Hotel Esplanade Zagreb, 22. i 23. 11. 2022. Reportaža s high-end HIFI prezentacije u organizaciji Media Audija i Rotary Audija.
Pod nazivom HEAR (High End Audio Reference), proteklog smo tjedna mogli prisustvovati odličnim HIFI prezentacijama u organizaciji Media Audija i Rotary Audija s partnerskim tvrtkama, Audio Dream i Dacco. U dva dana koliko su prezentacija trajale, kroz hotel Esplanade prošlo je mnoštvo audiofila željnih čuti i vidjeti nešto što zapravo predstavlja rijetku priliku.
Tu prvenstveno pišem o Focal Grande Utopia EM EVO zvučnicima (240.000 eura/par) koji do sada nisu javno prezentirani u Hrvatskoj. Isto tako, Naim Statement integrirani sustav (mono pojačala i pretpojačalo) s cijenom od oko 200.000 eura, također je predstavljen po prvi put široj javnosti. Doduše, Naim Statement mogao se do sada čuti u trgovini distributera, Audio Dream, ali ga nije bilo na javnim događanjima poput ovog.
Razlog za odlazak u Esplanade hotel bilo je još jer su Rotary Audio i Media Audio osim dva glavna HIFI sustava, pružili posjetiteljima da se upoznaju i s ostalim asortimanom iz ponude tvrtki. Tu je bio i dodatni sadržaj u obliku glazbenog nastupa Miro Kadoić kvarteta, gostovanje Franca Kuzme (Kuzma Ltd.) koji se uključio u razgovor s posjetiteljima kako bi pružio odgovore na općenita pitanja vezana uz gramofone te kroz praktičan dio pokazao kako se montira Kuzma 4Point 9 gramofonska ručka na Kuzma Stabi R gramofon, zatim prezentacija Daniela Poultona (EMEA) novih Audioquest kabela, konačno i izlaganje Hrvoja Nikšića o ulozi ton majstora. No, vratimo se središnjim događajima, odnosno prezentaciji dva vrhunska HIFI sustava.
Media Audio prezentirao je sustav složen oko Martin Logan Impression ESL 11A zvučnika, Jeff Rowland Continuum S2 integriranog pojačala, dCS Bartok DAC-a, Audioquest Niagara 3000 strujnog kondicionera i Audioquest ožičenja, Ayre QX-5 Twenty DAC, Roon Nucleus Plus glazbenog streamera i PS Audio PerfectWave SACD transporta.
Sva elektronika bila je smještena na Finite Elemente Pagode Edition MKII audio policu. Inače, Finite Elemente novost je u ponudi Media Audija i prema viđenom na HEAR-u i kroz razgovor s Tonćijem Dumičićem, vlasnikom tvrtke, već je određena količina različitih modela polica, specijalnih baza i dodatnog pribora spremna za trenutnu isporuku.
Prije nego što se osvrnem na sam sustav, napomenuo bih kako je Media Audio izložio i zavidan broj novih Audioquest kabela, pogotovo onih iz referentne Mythical serije.
Na ‘silent displayu’ nalazili su se Magico A3 zvučnici smješteni na Finite Elemente baze iz Carbonfibre serije i Ayre EX-8 2.0 integrirano pojačalo. Odmah pokraj, mogli smo vidjeti još jednu Finite Elemente audio policu i dodatke koji se zasebno naručuju s ciljem poboljšanja performansi samih polica.
Iako je često nezahvalno pisati o zvuku sustava na ovakvim događajima, ovoga puta je teško zažmiriti na jedno oko tj. uho pa ne napisati par rečenica. Naime, sustav je radio izvrsno, izrazito čisto i detaljno, brzo, dinamično i prilično timbralno uvjerljivo. U srijedu sam poslušao nekoliko kompozicija i svaka je ostavila pozitivan utisak.
The Dog Song, Garretta Brennana, poslužio je kao odličan primjer kako akustička gitara zvuči kada je sustav dobro posložen. Osim detalja u kontekstu povlačenja prsti po žicama gitare, mogla se čuti i ‘sječa’ zraka brzim trzanjem, sve to uz odličnu dinamiku. Izvrstan PRaT (Pace Rhythm and Timing) mi se ovdje mota po glavi kao sukus svega onoga što sam u toj pjesmi čuo.
U dobrom sjećanju ostat će mi i pjesma Strange Fruit, odnosno vokal René Marie koji je također zvučao uvjerljivo. Odlično fokusiran, nepretenciozan u smislu volumena vokala, čist i razgovijetan. Ako ćemo baš tražiti dlaku u jajetu, jedinu zamjerku koju sam imao bila bi ustvari želja da su zvučnici bili malo više razmaknuti. Međutim, ponovno u razgovoru s Tonćijem Dumičićem, saznao sam s kakvim su se izazovima suočili prilikom slaganja sustava u kontekstu akustike prostorije hotela koja i ne pruža bog zna kakve uvjete. Štoviše, s obzirom na to da sam generalno u Esplanadi ostao više puta razočaran zvukom prezentiranih sustava na raznim ranijim HIFI eventima, ovdje bih pružio ruku ekipi iz Media Audija na odlično odrađenom poslu.
Uz Finite Elemente, novo u ponudi Media Audija je i dCS elektronika (uz Bartok, na lageru su već i Rossini i Vivaldi Playback System), MOFI gramofoni i Perlisten zvučnici. Potonji su se također našli na silent displayu, dva modela, S7t i R5t. Tu bih još dodao kako su Perlisten zvučnici (za sve vas koji čitate – perlisten, ispravno bi bilo – pəː~lis(ə)n, (eng.), a što i proizvođač sugerira kroz logotip tvrtke, PerListen) pravi hit jer su se takoreći jučer pojavili na tržištu, a već pobiru lovorike na sve strane.
Perlisten zvučnici nalazili su se u ‘tampon zoni’ između dva salona. Ovdje je i Rotary Audio izložio silent display sustav složen od Sonus faber Minima Amator II i Maxima Amator zvučnika, Audio Research Reference 160M cijevnih mono pojačala, McIntosh MCD12000 SACD playera i McIntosh MA12000 integriranog pojačala. Elektronika je bila smještena na Bassocontinuo audio police.
Iskreno mi je žao da ovaj sustav nije radio, nevezano uz model Sonus faber zvučnika. I dok sam Audio Research Reference 160M imao na testu u svom sustavu, kao i još jedne Sonus faber zvučnike iz Heritage serije, Electa Amator III, najsnažnije (2 x 350 Watta) ikad napravljeno McIntosh integrirano pojačalo, nažalost još nisam čuo.
U istoj je prostoriji bio izložen jedan model MOFI-jevog gramofona, kao i Pro-Ject Ninja Star gramofon nastao u suradnji s bandom Metallica. Riječ je o limitiranoj proizvodnji i s obzirom na to da dolazi s predinstaliranom i namještenom ručkom i zvučnicom, fanovi Metallice mogu odmah zaorati po brazdama ploča omiljenog banda. Odmah pokraj nalazio se Roon Nucleus Pro glazbeni streamer i novi PS Audio DirectStream MKII DAC.
Na suprotnoj strani izloženi su bili Naim Muso prijenosni zvučnici, Metronome Music Server i Linn Sondek LP-12 gramofon u osnovnoj tj. Majik konfiguraciji.
Prema očekivanju, najveća gužva stvorila se u salonu Rotary Audija gdje su se nalazili Focal Grande Utopia EM EVO zvučnici i Naim Statement. No, nije Naim bio jedini koji je bio zadužen za hranjenje Focala. Tu su bili i dva modela McIntosh mono pojačala, MC KW 1.25 i MC3500. U dva dana izmjenjivala su se pojačala, kao i izvori zvuka i ožičenje.
Cijeli je sustav već vizualno jasno davao do znanja da se radi o teškoj artiljeriji ili ako vam je draže, cost-no-object sustavu. Naime, kada bismo išli zbrajati pojedinačne cijene zvučnika, elektronike i prateće opreme, vrlo brzo bismo došli do cifre od koje boli glava. I to jako.
No, prezentacija ovog tipa nije direktno tražila kupca, već omogućila široj javnosti da se upoznaju s mogućnostima jednog takvog sustava, ali i općenito s ponudom distributera, u ovom slučaju Rotary Audija, Audio Dreama i Dacca.
Ovdje je posebno nezahvalno opisivati zvuk jer će se takvi sustavi, pogotovo zvučnici, u nekoj konačnoj varijanti smjestiti u daleko bolje akustičke uvjete. Onaj koji potroši više od pola milijuna eura na sustav sasvim sigurno ga neće smjestiti u sobičak od 15 m2 ili neku ogoljenu prostoriju. Tu će se trošak u smislu akustičkog tretmana podrazumijevati. Sve ostalo bi bilo lagano ispucavanje vatrometa (čitaj – bacanje love u vjetar).
Međutim, ako imate dovoljno sreće pa ste se upoznali sa sustavima ovakvog kalibra ili još bolje, čuli ste ovakav sustav u boljim akustičkim uvjetima, znat ćete prepoznati potencijal i znat ćete kakve zvijeri gledate i slušate.
Imao sam tu sreću pa sam Grande Utopia EM EVO zvučnike u kombinaciji s Naim Statementom slušao upravo u takvim, boljim uvjetima, ali isto tako i u lošijim. No kakvi god uvjeti bili, a to vrijedi i za HEAR, riječ je zvučnicima koji predstavljaju apsolutni vrh audio industrije i smatram da ne griješim ako pišem kako je općenito riječ o jednim od najboljih zvučnika koje danas možete kupiti. Slično vrijedi i za Naim Statement koji me je svojevremenu oduševio u Zagrebu i o kojem sam pisao na stranicama bloga.
Na ovom pak događaju, nekako mi je u uši najbolje legla kombinacija Focal Utopia EM EVO zvučnika s McIntosh MC KW1.25 mono pojačalima, baš kao i s analognim izvorom zvuka, odnosno, s Kuzma Stabi R gramofonom s Kuzma 4Point 4 ručkom i Kuzma CAR-40 zvučnicom.
Tom dojmu uvelike je pridonijela središnja sjedeća pozicija iz zadnjeg reda gdje je bila dovoljna udaljenost od zvučnika divovskih dimenzija. Govorimo o zvučnicima višim od 2 metra i teškim 265 kilograma. Svaki.
Dodao bih i podatak kako su zvučnici 100% izrađeni u Francuskoj. Dakle, od zvučničkih jedinica, kabineta, elektronike, metalurgije, drvenarije i svega onoga što ih čini kompletnim proizvodom.
No, to što su Utopije ogromne ne znači da nisu fleksibilne. Naprotiv, zvučnici nude gotovo nevjerojatnih 1458 mogućih postavki kako bi pružili optimalnu kvalitetu zvuka ovisno o akustičkim uvjetima u kojima će se naći, s kakvom će elektronikom biti spojeni i konačno, ovisno o zvukovnim preferencijama vlasnika.
Kako se svaka zvučnička jedinica nalazi u svom kabinetu tj. modulu, uz pomoć ručke koja se spaja na stražnjem dijelu, moguće je mijenjati nagibe pojedinih modula kako bi se postigla optimalna fazna usklađenost zvučničkih jedinica. U Focalu to zovu Focus Time. Nadalje tu je mogućnost biranja kako će se EM (Electro Magnetic) bas jedinica zvučnika ponašati. Dodajte k tome i mogućnost interveniranja u samoj skretnici, odnosno finom podešavanju frekvencijskog opsega te da se radi o 4-sistemskim zvučnicima i postat će jasno da Utopije nude ocean opcija i bezgranično igranje.
Za HEAR takvo što nije bila opcija pa ne treba previše kritično gledati ako se nekome nešto nije svidjelo u zvuku. Osim toga, sjedenje u prvom redu ili recimo, krajnje lijevo ili desno, nema veze sa sjedenjem na ranije spomenutom, ‘mojem’ mjestu. Razlika u zvuku nije drastično različita, nego dramatično drastična. Ovakvi zvučnici traže daleko veći prostor, odnosno nisu namijenjeni za dvadeset sjedećih mjesta u 50-ak kvadrata.
Potencijal zvučnika tj. sustava u cjelini, bez obzira u kakvim se kombinacijama našao tih dana, enorman je. Za Utopije bih se čak usudio napisati da je nemoguće zamisliti nešto što ne bi mogle odsvirati.
Kako sam naveo par glazbenih primjera vezanih uz Martin Logan & Co. Sustav, tako bih ovdje izdvojio Thank You (R.J. Reynolds), Chrisa Jonesa. Tu se recimo mogla osjetiti atmosfera kakvu je u stanju stvoriti ovakav sustav. Ta atmosfera nije ona kakvu ćete naći u klubovima ili na utakmici, nego sposobnost sustava da vas uvuče u samo glazbeno djelo.
Stvar je u tome da je Thank you ugodno bilo slušati, mirno… prirodno. Tu se moglo čuti to vraški dobro srednjetonsko područje, a posebno bih pohvalio prezentera jer nije stisnuo prejako gas. Time je sve ostalo u normalnim granicama pa su samim time izostali ekscesi uzrokovanim akustičkim uvjetima. Dakle, ovo je bila milina za slušati.
Bacio sam uho i na par klasičnih djela, kao i na nekoliko jazz kompozicija. Zvukovni utisci su varirali od-do, ali niti u jednom trenutku nisam dvojio oko toga koliko su ustvari Utopije veličanstveni zvučnici.
Ista je prostorija poslužila i za prikaz uređaja iz prodajnog programa organizatora, između ostalog i par modela Devialet zvučnika, Merkally gramofona i specijalne edicije Focal Bentley Radiance slušalica.
U dva dana koliko je HEAR prezentacija trajala, rekao bih da su audiofili došli na svoje. Pružen im je dobro organiziran događaj bogatog sadržaja. Rotary Audio i Media Audio s partnerima, omogućili su audiofilima upoznavanje sa sustavima i pojedinim HIFI komponentama kakve se rijetko kod nas mogu vidjeti i čuti. Već je samo to dovoljno da im se pruži ruka i čestita.
Dodatni plus je taj, što je HEAR poslužio i kako mjesto gdje će se posjetitelji ugodno osjećati i družiti. Čuo sam mnoge rasprave i komentare prisutnih što samo govori da je sama tematika događaja ta koja spaja i daje povoda za višesatno ostajanje u hotelu. Kada ruke krenu mahati, oči se šire, kada se glava naginje gore-dolje i lijevo-desno, a usta stišću pa širom otvaraju, znate da audiofil sa žarom opisuje ono što je upravo čuo.
S obzirom na to su glavnu riječ HEAR-a vodili Francuzi, Englezi, Amerikanci, Talijani, Nijemci i Slovenci, upotrijebit ću univerzalnu, odnosno esperanto frazu pa zaključiti reportažu sa – bela laboro!
Mala ispravka: nisi slusao u subotu ;)
Dogadaj je bio u utorak i srijedu…
Zapazih da je grem bio:
LINN
sondek LP12
a moj je:
LINN SONDEK
LP12
Sta se dogodilo sa firmom?
Pozz
Hvala Maltuse, ispravio sam tipo. Linn i dalje uredno proizvodi gramofone (između ostalog). Svi Linn Sondek gramofoni nose oznaku LP12, samo se razlikuju po konfiguraciji. Najpristupačnija je Majik, slijedi Selekt i najjača Klimax.
Dodao sam Majik u tekstu uz, “osnovnoj konfiguraciji”, radi boljeg razumijevanja.
Pozdrav!
Drago mi je da si konačno potaknuo temu setapa na sajmovima i prezentacijama. Kada kod kuće setupiramo sistem pomičemo zvučnike lijevo desno 6 mjeseci, istražujemo dampiranje sobe i postave uređaja mjesecima , biramo mjesto za slušanje koje najbolje odgovara i to za sistem koji smo odabrali kao optimalan za veličinu sobe. Na sajmu večer prije prezentacije unosite uređaje u sobu koja je spremna za sve drugo osim slušanja muzike a koju ste dobili kao takvu. Slušača i stolica ima pedesetak a često ni oni iz zadnjeg reda a kamoli oni iz prvog nemaju ni približno pravu udaljenost ni položaj naspram zvučnika. Za dobar zvuk na sajmu ili prezentaciji šanse su kao i da nađete orhideju na sljemenu. Ako se to i nekad dogodi to je obično neki manji sistem s malim zvučnicima koji ne rasipaju mnogo energije u prostor. Ovakav veliki sistem na ovoj prezentaciji služi više za gledanje i upoznavanje nego za neko kritičko slušanje i to treba onima koji neznaju otvoreno reći.
Nerealno je očekivati da se za ovakve i slične događaje oprema dovlači tjedan dana ranije pa slaže kako opisuješ. Konkretno u ovom slučaju, već je velika stvar da se šira publika uopće može upoznati s izloženim komponentama. Prostor je takav, kakav je i prilično sam siguran da su momci uložili značajan trud da to setupiraju najbolje što mogu u zadanim uvjetima.
Tko želi više, može uzeti adresu showrooma pa dogovoriti privatnu prezentaciju u boljim uvjetima ili ako novac nije problem, u privatnim. Ovo je event informativnog karaktera, a svi oni koji imaju imalo više utakmica u nogama tj. ušima, znat će prepoznati potencijal.
Zanimljivo je to da, recimo na jednom sajmu automobila, nitko ne sjedne za volan i napravi krug, niti mu padne na pamet da takvo što pita. Dođe, pogleda, pokupi osnovne informacije i dogovori test vožnju u salonu.
Ili na modnoj reviji, nitko ne skine manekenku ili manekena i pita može li probati to što nose. Zato postoje butici, modni saloni, dućani i sl. gdje se to može. A tu bi svi odmah imali besprijekorno složen HIFI sustav i bezgranično uživali u glazbi. Ne ide to baš tako.
Koji put se poklopi pa sustav radi izvrsno u sajamskim ili ovakvim uvjetima, ali čim su veći zvučnici u pitanju, poput ovih, plus ograničeni prostor, naravno da nastanu problemi u zvuku, ali to nije ključno za samu prezentaciju proizvoda.
Slažem se sa autorom clanka,i čestitam organizatorima,želim im da nešto od izloženog i prodaju!👍👏🏻👏🏻