OZ audio sustav
Ako redovito pratite moje HIFI i glazbene žvrljotine, sjetit ćete se da sam nedavno na stranicama ovog bloga pisao o OZ audio sustavu. Tada sam pri kraju teksta izrazio želju da bih volio uživo čuti o čemu se radi. Nedugo nakon toga, u dogovoru s Dubravkom Novoselom, vlasnikom i konstruktorom, upravo se to i dogodilo. Sjeo sam u auto i zaletio do Karlovca. Ono što sam te nedjelje čuo, ostat će mi u sjećanju kao jedan od najboljih primjera kako doći do vrhunskog HIFI zvuka.
Krov nad glavom
U Karlovac sam stigao već u prijepodnevnim satima. Dubravko živi na Borlinu, po mom skromnom mišljenu, u jednom od ljepših karlovačkih naselja. Obiteljske kuće s vrtovima imaju samo jednu manu, a ta je da putniku namjerniku poput mene isuviše sliče jedna na drugu tako da sam izgubio nešto vremena lutajući kvartom dok nisam stigao na pravu adresu. No bez obzira na to, prekrasan sunčani zimski dan i želja da čujem nešto nesvakidašnje dodatno su se pobrinuli za dobro raspoloženje.
OZ audio sustav, glavni akter ove priče, nalazi se u potkrovlju Dubravkove obiteljske kuće u prostoru od nekih 30-ak kvadrata. Zvučnici su smješteni uz duži i niži zid, odnosno prema njima kosina krova pada. Većim dijelom poda proteže se tapison, nasuprot zvučnika nalaze se nekoliko fotelja smještenih uza zid, dvosjed zauzima lijevu, a radni stol desnu poziciju u prostoru dok se u kutevima iza zvučnika nalaze bas apsorberi.
Ostale akustičke zahvate nisam primijetio, a kako će se kasnije pokazati, same probleme akustike Dubravko uvelike rješava digitalnim procesiranjem zvuka. U takvom, prilično ‘golom’ prostoru, osjeti se prisutnost određene doze jeke koja u ovom slučaju doprinosi nešto življem zvuku.
Dubravko Novosel – vlasnik i konstruktor OZ audio sustava. ogromno znanje, višegodišnje iskustvo i proučavanje akustičkih pojava u HIFI-ju dovelo ga je do razvoja ovog izvanserijskog audio sustava.
.
Kada nekome dođete u posjet kako biste slušali vlasnikove HIFI igračke, vrijedi nepisano pravilo da nikad ne sjedate i ne krećete odmah sa slušanjem glazbe. Prvo se morate aklimatizirati, izmijeniti koju riječ s domaćinom, osjetiti i osluhnuti prostor u kojem se nalazite i tek kada se crv znatiželje u vama počne nestrpljivo meškoljiti, vrijeme je za slušanje. Osim toga, ta odgoda je dobrim dijelom povezana i s bontonom, ali to za ovu priču nije toliko važno. Recimo.
Svi za jednog, jedan za sve
O tehničkom ustroju samog OZ audio sustava pisao sam u prošlom tekstu. Ovdje ću samo ponoviti kako se radi o sustavu na koji se gleda u cjelini jer je tako zamišljen i na kraju krajeva, takav se i prodaje. Sastavljen je od dvostaznih otvorenih (bez kutije) zvučnika vlastite konstrukcije, Goldpoint Mini-V Quad atenuatora te Behringer uređaja zaduženih za digitalno procesiranje i ekvilizaciju. Riječ je o modelima DCX2496 (koji je ujedno i aktivna skretnica) i Behringer DEQ2496, oba modificirana i značajno unaprijeđena u odnosu na standardne tvorničke.
Naravno, da bi OZ kao takav prosvirao, potrebne su i ostale karike u HIFI lancu, odnosno izvor zvuka, pojačalo i kabeli. Kao što ćete primijetiti, Dubravko je sklon modifikacijama uređaja kako bi ih njih izvukao maksimum, ali i kako bi ih prilagodio svom viđenju i poimanju visokovjernog zvuka. Evo što se nalazi u ostatku sustava:
Izvori zvuka:
- CD transport – Marantz CD-72SE (cca. 1992.). Modifikacije: napajanje, dodan Tent Clock oscilator, Audioquest Sorbothane feet
- DVD-Audio/CD transport – Pioneer DV610AV (2010.)
- Gramofon – Technics SL1210 M5G (2005.). Modifikacije: Achromat mat, K.A.B. TD1200 uljni prigušivač rezonancije ručke, K.A.B. SX1200 sklop za isključivanje stroboskopa, K.A.B. teflon antirezonancijski čep za stražnji kraj ručke, DIY doorstoper inox uteg, Audioquest headshell kabeli, dodan vosak u dosjed ležaja u kućište gramofona
- Zvučnica – Ortofon MC Salsa (2010.)
- Phono – Custom MC Phono Željko Novak
Amplifikacija:
- Pojačalo bas/srednji – no/LAB DSE 2+ (Željko Novak, 2004.)
- Pojačalo srednji/visoki – Soundness SSPA-1 (Tomislav Gašparić, 2012.)
- Tube Audio Lab Gala S.E. 2A3 (2008.)
Kabeli:
- Digitalni IC (digitalni izvori > DEQ > DCX) – Supra DAC (Neutrik i Supra konektori)
- Analogni IC (MC phono > DEQ, DCX > atenuator > pojačala) – Mogami 2944 (Neurik RCA Profi konektori)
- Zvučnički bas/srednji – Supra Ply 3.4 neterminirani
- Zvučnički srednji/visoki – Supra Ply 2.0 neterminirani
- Mrežni – standardni, osim za pojačala i strujnu letvu – Supra LoRad 2.5
Ostalo:
- Strujna letva – Supra MD06 EU MkII
- Tretman mrežnog napona: sklop za uklanjanje istosmjerne komponente napona (Željko Novak, 2005.)
- HIFI polica – DIY hrast (2008.)
Zagrijavanje pred meč
Osim foto aparata i stativa, ponio sam i nekoliko CD-a iz vlastite kolekcije koje sam, najblaže rečeno, slušao toliko puta da kada bi ih vrapci na grani ponovo ugledali, preklinjali bi da ih ne puštam. Žao mi je vrapci, riječ je o materijalima koje poznajem u srž, koje sam preslušao x puta na svom i tuđim sustavima i za koje znam kako trebaju zvučati. Priznajem, i meni su već pomalo dosadni, ali za evaluaciju predstavljaju osnovno sredstvo za rad.
Jedan od tih materijala je album Momentum (Nonesuch, 2005.), Joshue Redmana na kojem se nalazi kompozicija Riverwide. Obiluje dinamikom, izvrsno dočarava energiju odsviranog djela, vjerodostojno ocrtava instrumente, posebice saksofon Joshue Redmana i bubnjeve Briana Bladea. Ovdje sam uočio prve kvalitete OZ audio sustava koji je veći dio kompozicije odradio gotovo besprijekorno.
Veliku pozornicu ispunio je jasno pozicioniran saksofon koji u uvodnome dijelu podsjeća na jutarnje rastezanje i sporo hodanje ka kupaonici. I dok se Redman budi, Blade ga prati poput kazaljke na satu koja tiho otkucava sekunde. Te sekunde pretvorene su u udarce palica po činelama i bezgrešno daju do znanja od kojeg su materijala napravljene. U trenutku kada hladna voda dotakne lice, kompozicija kreće punim plućima. OZ je izvrsno odradio dinamičke uzlete koji u ovoj kompoziciji za većinu sustava predstavljaju ozbiljan izazov.
Uz to, stvorio je zavidnu količinu zraka oko instrumenata tako da je uvid u Riverwide predstavljao pogled na pozornicu s holografskim elementima. Kulminacija kompozicije sadrži kompleksnu mješavinu saksofona, bubnjeva i bas gitare u svojevrsnom nadmetanju i nadglasavanju. OZ je i ovaj dio odradio bez ikakvog naprezanja i pružio mi na izbor koji instrument u tom trenutku želim jasno čuti. Impresivno!
Pogled na modificirani Technics SL1210 M5G.
.
Digitalno gašenje požara
Trenutak za pamćenje pružio je i Janos Starker svirajući Bacha. Doduše, taj trenutak obilježio je Dubravko s nosačem zvuka iz svoje kolekcije, no bez obzira za to još uvijek mi se mislima vrti izvrsna timbralna uvjerljivost violončela. Nerijetko na ovom instrumentu sustavi padaju i ruše se poput kula od karata jer nisu u stanju reproducirati svu suptilnost tog instrumenta. Često izostane ljepota poteza gudala po strunama i rafinirano suzvučje što ukazuje na pomanjkanje rezolucije i teksture. OZ je u stanju prevladati ovakve zamke bez ikakvih problema otvarajući širom vrata u kompoziciju.
Prednja ploča zvučnika besprijekorno je finiširana. Kupcima se nudi mogućnost biranja završnog izgleda, odnosno boje prednje ploče.
.
Što god da smo tog prijepodneva slušali, zvučalo je ispravno. Tada je postalo jasno da pred sobom imam sustav koji je znalački složen i da je fokus prvenstveno usmjeren ka akustici, odnosno interakciji zvučnik/soba. Manipulacijom, odnosno digitalnim procesiranjem signala u softverskoj domeni, u samom korijenu, riješeni su problemi prenaglašenih dijelova frekvencijskog opsega.
Laički objašnjeno, ako primjerice bas radi probleme svojim volumenom, prenaglašen je i dominira u zvučnoj slici, neminovno je da će maskirati srednjetonsko i dobrim dijelom visokotonsko područje. Izgubit će se informacija u glazbi i podsjećat će na mutnu juhu u kojoj ne vidite rezance. Digitalnom obradom, basa će biti točno onoliko koliko soba može podnijeti što znači da se neće uplitati u onaj dio spektra koji mu nije namijenjen.
Pogled na stražnju stranu visokotonske jedinice. Bez panike, uz pažljivo rukovanje nema bojazni od mehaničkog oštećenja.
.
S druge strane, u nekom golom, ili bolje rečeno, suviše praznom prostoru, visokim frekvencijama neće ništa stajati na putu da se beskonačno odbijaju od svih površina te da vas beskrajno gađaju poput Amorovih strelica u veljači. Ali nećete vi biti ti koji pate, nego srednjetonsko područje koje ponovo ni krivo ni dužno ostalo prekrivenih usta i nedorečeno.
Uvođenjem reda u frekvencijski opseg u kojemu su zadaće strogo i jasno podijeljene, omogućeno je slušatelju da u potpunosti uživa u onome što sluša. Zahvaljujući takvom pristupu, OZ audio sustav svira izuzetno u punom opsegu bez rupa između visokotonskog, srednjetonskog i bas područja. Zvuk je u potpuno bešavan i plijeni prirodnošću.
Tube Audio Lab Gala S.E. 2A3. Nažalost, Slušanje ovog pojačala ostavljeno je za neku dugu priliku.
.
Visokovjerno, znači autentično
Ovaj audio sustav u stanju je stvoriti grandioznu zvučnu pozornicu, vrlo homogenu sliku i zavidnu dinamiku. Ono što pak ne može, a primjerice u usporedbi sa zvukom vrhunskih klasičnih dinamičkih zvučnika poput nedavno testiranih Rockport Atria jest, izostanak ultimativne preciznosti i ‘pin point’ efekta. U usporedbi pak s Wilson Audio Sophia 3 zvučnicima, OZ ima tendenciju da zvučnici sustava privlače pažnju. Drugim riječima, nisam stekao dojam da su reproducirajući glazbu nestali u prostoru. Istina je i ta, da su oba navedena zvučnika oko 100.000 kuna skuplji.
Pri kraju druženja prepustio sam se uživanju u jednoj od najboljih zvučnih prezentacija koje sam čuo zadnjih godina. To je trenutak kada jednostavno osjetite da slušate dobar zvuk, prirodan i riješen koloracija. Taj zvuk je prozračan, transparentan i konačno – visokovjeran. Dubravko je stavio točku na ‘i’ zavrtjevši s gramofona Belafonte sings the Blues. Čak i analogni signal s gramofona prolazi proces digitalizacije na što će neki gledati kao blasfemiju, ali ako ćete imati prilike posjetiti Dubravka i poslušati OZ audio sustav, vidjet ćete da će vam ‘digitalno’ biti zadnje o čemu ćete razmišljati.
Analogno ili digitalno? – U zadnjim trenucima druženja s OZ audio sustavom, potpuno nebitno.
.
Na kraju dana
Kompletan OZ audio sustav košta 68.000 kuna. Za te novce dobivate zvučnike, Goldpoint regulator glasnoće, Behringer digitalni sustav (procesiranje, ekvalizacija, aktivna skretnica) i tisuće sati uloženih u ovakav zvučni rezultat. Ovo zadnje u stvari nema cijenu, ali smatram da je bitno naglasiti. Po meni najveći adut OZ audio sustava leži u mogućnosti prilagodbe takoreći bilo kojem prostoru. Za razliku od 99% proizvođača zvučnika i trgovina koje će s vama završiti odnos onog trenutka kada platite i odnesete doma zvučnike, Dubravko vam stoji na raspolaganju kako bi pomogao u optimizaciji OZ audio sustava u vašem domu. Na taj dio treba gledati kao na ekskluzivitet koji dobivate s cijenom.
OZ audio sustav – Odlično osmišljen i realiziran koncept. Iskreno se nadam da će zasluženo naći put do mnogih ljubitelja vrhunskog zvuka.
.
Ako zaista želite imati nešto što počinje s ‘A’ i završava sa ‘Z’, tada počnite gledati na Karlovac, ne samo kao na grad na četiri rijeke, nego i kao na zvuk s četiri rijeke. Kontaktirajte Dubravka, naoružajte se poput mene s nekoliko CD-a i poslušajte OZ audio sustav. Garantiram nezaboravno HIFI iskustvo.