Vjerujem da se većina prije ili kasnije susrela s fotografijama nekog ‘stranog’ kućnog kina koje je izazvalo uzdahe i otvorilo prostora mašti i razmišljanjima kako bi takvo što voljeli vidjeti u svom domu. Da se takvi vrhunski projekti mogu izvesti i kod nas, primjer je projekt referentnog kućnog kina u Splitu u izvedbi tvrtke Ascomm iz Svete Nedelje.
Na moje zadovoljstvo, dobio sam poziv da se pridružim ekipi iz Ascomma i otiđem u Split na završno ugađanje te da bacim uho i oko na gotov proizvod. Naravno, bila je to i prilika da na blogu napišem nekoliko rečenica o samom projektu.
Karlo Bruči (Ascomm)
Prije nastavka, moram naglasiti kako mi je u pisanju teksta uvelike pomogao Karlo Bruči, voditelj projekata u tvrtki Ascomm. Zahvaljujući dokumentaciji koju sam dobio na uvid, omogućen mi je detalj opis. Uz fotografije koje sam napravio u Splitu, u tekstu sam priložio i projektne nacrte te nekoliko fotografija nastalih tijekom izvedbe.
Konačni rezultat impresivan je po svim mjerilima. Teško je dati prednost slici, odnosno zvuku jer je postignuta vrhunska kvaliteta na oba nivoa, a ta simbioza je upravo ono što čini neko kućno kino referentnim.
Ascomm Sveta Nedelja
U realizaciju projekta krenulo se nakon što je kupac posjetio demonstracijski prostor Ascomma u Svetoj Nedelji. Saznao sam kako je naručitelj već ranije realizirao više vrhunskih projekata kućnih kina u nekoliko rezidencija diljem svijeta čime je u startu ljestvica bila podignuta vrlo visoko. Drugim riječima, naručitelj je imao jasnu predodžbu što želi i što očekuje od projekta tako da kompromis ovdje nije bila opcija.
Sony VPL-VW1100ES 4K projektor
Najbolje što je Ascom mogao u tom trenutku ponuditi po pitanju projektora i za takvu veličinu kućnoga kina, bio je Sony VPL-VW1100ES 4K projektor. Video prezentacija poklopila se s dolaskom novih Artcoustic zvučnika, tako da je nakon uspješne prezentacije odluka pala upravo na tu kombinaciju.
Kasnije je projektor u završnoj fazi zamijenjen još jačim modelom koji se pojavio u prodaji – Sony VPL-VW7650ES 4K HDR. Iako VPL-VW1100ES ima nešto bolju optiku, VW760ES kao izvor svjetla koristi laser-fosfor tehnologiju te je po svim ostalim karakteristikama bolji projektor (HDR, kontrast, trajanje lampe, bolja oštrina…). S obzirom na to da klijent aktivno prati tehnologiju, nije bilo potrebno dugo vremena da naruči jači model.
Shematski prikaz Dolby Atmos zvučničke konfiguracije.
Kućno kino složeno je u Dolby Atmos 7.2.4 zvučničkoj konfiguraciji, tako da je ukupno 13 zvučnika ugrađeno u zidove i strop. Uz centralni, lijevi i desni, i dva subwoofera montirana su iza Screen Research ClearPix 4K White 1.0 fiksnog akustički transparentnog projektorskog platna, dijagonale 380 cm.
Montaža LCR zvučnika, subwoofera. FOTO: Ascomm
Gušenje zvuka takvog platna po cijelom frekvencijskom spektru manje je od 1 dB. Na bočne i stražnji zid smješteni su četiri zvučnika, dok su u strop ugrađena dodatna četiri zvučnika.
Prednost Dolby Atmos zvučničke konfiguracije naspram klasičnog surround sustava (primjerice 5.1 ili 7.1) je u tome, što ovdje dodatni zvučnici ugrađeni u strop stvaraju osjećaj potpuno zaokruženog, odnosno sferičnog zvuka. Dakle, zvuk ne dolazi samo iz horizontalnih izvora, nego i vertikalnih.
Nažalost, mnogi ne mogu ugraditi zvučnike u strop i to je nešto čega su proizvođači zvučnika svjesni pa na tržištu nude kompromisna rješenja. Rezultat su zvučnici čije su zvučničke jedinice okrenute prema gore. Uz polarnu karakteristiku jedinica te digitalni upravljački sustav, ide se na varijantu da se zvuk odbija od stropa prema korisniku te tako nadomješćuje gornje zvučnike. Problem je u tome što je u tom slučaju jako teško napraviti akustički tretman samog stropa.
S obzirom na namjenu i izvedbu samih Artcoustic zvučnika, u prostoru kućnog kina zvučnici su gotovo neprimjetni. Jedini koji se donekle ističu su oni bočno i odozada smješteni. U stropu su gotovo nevidljivi, a iza platna u potpunosti skriveni.
Montaža projektorskog platna. FOTO: Ascomm
Naravno, u ovakvom projektu fokus se stavlja na poziciju iz koje će se gledati i slušati materijal, tako da je napravljena precizna kalibracija zvuka i slike. Nije svejedno koliko ste udaljeni i vi i projektor od platna te koje je dimenzije. Isto tako nije svejedno na kojoj se visini i udaljenosti nalaze zvučnici. Za potpuni užitak i doživljaj, od kritične je važnosti precizan proračun ako se želi postići zvukovna senzacija.
Slika se od AV procesora do projektora prenosi putem UTP Cat7 kabela uz pomoć Crestron predajnika i prijemnika. Svi audio/video uređaji spojeni su na Crestron sustav automatike.
Crestron upravljačka jedinica
Prema riječima Karla Bručija, sučelje je razvijeno po mjeri naručitelja, dovoljno jednostavno da jednom tipkom pokrene cijelo kino. Osim audio/video uređaja, Crestron upravlja i cijelom rasvjetom u kinu.
Middle Atlantic 4132LRD audio/video rack
Za audio/video rack odabran je proizvođač Middle Atlantic zbog vrhunske kvaliteta izrade, stabilnosti i dodataka koji omogućuju dobar ‘cable management’. Ideja je bila da zbog hlađenja i dostupnosti stražnja strana racka bude otvorena u tehničkoj prostoriji, a prednja strana bude dostupna iz kina.
Prednja strana nije ostavljena otvorena, već su naručena vrata s toniranim staklom kako bi prigušila svjetlo koje emitiraju displayi i LE diode na samim uređajima.
Koliko se ozbiljno pristupilo cijelom projektu, govori i podatak da je zbog kompleksnost i zahtjevnog tlocrta prostorije, za izradu elaborata akustike zatražena pomoć stručnjaka Zavoda za elektroakustiku na zagrebačkom FER-u.
Artcoustic Atmos zvučnici ugrađeni su u Artnovion Komodo W stropne absorbere
Na stropu se nalaze Artnovion Komodo W absorberi koji imaju i odličnu difuzijsku karakteristiku. Na stražnjem zidu, ispod akustički transparentnog platna, nalaze se Artnovion Thor absorberi, također s odličnom difuzijskom karakteristikom. Ostali zidovi su obloženi drvenim modulima napunjenim mineralnom vunom te presvučeni akustički transparentnim platnom.
Postignuti su bolje rezultati akustike prostorije od onih koji su bili predviđeni simulacijom, što se odrazilo na kvalitetu reprodukcije zvuka.
Marantz višekanalana pojačala
Glavnu riječ po pitanju procesiranju zvuka te po pitanju amplifikacije, prepuštana je Marantzovim uređajima, AV8802A audio/video procesoru, MM8077 za amplifikaciju LCR i surround zvučnika te MM7055 za Atmos zvučnike u stropu. Doduše, korištena su i Artcoustic PA-750 pojačala za subwoofere. Izvor zvuka i slike su OPPO UDP-203 Blu-ray player, Apple TV 4K te Sky HD. Kompletan popis korištene opreme nalazi se na kraju blog posta.
Posebno naručena vrata A/V racka sa zatamljenim staklom skrivaju elektroniku od pogleda i anuliraju svjetla uređaja.
Ako mene pitate, izbor boje materijala namještaja i zidova mogao je biti u nekoj sivoj ili tamnoplavoj varijanti, ali tu treba poštivati ukus naručitelja i njegove afinitete.
S druge strane, nemam niti jednu rečenicu prigovora na samu izvedbu projekta jer je besprijekorna. Već po ulasku znate da ćete tu provesti sljedećih nekoliko sati uživajući u zvuku i slici. To je onaj osjećaj kada uđete u akustički tretiran prostor gdje nema nikakve jeke te se u prvim sekundama razgovor sa sugovornikom pretvara u ugodnu izmjenu rečenica. Nema nadvikivanja i nerazumljivih riječi. Milina za uši, a da još niste pritisnuli ‘play’ na daljinskom upravljaču.
E, ali onda kada pritisnete i kada se svjetla ugase te pokrene sva elektronika, počinje spektakl. Zaboravite na komercijalna multipleks kina, ovo je ‘The real McCoy’. Gledao sam nekoliko filmskih uzoraka, kao i satelitski HD materijal. Prvo što vas obuzme, dok se oči još adaptiraju na sliku, jest zvuk. Moram priznati da nikad takav Atmos nisam čuo uživo.
Nevjerojatna atmosferičnost i preciznost plijeni od prve sekunde, dok kristalno čist, brz i dinamičan zvuk ostavlja bez daha. Na većim glasnoćama, recimo kad Jason Bourne preskače krovove kuća i pritom ispražnjuje šaržer Glocka na tajne agente, oči se jednostavno počinju širiti, glava se sama naginje naprijed i kao da želite uroniti u platno.
Da stvar bude bolja, ta senzacija nije mjerljiva s onom iz multipleks kina gdje obično krvnički odvinu glasnoću kao da sutra ne postoji. Čak se i djeca znaju prestrašiti i osjetiti nelagodu pri gledanju animiranih filmova jer im Pixarov junak para uši i drobi želudac dok juri gradom. Ovdje, iako glasno (onoliko koliko vi to želite), ne samo da je razumljivo i precizno, nego je u onoj, ranije spomenutoj, savršenoj simbiozi sa slikom.
Pa čak je i izvorni demonstracijski Dolby Atmos materijal, koji sam do sada više puta slušao u različitim konfiguracijama, zvučao izvrsno. Da, točno, taj materijal je u startu složen tako da pokaže mogućnosti Atmos sustava i djeluje atraktivno, ali sjećam se prošlogodišnje prezentacije na minhenskom High End sajmu, kada sam osjećaj olujnog nevremena i padanja kiše doživio kao loš pokušaj da me se prevari. Na kraju sam napustio izlagačko mjesto razočaran jer su mi zvučnici šuškali nad glavom i mogao sam točno odrediti koji je zvučnik dobio zadatak da simulira kišu.
Ovdje je postignut sasvim drugačiji efekt i zaista nemate osjećaj odakle ta kiša pada. Vi ju čujete u velikom prostoru i znate da pada odozgo, ali ne i s koje visine. Sad još dodajte ostale zvučne efekte poput grmljavine, savijanja granja i ostalog i eto vas usred oluje. Prave oluje. Ovo sve govori koliko je dobro usklađen zvuk sa slikom u vremenskoj domeni. Kod ovako velikog broja zvučnika, krivi proračun ili smještaj, dovest će do kašnjenja zvuka iz pojedinih zvučnika na mjesto slušanja, a onda se pozdravite s 360° zvukom i sa senzacijom na ovakvom nivou.
Žao mi je da nisam uspio čuti kako zvuči neki koncert uživo, ali sam uvjeren da je doživljaj jednak gledanju filmova i ostalog video materijala. U ovakvoj Dolby Atmos konfiguraciji, sasvim sigurno užitak dijelite s prepunim stadionom, ali u vlastitom domu. Ludo, zar ne?
Što se tiče kvalitete slike, rekao bih da je gotovo nemoguće u ovom trenutku zamisliti bolje. Točno, postoje još skuplji projektori, ali pitanje je kako bi se snašli u ovoj kvadraturi tj. u 40 m2.
Boje su izuzetno prirodne. Nema onih prezasićenja kakve obično gledamo na TV ekranima. Ovakvo što se nekom u startu može učiniti nedovoljno atraktivnim, međutim već nakon nekog kraćeg vremena, oko se adaptira i video prikaz postane daleko ugodniji za dulje gledanje.
Napravljena je ISF kalibracija te je slika prilagođena odgovarajućem prostoru i projektorskom platnu, iako se iz priloženih grafikona može vidjeti da su već tvorničke postavke bile jako dobre.
Količina detalja je nevjerojatna za sliku takve dijagonale. No, ono što me kao audiofila posebno oduševljava, jest paralela koju ovdje mogu povući između gledanja ovakve slike i slušanja HIFI sustava. Naime, kod glazbe tj. kod HIFI reprodukcije, prenaglašena količina detalja obično maskira srednjetonski spektar u kojem je ljudsko uho najosjetljivije. Dugoročno, imate neslušljiv i naporan sustav.
Slično je i ovdje. Ako vas izreketiraju detalji, kao što to obično rade TV ekrani, propustit ćete sliku u cjelini jer će vam cijelo vrijeme odvlačiti pažnju. Dodajte k tome još prezasićene boje i eto vam neupotrebljivog ‘wow’ efekta. Scena često viđena u trgovinama kada mnogi skamenjeni i oduševljeni gledaju u TV ekrane, a da ustvari pojma nemaju u što uopće gledaju. Vadi se novčanik i uređaj se nosi doma. Kasnije skuže da su pola filma proveli brojeći bore na licu glumaca i žile lišća na grani, a da su propustili ono što je važno u filmu i što im je redatelj želio prenijeti.
Dakle, i tu je u pitanju velika količina detalja i to u najtamnijim i najsvjetlijim dijelovima, ali sjajno interpolirana s cjelokupnom slikom. Naravno da kvaliteta slike ne ovisi samo o projektoru i platnu, nego i o izvoru, a tu je OPPO UDP-203 Blu-ray player odradio majstorski posao. Nažalost, nedavno je OPPO najavio prestanak proizvodnje Blu-ray playera, ali ako još negdje možete zgrabiti koji uređaj, ne dvojite, teško da ćete naći bolje za tražene novce.
Osobno najveću vrijednost ovog kućnog kina vidim u činjenici da je doživljaj upravo onakav kakav bi trebao biti u kinu. Nema artificijelnog umetanja slika tako da svaki film izgleda kao gledanje turske sapunice. Slika je homogena, ima prirodni tijek i idealno je spojena sa zvukom. Da sam mogao, odgledao bih s užitkom jedno dva, tri filma, jedan za drugim. I vjerujte mi, ne bi mi uopće nedostajale kokice i piće. Nahranio bih osjetila koja bi se i trebala nahraniti na ovakvim mjestima, a ne želudac.
Bolna strana cijelog ovog projekta leži u financijskom aspektu. Nadam se da je svima jasno da kad nešto nazivamo referentnim, da to nažalost i košta. Vodite računa i o tome kako je riječ o trenutno najboljem surround audio sustavu i istom takvom video prikazu kakve možete imati u svom domu. Nemojte me pitati u komentarima koliko je koštalo ovo kućno kino jer iskreno ne znam. Konačan iznos dio je poslovne tajne i to je informacija koju nemam.
No, ako imate volje, krenite od Googlea i niže navedenog popisa komponenti pa ćete već na 20.000 eura, koliko otprilike košta samo projektor, dobiti jasnu sliku. Puno jasniju od ove u koju sam ja gledao.
Ali ne treba razbijati glavu iznosima. Ljudi rade i zarađuju te sukladno tome troše. Nekome je ovo sasvim prihvatljiv izdatak, nekome nedostižan san. Ono što je daleko važnije, jest da i u Hrvatskoj postoje profesionalci koji mogu izvesti ovakve projekte na svjetskom nivou. Ako postoji interes, slobodno kontaktirajte ekipu iz Ascomma i pitajte ih sve što vas zanima. Uvjeren sam da će vam maksimalno izaći u susret sa svim informacijama i pronaći najbolje rješenje sukladno vašim željama i financijskim mogućnostima.
Meni je drago da sam dobio priliku ovakvo što vidjeti i čuti uživo te da sam stekao vrijedno audio-vizualno iskustvo. Koliko ću od svega toga prenijeti u svoj dom, vrijeme će pokazati. U međuvremenu ću samo reći da osjećaj gledanja nogometne utakmice možete opisati kao – neopisivo.
Popis ugrađenih komponenti
Zvuk
LCR Zvučnici – Artcoustic SL Spitfire 16-8
Surround, back surround – Artcoustic SL Spitfire 6-3
Atmos – Artcoustic SL Architect 4-2
Subwooferi – Artcoustic Spitfire Control 3
Pojačala za subwoofere – Artcoustic PA-750
AV procesor – Marantz AV8802A
Pojačalo za LCR + surround – Marantz MM8077
Pojačalo za Atmos zvučnike – Marantz MM7055
Slika
Projektor faza 1 – Sony VPL-VW1100ES
Projektor faza 2 – Sony VPL-VW7650ES
Nosač projektora – B-Tech BT899
Platno – Screen Research FS3-110-178-4W-B-3
Prijenos video signala
– Crestron DM-TX-4K-202-C
– Crestron DM-RMC-4K-200-C
Izvor slike i zvuka
– Blu-ray player OPPO UDP-203 / Multiregion Kit
– Apple TV 4K
– Sky + HD
Upravljanje
Procesor – Crestron AV3
Daljinski upravljač – Crestron TST-602-Wall-B-T
Upravljanje rasvjetom ON/OFF – Crestron DIN-8SW8-I
Upravljanje rasvjetom dimmer – Crestron DIN-1DIMU4
Zidna tipkovnica – Crestron C2NI-CB-W-T
Ostalo
Stabilizacija napona – Furman PL PRO DMC E
A/V Rack – Middle Atlantic BGR-4132LRD
Akustički paneli strop – Artnovion Komodo W
Akustički paneli zid – Artnovion Thor
LAN switch – Netgear ProSafe GS116GE
Konektori – Neutrik, Sommer Cable
Tekst je nastao u suradnji s tvrtkom Ascomm iz Svete Nedelje. Hvala Karlu Bručiju i Dini Suljiću na ustupljenim materijalima za potrebe pisanja teksta.
Ludilo,super da ima ekipe koja ne pita koliko nesto kosta kad je zabava u pitanju,steta kaj nema puno vise takvih,zivnula bi zastupstva i prodaja.
Jedino sto ova odvratna ljubicasta boja kvari dojam i navodi da bi lik mogal biti kamenjar,zaista je izrazito tesko normalnom covjeku pogoditi ovakav prst u oko…
Vlasnik je gospodin u pravom smislu riječi. Vrlo umjeren i ugodan za razgovor. Šteta da se češće takvih ne sreće. A što se tiče boje i ukusa, kao što sam napisao, treba poštivati.
Znači bolje od kombinacije Denona X2400 i Dali Zensor 1 AV sustava? :-)
Iskreno, prvi put čujem za Artcoustic i baš me zanima usporedba sa Dali Phantom serijom in-wall zvučnika.
Da li mozda znate promjer satelitske antene za gledanje SKY programa?
Hvala
Nažalost, ne znam. Predlažem da kontaktiraš Karla Bručija iz Ascomma koji je vodio projekt i zatražiš informacije. Mail je naveden na stranici: http://www.ascomm.hr/onama.html