnije krenuo u svijet HIFI-ja pred nekih 20 i kusur godina. Nešto ranije sam nabavio i prve ‘prave’ zvučnike, JM Lab 706 Chorus, koje sam spojio na prastaro Pioneer A-333 integrirano pojačalo. Sviralo je to za moje ondašnje pojmove dobro, ali mi je bilo jasno da zvučnicima moram pružiti ipak nešto bolje. A to bolje u tom trenutku upravo je bio – Rotel.

Frend je već tada imao Rotelov HT receiver iz nove serije 1000 i komplet JM Lab zvučnika za kućno kino i to je zvučalo impresivno. Išao sam za tom kombinacijom, doduše stereo, tako da sam bacio oko na integrirano pojačalo RA-1060. Kasnije sam kupio i Rotel RDV-1060 iz iste serije uređaja. Bio je to DVD-A player koji se pokazao i kao odličan CD player. Tih dana sam bio uvjeren da sam po pitanju zvuka dobio na lutriji i da imam sustav za bogove. Ono, bolje mi ne treba i bio bih lud kada bih trošio novce na nešto skuplje. Kakva zabluda!

Taj osjećaj zadovoljstva nešto je što se rijetko doživljava u ovom sportu i traje sve do onog trenutka kada ne krenete prtljati po HIFI-ju i tražiti kruha preko pogače. No, s druge strane, činjenica je da me svaka sljedeća nadogradnja radovala, ali i donijela mnoštvo frustracija i odlazaka u slijepu ulicu. Danas sam zadovoljan zvukom kakvog imam u svom domu. Prevalio sam dalek put i usput potrošio brdo love. Zvuk kakvog danas slušam svjetlosne je godine udaljen od te Rotel/JM Lab kombinacije, ali se uvijek sa sjetom sjetim tih početničkih i (financijski) bezbrižnih dana.

Iz te neke nostalgije i sentimenta, odlučio sam zatražiti Sonus art, inače službenog distributera Rotel elektronike u Hrvatskoj, ‘neko’ novo Rotelovo integrirano pojačalo ne bi li se na trenutak vratio u prošlost, ali i da čujem je li se nešto u tih 20-ak godina značajni promijenilo po pitanju zvuka. Odluka je pala na novo Rotel A11 Tribute integrirano pojačalo koje se nalazi negdje na samom počeku ponude Rotelovih integriraca.

S cijenom od 600 eura, a kontekstu cijena današnjih pojačala, A11 Tribute zaista ne predstavlja neki veći izdatak, a tim više što je riječ o posebnoj ediciji, nastaloj u suradnji s pokojnim Kenom Ishiwatom, inače poznatijem kao dugogodišnji brand ambasador tvrtke Marantz.

Ken Ishiwata popularnost je stekao radeći kao konstruktor uređaja, ali i kao osoba koja je često svoje znanje koristila kako bi određene postojeće konstrukcije Marantza unaprijedila kroz ‘dodavanje začina’, odnosno tweakanje kritičnih dijelova. Tada bi obično ti uređaji i davali do znanja da je Ken Ishiwata umiješao prste noseći oznake modela poput, KI Signature, KI Ruby, a sada u slučaju Rotela i – Tribute. Na žalost, Ken Ishiwata preminuo je prije negoli su Tribute uređaji (uz A11 Tribute integrirano pojačalo, tu je još i CD11 Tribute CD player) ugledali svjetlo dana. No, ostavština je tu i ostat će zauvijek zapisana u shemama Tribute uređaja.

A11 Tribute, baš kao i izvornik, model A11, osmišljen je kao moderno integrirano pojačalo. To prvenstveno znači da uz osnovnu namjenu nudi i dodatne funkcije kakve danas traže korisnici. Ovdje je to ugrađena podrška za Bluetooth (apt-X i AAC) pa samim time omogućava slušanje glazbe s mobilnog uređaja ili računala tj. omogućava streaming. Ovo pak podrazumijeva da je u pojačalo ugrađen i D/A pretvarač. Nažalost, nisam uspio saznati više o samom DAC-u, izuzev da je baziran na Texas Instruments chipsetu (24 bit/192 kHz). Tijekom testiranja, između ostalog, koristio sam TIDAL glazbeni servis, odnosno aplikaciju instaliranu na iOS uređaj, a sadržaj putem Bluetootha streamao direktno na A11 Tribute. Sve je radilo bez ikakvih problema.

Naravno, na A11 Tribute možete spojiti i vanjske izvore zvuka. Na raspolaganju je ukupno 5 (RCA) ulaza od kojih je jedan rezerviran za spajanje gramofona. Naime, u A11 Tribute ugrađeno je i MM gramofonsko pretpojačalo. Na žalost, kako imam MC zvučnicu, nisam uspio testirati ugrađeni phono. Tu je i pre-out za spajanje vanjskog izlaznog pojačala ili subwoofera ako se pokaže potreba. Uz 4 para zvučničkih priključaka, na poleđini se još nalaze trigger priključci te priključak za vanjski daljinski, servisni (RS232) i mrežni priključak.

S prednje strane nalazi se gumbi za odabir ulaza, uključivanje i isključivanje uređaja, ulazak i navigaciju kroz izbornik, regulator glasnoće te 3,5-mm priključak za slušalice. Tu je i monokromatski LCD s prikazom trenutno odabranog ulaza, glasnoće ili pak sadržaja izbornika dok ga koristite. Inače, sve se postavke mogu vršiti i putem priloženog daljinskog upravljača.

Od namještanja, izdvojio bih mogućnost upravljanja tonskim postavkama. Osim intervencija u bas i visokotonskom području, nudi se mogućnost korištenja predefiniranih postavki (Rotel Boost i Rotel Max). Zaobišao sam sve ponuđeno i tijekom testiranja se držao Bypass opcije koja zaobilazi bilo kakve intervencije u frekvencijskom spektru. Jasno, to ne znači da vi nećete posegnuti, primjerice za Rotel Maxom u kasnim noćnim satima kada slušate glazbu na sitnim glasnoćama i pritom želite da vam ugodu stvore pojačani niski tonovi.

Nudi vam se i mogućnost mijenjanja intenziteta ekrana, odabira fiksne ili varijabilne glasnoće kada koristite Bluetooth, vremena automatskog stavljanja pojačala u standby, vraćanja postavki na tvorničke i ostalo.

Pojačalo izgleda sasvim pristojno, nema se što tu posebno zamjeriti. Čistih je linija, jednostavnog oblika i dizajna. Isporučuje se u crnoj i srebrnoj varijanti. Osobno bih bio sretniji kad bih na crnoj varijanti vidio ekran u negativu. Imam osjećaj da bi se vizualno bolje uklopio, ali eto… nitko me ništa nije pitao. Sad je kasno.

A11 Tribute teži solidnih 6,9 kg. Not great, not terrible. Isporučuje 50 Watta po kanalu na 8 Ohma. Koliko bi to bilo na 4 Ohma, za sada ostaje enigma jer se nigdje ne navodi. Međutim, to možda i nije toliko važno jer se u kombinaciji s KEF LS50 zvučnicima, A11 Tribute pokazalo kao dovoljno snažno pojačalo za odličnu kontrolu.

Više sam puta u prijašnjim recenzijama naglašavao kako KEF LS50, bez obzira na to što je riječ o dvosistemskom kompaktnom zvučniku, voli potentna pojačala. A11 Tribute se pokazao odličnim partnerom, ne samo po pitanju snage, već i svega ostalog. Doduše, nije odmah romantika zablistala punim sjajem. Tek nakon promjene zvučničkog kabela Rotel i KEF su se počeli ljubiti bez srama. Koliko god da su Sumic Audio Overture 3 zvučnički kabeli bili dobri, Transparent The Wave Gen. 5 su ipak sjeli bolje. Slika je bila mirnija, punija i općenito uravnoteženija.

Zanimljivo je to što sam se slušajući Rotel/KEF kombinaciju gotovo naprezao ne bih li u zvuku našao grešku. Nekako mi je ‘prirodno’ bilo da takva, uvjetno rečeno, jeftina kombinacija negdje mora ispoljiti očite nedostatke. A kad ono – čuđenje i lagana vilica do poda.

Zvuk je bio čist, pitak, otvoren i s pozornicom u kojoj se isticala odlična separacija instrumenata. Nešto je bila uža, ali s druge strane duboka. U snimkama se mogla osjetiti slojevitost materijala, izvrsno definirano srednjetonsko područje i povezanost s ostatkom spektra. Kako su se snimci izmjenjivali, tako sam sve više bio uvjeren da A11 Tribute nije baš prosječno pojačalo kakvim ga cijena definira, već pravi mali biser.

Primjerice, slušanje kompozicije, You’re Driving Me Crazy – Moten Swing (Dick Hyman – From the Age of Swing, Reference Recordings, 2012.) pretvorilo se u čisti užitak jer sam mogao jasno razabrati instrumente, osjetiti ritmičnost, dinamiku i uvjerljivost instrumenata, i to sve na prilično zavidnom nivou. Ponovno mi nije bilo jasno kako može takav štiglec od pojačala isporučiti takav zvuk.

Često prilikom testiranja posegnem za vokalnim izvedbama Anne Netrebko s albuma Souvenirs (Deutsche Grammophon, 2008.) i interpretacijom Belle nuit, ô nuit d’amour (Barcarolle). Ovdje se fino može osjetiti slojevitost koju sam ranije spomenuo jer se iza vokala nalazi orkestar i zbor. Međutim, u ovoj je kompoziciji i Elina Garanča pa cijela stvar dobiva novu dimenziju u obliku vokalne separacije koja pak sama za sebe predstavlja svojevrstan izazov za HIFI sustave.

Dodajte k tomu orkestar koji se u pozadini ‘šulja’ da bi se kasnije Praškoj filharmoniji priključio i Praški filharmonijski zbor. Sve se to pri samom kraju kompozicije spaja u jedno i ako pred sobom imate loš sustav, slušat ćete smjesu zvukova i izostat će magija kakva se krije u samom djelu. Zaboravite na lepršavost, fluidnost i zamah orkestra, zaboravite da ćete moći jasno razabrati vokale Netrebko i Garanče. Ponovno čuđenje, ponovno repeat i upitnik nad glavom. Sve je bilo na svom mjestu i zaista si nikako nisam mogao odgovoriti na pitanje, zar je moguće da slušam ‘konzumno’ pojačalo?

Ako izađete iz stereotipnih okvira i zaobiđete vrijednosti koje se označavaju novcem, mogli biste se ugodno iznenaditi činjenicom da se ipak može za normalne svote doći do, ne dobrog, nego odličnog zvuka. Naravno, to podrazumijeva pomno slaganje komponenti, baš kao i adekvatan prostor za slušanje. Očito su A11 Tribute i LS50 izvrstan match, ali i Transparent koji ih spaja.

Izvor je bio Classe CP-800 procesor i MacBook Air (Audirvana) te Sumic Overture 3 RCA interkonekti između pojačala i DAC-a. No, najvažniji je bio smještaj zvučnika, koji su se u konačnici našli dva metra odmaknuti od prednjeg zida (gledajući od slušača) i metar od bočnih. Time su dobili dovoljno prostora da se razmašu i stvore raskošnu pozornicu.

Da baš ne bude sve tako idealistično, samo ću vas podsjetiti da je i dalje na snazi – koliko para, toliko muzike. Dakle, mogu ovdje pjevati o Tribute A11 pojačalu poput slavuja, neke stvari ipak treba staviti gdje im je mjesto, odnosno, u kontekstu HIFI-ja, biti objektivan koliko god je to moguće.

A11 Tribute neće izvući zadnju mrvicu iz snimke, a ako je kojim slučajem i izvuče, ona neće biti najfinije ispolirana i definirana. Za takvo što ćete itekako dublje posegnuti u džep, baš kao i onda kada ćete u bas području tražiti informaciju više. A11 Tribute nije high-end pojačalo, ali se isto tako uhom naslanja na vrata na kojima stoji natpis ‘High-end HIFI, molimo ne ulaziti bez vreće love’.

S obzirom na to da je A11 Tribute neutralnog karaktera i izvrsno se slaže s onim što već doma imam, pojavila se želja da ga zadržim kao referencu za buduća testiranja audio opreme srednje klase. Osim toga, nisam baš siguran da će se danas-sutra samo tako naći po oglasnicima. Bar ne domaćim.

Na kraju bih izrazio žaljenje što među nama više nema veličine kakva je bio Ken Ishiwata. Sasvim je jasno da je taj čovjek znao što radi i da kad se primio posla u smislu tweakanja, točno je znao gdje treba intervenirati u uređaju s ciljem unaprjeđivanja zvuka u svojstvu uživanja slušanja glazbe. A11 Tribute možda je najbolji dokaz jer je riječ o uređaju nastalim upravo s tim ciljem.

Kupujete li novo pojačalo u ovom cjenovnom razredu, A11 Tribute naprosto morate uzeti u obzir. Konačno, osobnog sam stava da ovdje nije riječ o zvuku Rotel pojačala, već o zvuku pojačala koje je napravljeno kako spada. Učinite si uslugu i ako vam se ukaže prilika – poslušajte ga. To bar ništa ne košta.


Cijena: 600 eura

Pojačalo ustupio:
Sonus art
Šarengradska 1
10000 Zagreb
Tel. +385 1 4813 025


Sustav za testiranje:

Zvučnici: Wilson Audio Sophia 3, KEF LS50
Izlazno pojačalo: Pass X250.5
Pretpojačalo: Pass XP-20
D/A konverter: Classé CP-800 Rev. 2
Analogni izvor: Kuzma Stabi S PS MKII/Kuzma 4Point 9/Lyra Delos
Phono pretpojačalo: Audio Research Reference Phono 2SE
Digitalni izvor: MacBook Air, Audirvana 3.5
Digitalni izvor (CD transport): Marantz CD6000 OSE LE
Digitalni kabel (USB): Nordost Blue Heaven
Digitalni kabel (AES/EBU): Z Audio Spider (XLR)
Digitalni kabel (COAX): Profigold (RCA)
Zvučnički kabeli: Transparent Musicwave Super MM2, Transparent The Wave Gen. 5
Interkonekti (XLR): Transparent Musiclink Super MM2, Transparent Musiclink Plus MM2, WAY Cables Harmony+, Sumic Audio Ultimate 3, Cardas Clear Rev. 2
Interkonekti (RCA): Marohei Cables CT Reference, Sumic Audio Overture 3
Strujni kabeli: Transparent Reference Power Cord Gen. 5, Revelation Audio Labs Passage CryoSilver Reference, Audioquest NRG-2, Audioquest NRG-3, Wireworld Stratus
Strujna letva: Supra MD06-EU MKII
Audio dodaci: Stillpoints Ultra SS, Stillpoints Mini
Audio police: Rondo Spirit Custom
Zvučnički stalci: KEF Performance
Soba: Akustički tretirana, 8,5×3,8×2,8 m

4 komentara na objavi “Recenzija: Rotel A11 Tribute integrirano pojačalo

  1. Hahaha Roki, odlična recenzija i podsjetnik da je to bilo prije 20 f*cking godina. Jaaaaoooo 😱 Ja još danas imam izlaz 981 i preamp, usporedio u nekoliko navrata s recimo hajend opremom i to radi, radi dobro. Fali detalja ako ćemo audiofilski, al ima muda. Hvala ti na lijepim uspomenama 🙂

    • Drago mi je da si se prepoznao u tekstu. Namjerno nisam imenovao, nadajući se da ćeš pročitati. I to se upravo dogodilo! Da, da… Rotel plus Jm Lab, aka danas Focal, aka što si ti onomad već peglao Cobalte, a to je tek bio pravi ‘high-end’, hahaha!

      • Nikad neću izbiti iz glave TD priču dva državotvorna čobana koji su ozarenih lica s članskim karticama kupovali hifi i raspravljali jel bolji Ćobalt ili Ćorus. To je još na Srebrnjaku bilo. Možda je danas neki od njih ministar 🇭🇷❤️

  2. Mogli su malo poraditi na dizajnu i prilagoditi ga danasnjem vremenu. Recimo na prednjem panelu ostaviti samo power on, display i volume. Sto se displaya tice, krajnje je vrijeme da ovaj ode tamo gdje i pripada, u proslost. Da su stavili oled kao na Michi, bili bi daleko privlacniji sirem krugu ljubitelja glazbe.
    Unutrasnjost je uobicajeno odlicna :)

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.