Reportaža: Teoharov Audio – 3. dio

Iako ovo nije posljednji dio reportaže, osobno ga držim kritičnim. Ako se pitate zašto, odogovor leži u tome da sam sljedećih dana u Skopju čuo najbolji zvuk Teoharov Audija, ali ujedno i preživio teške nalete hrane. Dakle, nadam se da ste spremni za još jedan hedonistički krug.

Baš kao i drugog dana, tako smo i trećeg ujutro, kada je ponovno Mihail došao po nas u hotel, glatko odbili doručak. Kao, nismo baš gladni, a ustvari kako bismo i bili kad smo večer ranije ponovno jeli kao da sutra ne postoji. Mihail je slegnuo ramenima, pomalo u čudu, ali okej, nema problema. Sjeli smo u auto i krenuli u Audiokulturu na nove slušne seanse.


Sustav 5

Teoharov Audio C Type 1 zvučnici

Zvučnici – C Type 1
Izvor – Mark Levinson No. 5101 SACD player
Pretpojačalo – Teoharov Audio PA3
Pojačalo – Teoharov Audio AB2
Kabeli – Teoharov Audio
Ostalo – Teoharov Audio Power Strip strujna letva

Na početku smo se vratili slušanju C Type 1 zvučnika koji se dan ranije nisu pokazali u najboljem svjetlu. Naime, kao što sam napisao u prethodnom dijelu reportaže, zvučnici su bili ‘ispod čekića’, dakle s nula radnih sati što u prijevodu znači – neusvirani.

Nakon 24-satnog usviravanja membrane su se opustile i pred nama je bio sasvim novi zvuk i to drastično drugačiji. Svi koji i dalje dvoje oko toga moraju li se zvučnici usviravati ili ne, te je li u pitanju audiofilski mumbo-jumbo, neka razmisle ponovno prije nego što nezadovoljni zvukom već nakon dan, dva vrate zvučnike u dućan.

Foto: Teoharov Audio

Zvučna slika je odmah postala povezanija, mirnija, s tamnijom pozadinom i općenito transparentnija. Više nije bilo primjetnih rupa u frekvencijskom rasponu, tako da su napokon zvučnici dobili priliku da pokažu što mogu. Da stvar bude bolja, kasnije je zamijenjen i kompletan set kabela. Sada su bili spojeni najbolji kabeli Teoharov Audija i ono što smo čuli, zaista podiže palac visoko gore.

Ovdje govorim o raskošnoj pozornici punoj detalja i razmahanoj u zavidnu širinu. Nadalje, o izvrsnoj dinamici i tonskoj usklađenosti. Kolega Milan iz Hi-Files magazina i ja smo naizmjence puštali materijale koje smo prethodno pripremili i donijeli sa sobom u Skopje, upravo sa svrhom testiranja sustava. Nismo se morali previše naprezati kako bismo ponovno došli do istog zaključka, a taj je da su C Type 1 zvučnici zvukovno blizu C Type Reference modelu.


Sustav 6

Teoharov Audio C Type 2 zvučnici

Zvučnici – C Type 2
Izvor – Mark Levinson No. 5101 SACD player
Pretpojačalo – Teoharov Audio PA3
Pojačalo – Teoharov Audio AB2
Kabeli – Teoharov Audio
Ostalo – Teoharov Audio Power Strip strujna letva

Foto: Teoharov Audio

Dolazimo do najboljih Teoharov Audio zvučnika po mom skromnom mišljenju. Iskreno, nisam bio spreman za ono što ću čuti ili bolje rečeno, nisam očekivao zvuk na takvom nivou. Dvosistemski samostojeći zvučnici izgledom djeluju daleko ‘skromnije’ od onoga što izbacuju van, a to je grandiozan zvuk kakvog bih očekivao od zvučnika daleko većih gabarita i ne od dvosistemskih.

Brzina, dinamika, preciznost, širina i dubina pozornice, transparentnost, bogata tekstura… sve je bilo tu. I to izvrsno povezano u frekvencijskom rasponu koji se iznenađujuće rasteže. Zvučnici imaju dubok i autoritativan bas s jedne strane te rafiniranost u detaljima s druge.

Puštali smo različite glazbene materijale i C Type 2 zvučnici su se izvrsnim pokazali sa svim žanrovima. Naravno, mene su najviše dojmila klasična djela jer su upravo tu zvučnici najviše pokazali za što su kadri.

Osobno sam najviše ostao iznenađen načinom kojim je bila prezentirana glazba. Naime, cijela je slika djelovala izrazito homogeno, povezana u cjelinu koja je uvlačila u glazbeni zapis. Rijetki su trenuci kada očima pratite zbivanja u djelu, kada ste zvukom i glazbom potpuno obuzeti i javlja se onaj osjećaj da želite još, i još, i još… Nezasitno želite slušati glazbu i otkrivati nove trenutke u onome što vam je otprije poznato i što ste slušali više puta.

Odlike su to vrhunskih zvučnika, ali i cijelog sustava. Jednostavan dokaz da pred sobom imate istinski high-end HIFI stvoren za najviše domete. C Type 2 zvučnici vole snagu i tu nema spora. Na svu sreću, ne samo da ih je pratila dostatna snaga, nego i rafinirana elektronika, od izvora do pojačala.

Kako ne bismo slučajno gladni nastavili slušanje, Veselin nas je odveo u ‘Sedmicu’, kultni skopski fast food restoran gdje se već desetljećima hrane sve generacije. Ideja je bila, s obzirom na to da smo preskočili doručak, a kasniji će se ručak pretvoriti u večeru, da nešto sitno prizalogajimo.

To sitno je sendvič, odnosno neka kombinacija burgera (s topljenim kačkavaljem, slaninom, umacima i povrćem) i prženih krumpirića prelivenim nekim umakom poput majoneze. Trebalo mi je 10 minuta jedenja krumpira samo da bih došao do burgera, a da ne kažem da sam već nakon 5 minuta posegnuo za Colom kako bih malo pogurao. Da skratim, u pitanju je cca. 3000 kalorija u jednoj porciji. S Colom i 3500.

Nakon takvog sendviča, vjerujete, posljednje o čemu ostatak dana razmišljate je hrana.

No ipak je nekih sat, dva kasnije Veselin narezao domaće kobasice i potočio još malo rakije. Čisto da se lakše hrana provari. Meni je rakija bila too much pa sam maznuo Skopsko pivo. Malo.


Sustav 7

Teoharov Audio integrirano pojačalo IB1

Zvučnici – C Type Two
Izvor – Mark Levinson No. 5101 SACD player
Integrirano pojačalo – Teoharov Audio IB1
Kabeli – Teoharov Audio
Ostalo – Teoharov Audio Power Strip letva

U nastavku smo se s Teoharov Audio pretpojačala PA3 i izlaznog pojačala AB2 prebacili na Teoharov Audio IB1 integrirano pojačalo. Tu se također dogodio, rekao bih, neočekivani trenutak. Nešto kasnije i o tome.

Prvo bih izrazio oduševljenje pojačalom koje se pokazalo izvrsnim, ne samo po pitanju kontrole C Type 2 zvučnika, nego i fantastičnog zvuka. Odvojena kombinacija, dakle pretpojačalo i izlazno pojačalo, ostavila je ukupno bolji dojam, ali ne drastično bolji. Ovo samo govori koliko je IB1 dobro konstruiran uređaj. Slušali smo timbralno ispravan zvuk, mikro i makro dinamičke otklone na zavidnom nivou, vrlo preciznu i detaljnu sliku punu informacija.

Ono što bih ja okarakterizirao kao jedinu manu, Veselin Teoharov će mi objasniti da je ustvari prednost. Naime, IB1 nema daljinski upravljač. A nema ga zato što je Veselin, kao glavni konstruktor pojačala, htio izbjeći dodatni upliv komponente uređaja poput motoriziranih atenuatora u sam audio signal. Time, kako tumači, izbjegnuto je i razlika u glasnoći u kanalima prilikom pojačavanja, odnosno stišavanja.

Ovdje je iz navedenih razloga ugrađen DacT (Danish Audio ConnecT) CT2 atenuator koji slovi kao jedan od ponajboljih na tržištu, ali i prilično visoke cijene (oko 300 eura). No, ako baš kupac izostanak daljinskog upravljača nađe nepremostivom preprekom, Teoharov Audio može ugraditi motorizirani atenuator drugog proizvođača i isporučiti daljinac.

Kolege iz Hi-Files magazina morale su nešto kasnije napustiti Skopje. Bilo mi je žao jer je ekipa odlična. Tih smo se dana nasmijali do suza, srdačno družili i izmijenili mnoga pozitivna iskustva iz Audiokulture. Nadam se da ću ih uskoro ponovno vidjeti, ako ne prije, onda u listopadu na TOO LOUD FESTU 2021.

Ekipa za očevid – CSI Skopje (s lijeva na desno): Nebojša Uglješić (Too Loud blog), Milan Milošević (Hi-Files magazin), Veselin Teoharov (Teoharov Audio), Ljuba Miodragović (Hi-Files magazin), Mihail Teoharov (Teoharov Audio)

Mene je pak Mihail vratio u hotel kako bih se malo odmorio i presvukao jer je bio plan da navečer otiđemo u neki bistro na večeru. Pale su neke male tortilje i burgeri, svaki različit i svaki ukusan. Uz to sam popio par Kabinet SuperNova ale piva, ali s obzirom na 6,8 % ABV-a, brzo sam se prebacio na Skopsko pivo. Malo.

Novi dan započeo je odlaskom s Mihaelom na kavu i kolač. I taman kada sam pomislio da su u pitanju neki ‘real life size’ kolači, ispalo je da je makedonska varijanta bečke kremšnite sasvim pristojna zamjena za ciglu u građevini. Na svu sreću, poslušao je moj vapaj pa smo jednu podijelili. Nešto kasnije, ponovno smo se nalazili u Audiokulturi.


Sustav 8

Teoharov Audio Active Loudspeaker System 2 zvučnici

Zvučnici – Teoharov Audio Active Loudspeaker System 2
Izvor – Mark Levinson No. 5101 SACD player
Kabeli – Teoharov Audio
Ostalo – Teoharov Audio Power Strip letva

Foto: Teoharov Audio

Posebno zanimljivi zvučnik Teoharov Audija je model Active Loudspeaker System 2 (10.400 eura/par). Riječ je o potpuno aktivnom 4-stazom kompresijskom zvučniku (bez bas-refleksa) s ugrađenim DSP-om. U zvučnike su ugrađene Scan-Speak zvučničke jedinice, ICEPower pojačivački moduli te Accuton DSP (24 bit/192 kHZ) s analognim i digitalnim ulazima, kao i prilagodljivi ethernet priključak.

Zvučnici gotovo da nude beskrajno igranje i namještanje, a sve u cilju što bolje integracije s prostorom u kojem će svirati. Drugim riječima, uz pomoć softvera možete raditi intervencije kroz čitav frekvencijski opseg, odnosno pojedini opseg prilagoditi. Ako se, primjerice, pokaže bas problematičan, jednostavno ga možete smanjiti ili pojačati te idealno uklopiti u frekvencijski opseg. Sve se odvija u digitalnoj domeni i sve je vrlo jednostavno za namjestiti.

Uz pomoć mikrofona i softvera, ugrađeni DSP će sam odraditi posao. Dodatno možete memorirati različite postavke, ovisno o glazbenom materijalu ili izvoru kojeg koristite.

Zvučnik je lukavo konstruiran tako da, ako dođe, recimo do kvara ICEPower modula, nije potrebno cijeli zvučnik slati u servis, već je dovoljno s gornje strane kabineta odvojiti modul i zasebno ga poslati na popravak. Ovo uvelike olakšava sam transport i servis ako se uopće pokaže potreba za takvim što.

Zvuk Active Loudspeaker System 2 zvučnika je izvrstan i također daje do znanja, baš poput i pasivne braće, kako je riječ o ozbiljnom i promišljenom proizvodu. Zvučnici pružaju otvoren i transparentan zvuk, izrazito čist i autoritativan. Kako je riječ o aktivnim zvučnicima s ugrađenim pojačalima, nema bojazni od nedostatka snage ili gubitka kontrole. To se jasno čuje pri odabiru složenijih glazbenih predložaka i pri većim glasnoćama.

Ovakvi zvučnici, po slobodnoj procijeni, bez problema zvukom napune prostorije i do 100 m2. Ako se pak nađu u daleko manjem prostoru, pogotovo akustički netretiranom, tu uskače DSP i vraća stvari na kolosijek. Za mnoge bi odabir ovakvih zvučnika mogao značiti kraj potrage. Prednosti su očigledne, krenuvši od toga da ste se riješili vanjskih uređaja, kabela, traženja idealnih partnera u pojačalima i pretpojačalima. Dovoljan je izvor i to je to.

U kratkoj pauzi u Audiokulturu je navratio otac Veselina i Mihaela. Kao da je znao da sam gladan i da danima nisam ništa jeo pa je donio domaćeg kruha, ajvara i svježeg kačkavalja.

Jedno, drugo i treće, ne ide zajedno ako ih ne poprati nešto tekuće. A ništa… daj još jedno Skopsko pivo. Malo.


Sustav 9

Teoharov Audio C Type 2 zvučnici

Zvučnici – Teoharov Audio C Type 2 zvučnici
Integrirana pojačala – Mark Levinson No. 5805 / Teoharov Audio IB1
Izvor – Mark Levinson No. 5101 SACD player
Kabeli – Teoharov Audio
Ostalo – Teoharov Audio Power Strip letva

Nakon Active Loudspeaker System 2 zvučnika, iskoristio sam priliku da ponovno bacim uho na C Type 2 zvučnike koji su mi ostavili ukupno najbolji dojam. Odlučio sam im izvaditi mast i natjerati do krajnjih granica. Žao mi je da su kolege iz Hi-Files magazina dan ranije otišli i da nisu čuli čime sam ih i kako ‘maltretirao’. To maltretiranje ne podrazumijeva divljanje s glasnoćom, nego veći i zahtjevniji odabir glazbenog materijala. Sad sam se dokopao i pristupa TIDAL glazbenom servisu pa je i izbor glazbenog materijala postao veći.

Jedan takav, ‘maltretirajući’ materijal je i 4. stavak (March to the Scaffold) Berliozove Fantastične simfonije (Kojian, Utah Symphony Orchestra – Reference Recordings, 1982.). Tu su zvučnici pokazali kako samouvjereno i s kakvom se lakoćom nose s naglim i brzim dinamičkim otklonima, koliko su u stanju vjerno prenijeti glazbeni zapis i koliko mogu doslovno oduzeti dah kada se razmašu u punom opsegu.

Tjerali smo ih ponovno s odvojenom kombinacijom, AB2 izlaznog pojačala i PA3 pretpojačala, ali i u bi-amping kombinaciji gdje se PA3 pretpojačalu i AB2 izlazu pridružio AB1 izlaz.

Mark Levinson No. 5805 integrirano pojačalo (niže na polici)

Zvučnike smo ponovno spojili i na IB1 integrirano pojačalo (5.350 eura), ali i na Mark Levinson No. 5805, također integrirano pojačalo (9.000 eura). Ovdje se dogodio onaj neočekivani trenutak kojeg sam ranije spomenuo. Naime, IB1 je u više segmenata s lakoćom nadsvirao No. 5805. Između ostalog, u pitanju je bolja kontrola zvučnika, bolja dinamika i ukupno gledajući, vjernija prezentacija. S druge strane, No. 5805 se iskazao većom rezolucijom i dubljom pozornicom. Naravno, ovo ne znači da bih generalno okarakterizirao IB1 kao bolji uređaj, ali u kombinaciji s C Type 2 zvučnicima i Teoharov Audio ožičenjem, IB1 na kraju dana predstavlja bolji odabir.

C Type 2 zvučnici zaista su nešto izvanserijski, nešto što se ne čuje svaki dan i što izaziva nevjericu kada na red dođe pitanje cijene. Takav zvuk za te novce, točnije za 5.850 eura/par, zaista je rijetkost u današnjem svijetu ponude high-end zvučnika.

Završio je još jedan dan u Audiokulturi. Mihail me prebacio nazad u hotel kako bih se spremio za izlet. Na umu je imao posjet Kanjonu Matka (mak., maternica), smještenom nedaleko Skopja. Moram priznati da mi je nakon par dana bez kretanja ova ideja došla kao naručena. Osim toga, jedino što je ostalo gladno, bile su uši.

Kanjon izgleda prekrasno, proteže se nekih 30 kilometara i mjesto je nekoliko srednjovjekovnih manastira. Međutim, ne samo manastira, nego i restorana. Do jednog takvog, prošetali smo nekih 500 metara i zasjeli kako bismo nešto pojeli. Nešto lagano jer ipak kasnije idemo na večeru. Osim toga, čovjeka iscrpi i toliko hodanja.

Konobar je donio platu sireva, talijanskih, francuskih i domaćih. Zatim su tu bile i neke salate s dresingom i sezamom, goveđi pršut, još malo salate, domaći kruh, orašasti plodovi i voće. Pomislio sam – Uhh, ako sad ovo malo ne poguram, gotov sam. – Konobar! Molim Vas jedno Skopsko pivo. Malo.

Osim spektakularnog pogleda na kanjon, u sjećanju će mi ostati žuti kajak, fiksiran visoko u stijeni. Kako je tamo dospio i tko ga je tamo zakucao, ostat će enigma. Ako odlučite posjetiti Skopje, obavezno posjetite i Kanjon Matka.

Odluka je pala da se navečer zadržimo u centru, odnosno u restoranu Hotela Pelister, gdje su nam se na večeri pridružili Branimir Dimitrov, vlasnik hotela, Gordan Kalajdžiev, predsjednik Helsinškog odbora za ljudska prava Makedonije, inače veliki glazbofil i poznavatelj glazbe te Igor Begić, jedan od najbliskijih prijatelja Veselina i Mihaila Teoharova.

Ekipa za očevid 2 – CSI Skopje (s lijeva na desno): Nebojša Uglješić, Gordan Kalajdžiev, Branimir Dimitrov, Veselin Teoharov, Igor Begić, Mihail Teoharov

Nadam se da ste sad spremni za posljednju rundu jela i pića. Jeste?! Odlično, onda krenimo…

Prvo je na stol stigao čips od patlidžana, fino presvučen krušnim mrvicama i češnjakom. Zatim su se tu našle razno razne salate, pileći fingersi sa sezamom i raznim umacima, šampinjoni u bijelom preljevu od sira na toastu, ponovno pizza s mrvljenom kobasicom od crne svinje, pogačice punjene kajmakom, pileći filet punjen mozzarelom i bog zna koliko točenih piva, Skopskih. Malih.

Večer je protekla u izvrsnom raspoloženju i mnogobrojnim razgovorima o glazbi i glazbenicima. Dotakli smo se rockera, jazzera, bluesera i ostalih glazbenika, mnogih anegdota i koncerata. I Branimir i Gordan su svojevrsne hodajuće glazbene enciklopedije, svašta se od njih može čuti i saznati. Braća Teoharov su pak priča za sebe. Ti su momci puni pozitive, baš kao i njihov prijatelj Igor, tako da već samo njihovo društvo predstavlja veliko zadovoljstvo.

Na svu sreću, od kreveta me dijelio jedan kat i nekih 50-ak metara. Bio je to još jedan dan i još jedna večer za pamćenje. Valjalo je odmoriti jer je petak ujedno značio i moj posljednji dan u Skopju.

U sljedećem, posljednjem nastavku, između ostalog, pišem i o laboratoriju Teoharov Audija gdje se mjere uređaji. Moći ćete pročitati i vidjeti čime tvrtka raspolaže i koliko se tu pažnje pridodaje istraživanju i mjerenju. Obećajem, o hrani će biti vrlo malo. Tek toliko. Da ne ogladnite.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *