U svijetu postoji na tisuće proizvođača zvučnika, svih mogućih konstrukcija, oblika, ustroja i namjena. Međutim tek mali broj opravdava status istinskih audio zvijezda čiji sjaj ne jenjava. Među njima je i škotski Tannoy koji ove godine obilježava 90 godina tradicije izrade zvučnika.
Tannoy je danas dio globalne Music Group korporacije, podijeljene na 3 segmenta; Enterprise, Creation i Lifestyle. Prvi pokriva ponudu rješenja za ozvučenje većih prostorija, koncertnih prostora, komercijalnih kina, hotela, zdravstvenih ustanova, eksterijera i ostalog. Drugi obuhvaća ponudu zvučnika za profesionalnu upotrebu, odnosno za snimateljska studija, dok je treći namijenjen kućnim korisnicima, od prosječnih pa sve do najzahtjevnijih audiofila.
Prije nastavka o Tannoyu kao modernoj tvrtki, nekoliko rečenica o povijesti i o tome gdje u stvari cijela priča počinje. Pod imenom Tulsemere, 1926. godine Guy. R Fountain u Londonu pokreće tvrtku. Svega dvije godine kasnije ime se mijenja u Tannoy, kao ‘derivat’ dvaju materijala korištenih u proizvodnji, tantala i olovne legure (Tantalum/Lead Alloy).
Guy. R Fountain – konstruktor i osnivač Tannoya.
Do sredine ’40-ih godina, Tannoy zadržava status sinonima za audio sustave i sustave javnog razglasa o čemu svjedoči i Oksfordski engleski rječnik iz 1946. godine s uvrštenim pojmom ‘Tannoy’. Već sljedeće godine Tannoy konstruira famoznu Dual Concentric (DC) zvučničku jedinicu koja će ga tada obilježiti kao jedinstvenog inovatora u svijetu proizvođača zvučnika. Ta se inovacija zadržala u Tannoyu sve do danas, a prednosti su prepoznate i kod ostalih proizvođača (Altec, JBL, Diatone, KEF, Pioneer, TEAC…) koji su također primijenili tehnološku novost u vlastitoj proizvodnji. O čemu je riječ?
Riječ je o koaksijalnoj zvučničkoj jedinici tj. o spoju visokotonske i bas jedinice u cjelinu, gdje je visokotonska jedinica smještena, akustički gledano, u idealnu poziciju tj. u sredinu bas jedinice kako bi zajedno savršeno usklađeno radile. Time je izbjegnuta defrakcija tj. preklapanje zvučnih valova samih jedinica koje u ovom slučaju harmonički rade iz jednog akustičkog centra.
Dual Concentric zvučničke jedinice postale su nezaobilazan dio u daljnjoj proizvodnji te su implementirane u široko rasprostranjene ‘Black’, ‘Silver’ i ‘Red’ modele zvučnika. Iako je riječ o neslužbenim nazivima, izvorno nastalim zahvaljujući vlasnicima, povijest upravo ta imena veže uz legendarne modele Tannoy zvučnika. Jedini službeni naziv koji uključuje ‘boju’, jest model Monitor Gold iz 1967. godine. Navedeni modeli godinama su se razvijali i kontinuirano proizvodili sve dok ih nisu zamijenili nasljednici, odnosno nova serija.
Što je tada predstavljao Tannoy, možda najbolje govori podatak kako je ’70-ih i ’80-ih većina glazbenog materijala studijski obrađena koristeći upravo Tannoy Red i Gold monitore. U to vrijeme kompletna EMI, Abbey Road i većim dijelom Decca Classical produkcija, odrađena je uz Tannoy zvučnike. Vjerujem da je zanimljiv podatak i taj kako je kultni album Pink Floyda, ‘Dark Side of the Moon’, nastao uz pomoć Tannoy monitora.
Abbey Road Studio One (negdje sredina ’70-ih) – Tannoy Lancaster zvučnici spojeni na Quad pojačala.
Prijelomni trenutak za Tannoy dogodio se 1974. godine kada Harman International Industries preuzima tvrtku, a osnivač Guy. R Fountain odlazi u mirovinu. Dvije godine kasnije tvrtka i proizvodnja sele se u Škotsku. U narednjim godinama bilo je još preuzimanja i mijenjanja vlasnika, ali proizvodnja je zadržana u Škotskoj sve do danas gdje je ujedno i sjedište tvrtke. Doduše, valja spomenuti kako su početne serije zvučnika u cijelosti osmišljene i projektirane u Škotskoj, dok se sastavljanje vrši u Kini.
S druge strane, Definition, Prestige GR i Kingdom serije zvučnika u cijelosti se izrađuju u Škotskoj. Ovo nije ništa novo i podsjeća na ostale globalno poznate proizvođače zvučnika poput Bowers & Wilkins, Focal ili KEF, koji su također proizvodnju nižih serija preselili u Kinu, dok je proizvodnja najboljih zvučnika iz ponude ostala u matičnim zemljama. Razloge tome nije teško dokučiti i prati poslovne trendove mnogih kompanija.
Kao što sam naveo u uvodnom dijelu, Tannoy se danas veže uz širok raspon proizvodnje zvučnika. U onom, uvjetno rečeno, najzanimljivijem dijelu okrenutom kućnim korisnicima, Tannoy raspolaže ponudom zvučnika koja pokriva gotovo sve zahtjeve. Već početna Eclipse serija prema pisanjima mnogih audio novinara, ali i korisnika, pruža za uložen novac puno, ne samo u pogledu zvuka, nego i u pogledu izrade.
Kvaliteta same izrade proteže se kroz sve serije, međutim u onom najvišem razredu, Tannoy se izdvaja kao izvanserijski proizvođač zvučnika. Osim što su u zvučnike ugrađeni superiorni dijelovi, kabineti zvučnika izradom izazivaju dubok naklon bez obzira sviđa li vam se takav koncept ili ne. Posebno birani komadi drveta, metalni dijelovi, ručna obrada i sastavljanje, minucioznost i predanost detaljima, u konačnici pred korisnika stavljaju vrhunski proizvod.
Industrijski dizajner, Michael Aldridge, kao član Tannoy dizajnerskog tima, sudjelovao je u redizajniranju Prestige serije zvučnika o čemu je napisao zaseban članak na svojim stranicama iz kojeg je vidljivo kako Tannoy uz tradicionalan pristup, koristi i računalnu tehnologiju prilikom oblikovanja zvučnika, a što uključuje i CAD/CAM modeliranje.
Sjećam se kako sam pred nekih 15 godina, u jednom izdanju britanskog HIFI News magazina naišao na temu broja u kojoj su bili predstavljeni referentni Westminster zvučnici iz Prestige serije. Bili su smješteni u tipičnu englesku sobu, oblijepljenu tapetama s uzorcima, na ogromnom perzijskom tepihu. Ta dva ‘ormara’, idealno su se uklopila u takav interijer i uz ostali namještaj u sobi. U cijeloj je vizuri iskakalo Boulder pojačalo koje se izgledom nikako nije uklapalo u vizualni koncept.
No, jedno je gledati takve zvučnike na fotografijama, a drugo uživo. Za to sam morao pričekati sljedećih 10 godina i minhenski High End HIFI sajam. Naime, takve se audio zvijerke rijetko gdje viđaju tako da morate čekati neki veći događaj poput spomenutog iako ne postoji garancija da će i tu biti izloženi. Naravno, tu je i alternativa koja iskače iz realnih okvira, pogotovo u regionalnom kontekstu, pa vam se ukaže prilika da ih vidite i čujete u Zagrebu, zahvaljujući domaćem zastupniku i distributeru Tannoy zvučnika.
Tannoy Westminster Royal GR u Zagrebu (Hotel Esplanade). Nakon Minhena, bila je to još jedna (rijetka) prilika da slušam zvučnik iz samog vrha ponude.
Izgled Westminster zvučnika, kao uostalom i izgled cijele Prestige serije, nije za svakog. Tu činjenicu već sâm Tannoy komunicira kroz medije i marketinški materijal. Snažno je naglašen tradicionalan stil života, čak bih rekao i pomalo konzervativan. U konačnici dobivate dojam kako ste kupovinom zvučnika iz Prestige serije u stvari kupili članstvo u nekom otmjenom engleskom klubu gdje se intelektualizam spaja s hedonizmom. Drugim riječima, zvučnici su namijenjeni probranoj publici koja zna prepoznati visokovjeran zvuk i uživati u luksuznim audio proizvodima.
Iz razgovora s Emirom Fakićem, vlasnikom Planet Audio trgovine, saznao sam da je jedan od kupaca zvučnika iz Prestige GR serije, hrvatski dirigent koji se odlučio za kupovinu jer mu je zvuk najbiliži orkestru pred kojim stoji gotovo svaki dan. Možda ovaj podatak već sam za sebe dovoljno govori o kvaliteti zvuka Tannoy zvučnika.
Imao sam prilike slušati u više navrata nekoliko modela zvučnika iz Prestige serije, uključujući i Westminster Royal GR (Gold Reference). Prema osobnom sudu, riječ je o zvučnicima koji neće svakoga osvojiti na prvu. Međutim, pažljivijim i dužim slušanjem, otkrivaju kako su u stanju isporučiti izuzetno detaljan, neutralan i dinamičan zvuk. Bešavnost tj. povezanost po cijelom spektru uz fascinantno prirodno srednjetonsko područje, najveći su aduti i glavni krivci zašto se znalcima uvlače pod kožu.
Na žalost, danas se mnogi proizvođači zvučnika prilikom konstruiranja okreću ka atraktivnom zvuku. Još je veća žalost što tu padaju brojni kupci koji vrlo brzo shvate da su ulovljeni u klopku pa ubrzo slijedi razočaranje, promjena zvučnika, potraga za boljim, itd. Suprotno tome, Tannoy se za mnoge, poglavito u referentnoj seriji, nameće kao ‘exit level’ zvučnik ili pojednostavljeno rečeno – zvučnik za penziju.
Cijene zvučnika iz Prestige GR serije nisu male i kreću se od 4.000 eura za Stirling GR pa sve do 44.000 eura koliko koštaju Westminster Royal GR, odnosno 60.000 eura za Kingdom Royal zvučnike sa samog vrha ponude. Da Tannoy zvučnici nisu namijenjeni samo korisnicima dubljeg džepa, dokazuju modeli iz nižih serija koji nude dobrim dijelom ‘okus’ Prestige serije. Ovo se prvenstveno odnosi na nove Revolution XT zvučnike vrlo prihvatljive cijene te prema redakcijama audio magazina sad već označene kao proizvod godine u svojoj klasi.
Ako malo bacite pogled na internet lako ćete naći potvrdu napisanog, ali i tekstove iz kojih se iščitava zadovoljstvo mnogih korisnika. Između ostalog, ključ uspjeha leži u samim tehničkim značajkama zvučnika koje otkrivaju visoku osjetljivost zvučnika (uglavnom od 90 dB naviše). To znači da, generalno gledajući, nećete trebati monstruozno pojačalo da biste ih uspješno potjerali. Dovoljno će biti pojačalo od 10-ak ili nešto više Watta za uživanje u glazbi. U konačnici biste Tannoy zvučnicima mogli naći idealnog partnera također prihvatljive cijene. Molim da se ovo ne uzme zdravo za gotovo, već kao polazišna točka kad govorimo o početnim modelima Tannoy zvučnika.
Tannoy Kingdom Royal MKII – najbolje što Tannoy može ponuditi.
Mnogi vlasnici referentnih Tannoy zvučnika, poput onog u ranije spomenutom HIFI News magazinu, zvučnike spajaju upravo s pojačalima velike snage kako bi preuzeli potpunu kontrolu nad velikim ugrađenim Dual Concentric zvučničkim jedinicama. Uz vrlo visoku osjetljivost samih zvučnika, nije problem izazvati pobudu membrane sa svega par Watti, ali je problem zaustaviti, odnosno kontrolirati kretanje membrane, posebice pri većim glasnoćama. Želite li čuti bas područje u punom opsegu iz takvih zvučnika, par Watti iz cijevnog pojačala neće biti dovoljno. No bez obzira na to, zvučnici su u stanju iznijeti najfinije detalje, kao i mikro i makro dinamičke otkolne na vrlo malim glasnoćama.
Ono što je svakako bitno napomenuti jest to, da su Tannoy zvučnici vrlo impedancijski stabilni te da su u stvari ‘prijateljski’ okrenuti pojačalima. Naime, pojačalo gleda na zvučnik kao na teret tj. otpor. Taj otpor nije konstantan i varira ovisno o audio signalu. Kad se taj otpor tijekom reprodukcije konstantno mijenja i oscilira u velikim skokovima, predstavlja značajno opterećenje za svako tranzistorsko pojačalo, a gotovo smrt za cijevno pojačalo. Ovdje Tannoy piše ogromnu prednost nad većinom high-end zvučnika upravo zbog izrazito ravne impedancijske krivulje koja garantira stabilnost u radu, neovisno o kakvoj se topologiji pojačala radi. Time je Tannoy vlasnicima zvučnika osigurao komoditet prilikom izbora pojačala, tranzistorskih ili cijevnih.
90 godina proizvodnje zaslužuje pažnju svakoga tko namjerava kupiti zvučnike. Ta respektabilna brojka ne samo da stavlja Tannoy u poziciju najstarijeg proizvođača zvučnike, nego i jasno govori kako iza imena stoji tradicija i ogromno iskustvo. Vjerujem da su to općenito ključni elementi prilikom stjecanja povjerenja u bilo koji brand. Koliko sam vidio kod domaćeg zastupnika i distributera, u trgovini se nalazi više modela Tannoy zvučnika iz raznih serija, pa tako i modeli iz top Prestige GR serije. Preporučio bih odlazak i dogovor oko mogućeg slušanja pojedinih modela. Mogao bi vam se otvoriti prozor u svijet zvuka kakvog dosad još niste čuli.
Tekst je nastao u suradnji s Planet Audio trgovinom, domaćim zastupnikom i distributerom Tannoy zvučnika. Hvala g. Emiru Fakiću, vlasniku trgovine na ustupljenim materijalima za potrebe pisanja teksta.
puno hvala jos jednom iz bg-a.englezi znaju da preteruju reklamom i prevelikim isticanjem prosto umeju da stvore mit ali zanimljivo je da sam ja u posed istih dosao bez apsolutno ikakvog predznanja i sto je naj zanimljivije pri rasciscavanju jednog tavana zamoljen sam da ponesem kuci dva velika zvucnika da se ne bi bacili .mozete li zamisliti kada sam ih iz ciste znatizelje prikacio na marantz 1122dc pojacalo .e to je ljubav na prvi zvuk i istinsko zaprepascenje sta je izaslo oz tog monstruozno velikog zvucnika koj je bio spakovan u neku kocku i u porecu je bio ozvucenje u diskoteci koju su u to vreme drzali roditelji tog mog prijatelja
hocu reci apsolutno jedinstveno iskustvo koj se na zalost vrlo tesko moze ponoviti a kamo li slucajno.hvala i pozz.
Poštovani,
U početku sam imao stare Tannoy Ardene.
Nakon toga ih otudjio i kupovao mnoge trosistemske vrhunske zvučnike. Na kraju shvatio da je Tannoy zbog načina konstrukcije i još kad se čovek uhom navikne na tu prirodnost dinamike i najbitnije gustinu topologije srednjetonskog opsega, shvatite da je to zvučnik za penziju.
Uopšteno postoje zvučnici koji će u nekom delu spektra nešto bolje reprodukovati ali to je samo varka jer kad malo duže slušate shvatite da je dualkoncentrik jednostavno kraj.
Mnogima kad sjedne Tannoy u uho, na tome se trajno zadrže. Međutim, rekao bih da je to stvar osobnog poimanja visokovjernog zvuka. Ovih dana mi dolaze na testiranje zvučnici, također s koncentričnim zvučničkim jedinicama. Vjerujem da će Vam biti interesantno pročitati o čemu je riječ i kako zvuči.