Zagreb, Rotary Audio, 27.1.2017. – Reportaža s radionice Rotary Audio Analog Workshop – Franc Kuzma
Da HIFI dućan ne mora nužno biti samo prodajno mjesto, nego i edukativno, imali smo priliku vidjeti prošlog petka u Rotary Audiju. U goste je došao Franc Kuzma, konstruktor gramofona svjetskog kalibra kako bi održao radionicu kojom bi prenio znanje o tome kako pravilno namjestiti gramofon i tako izvući maksimum iz vinila.
S obzirom na to da je riječ o jednom od najvećih svjetskih autoriteta na području gramofona, jasno je da svakoga koga zanima ovaj mazohistički i potpuno neisplativ uređaj nije htio tog dana zaobići Rotary Audio. Među takvima sam bio i ja.
Radionica se održala u dva dijela tj. u dva termina. U prvom je Franc Kuzma naveo osnove vezane uz sam gramofon, od kojih se dijelova sastoji, na što treba prilikom slaganja obratiti pažnju, gdje se kriju zamke, kakvi su alati potrebni za namještanje gramofona i još hrpu korisnih informacija.
Paralelno s teoretskim dijelom, pomoćnik je slagao Stabi S gramofon. Bila je to prilika da se na konkretnom primjeru vidi kako se polaže baza, nadograđuje tanjur, montira ručka, zvučnica na ručku te pomoću raznih alata završno namješta gramofon. Na kraju je gramofon i zasvirao u sustavu.
Za vrijeme radionice, Franc Kuzma je odgovarao na pitanja okupljenih i cijelo vrijeme ukazivao na problematiku koja prati gramofone. Imali smo priliku čuti neke zaista zanimljive podatke koje si malo tko u stvari može predočiti ako nije duboko u gramofonima. Primjerice, čuli smo kako tanjur Kuzma XL gramofona teži 50 kilograma te da je smješten na zračnom ovjesu.
Jednom kad se rukom tanjur zavrti, dakle bez pomoći motora, i kad postigne brzinu od 33 okretaja u minuti (standardna brzina vrtnje tanjura), potrebno je nevjerojatnih 30 sati da se zaustavi. S druge strane, kad se igla spusti na ploču, taj isti se tanjur pri jednakoj brzini zaustavi za svega 8 minuta (!). Ovo samo govori kako krhka i lagana igla itekako predstavlja ozbiljan otpor na ploči te da za konstantu i jednoličnu brzinu okretanja gramofon treba kvalitetan i stabilan motor.
Mene su također neke stvari zanimale pa se nisam suzdržavao od postavljanja pitanja. Prvo je bilo – koju zvučnicu odabrati? Naime, zvučnica je jedna od rijetkih, ako ne i jedina komponenta u HIFI sustavu koja se ne može isprobati prije kupovine. Bar ne u Hrvatskoj. Sve ostalo više-manje možete. Uz polog ili dobro volju trgovca, isprobat ćete u svom domu i u svom sustavu, zvučnike, pojačala, pretpojačala, razne playere, kabele, gramofone, ali ne i zvučnicu. Ovim ću se posebno pozabaviti u jednoj od sljedećih tema, sad bih samo napisao odgovor koji sam dobio od Franca Kuzme – odaberite najskuplju!
Iako smo se svi nasmijali na odgovor, istina nije daleko. Međutim, Franc Kuzma ipak je dao neke smjernice u tehničkom smislu na koje treba obratiti pažnju prilikom kupovine zvučnice. Gleda se efektivna masa ručke, komplijansa, težina zvučnice, impedancija i uspoređuju se brojevi koji mogu otkriti ide li određena zvučnica s postojećom ručkom ili ostatkom gramofonske integracije.
Drugo se pitanje odnosilo na usviravanje zvučnica. Zanimalo me što to točno znači. Teorija kaže da se mehanički dijelovi zvučnice trebaju ‘razgibati’ ne bi postigli optimalne radne uvjete. Čak bi i igla trebala, uvjetno rečeno, malo otupjeti kako bi bolje legla u brazde vinila. Sve zajedno djeluje pomalo intrigantno pogotovo ako uzmete u obzir da se navedeno događa na gotovo mikro razini. No, ljudsko je uho zeznut instrument koji može detektirati takve promjene. Navodno.
U nastavku radionice prešlo se na ozbiljniju kategoriju gramofona. Slagao se model Kuzma Stabi Reference s Kuzma 4Point ručkom i Fuuga zvučnicom. Ovdje govorim o setu vrijednom oko 23.000 eura. Ponovno je bilo dosta pitanja, rasprava i kvalitetnih odgovora Franca Kuzme.
Radionica je bila maksimalno posjećena svih sati koliko je trajala. Očito je kako je interes i zanimanje za gramofonima veliko, a da stvar bude bolja, u ovom je trenutku zaista teško zamisliti boljeg gosta i predavača od Franca Kuzme. Stoga bih pohvalio Rotary Audio na inicijativi da organizira Analog Workshop.
Iskreno se nadam da će se ovakvi edukativni događaji i dalje organizirati, ne samo u Rotary Audiju, nego i u ostalim HIFI trgovinama u Hrvatskoj. Smatram da je to ključno za poslovanje jer je jako teško prodati neki kvalitetan (i skup) komad HIFI opreme nekome tko u stvari uopće ne zna što kupuje, odnosno, ne može si objasniti zašto nešto košta određene novce. Kroz edukaciju stvari postaju daleko jasnije i racionalnije se gleda na kupovinu.
Koliko sam načuo, Rotary Audio već sprema slične događaje, ali o tome ne bih u ovom trenutku pisao. Zaključio bih tekst pozivom da bacite pogled na priloženu galeriju fotografija s radionice, ali i na preuzimanje izvrsne i vrlo korisne Kuzma Analog Academy 2016 brošure u PDF-u.
Baš krasna reportažica.
Na žalost, nisam se mogao zadržati dulje što radi obveza prema obitelji, a ponešto i radi posla.
Kako bilo, naletio sam i uletio u drugi svijet. Vani je bilo nekakvo čudno vrijeme, ne osobito lijepo i onda sam prolazak kroz vrata je djelovao čudno. Svi su bili dobro raspoloženi, vidio sam mnogo dragih hifi ljudi, prisjetio se još jednom zašto volim taj naš smiješni hobi.
Opet, pristupačnost jednog takvog vrhunskog majstora kakav je g. Kuzma je jednostavno očaravajuća, baš kao i trud Rotary Audio ekipa da sve to poslože. Možda se nama, konzumentima, događaja sve činilo lagano i spontano, ali znam koliko je truda potrebno uložiti da se nešto ovako organzira.
Članak je uobičajeno lijep, nešto šturiji nego inače, ali i kombinaciji s fotografijama jednostavno sjajno prenosi što se tamo doista dešavalo. Portreti su mi izvrsni.
Bravo gospon Kuzma, bravo Božo i Rotary, bravo Nebac i hvala lijepa na članku. :)
Hvala, Danijel. Gramofon je prilično kompleksna stvar, a s obzirom na to da ipak nisam tako duboko u tim vodama, ovog sam puta dao prednost fotkama. :)
Franc Kuzma – legenda – https://youtu.be/t2k0-z3JQcw