Recenzija: Audiovector R3 Arreté zvučnici

Kada sam razgovarao s Tonćijem Dumičićem, vlasnikom Media Audija iz Splita, o tome koje bih zvučnike iz njihove ponude mogao testirati (u 7 godina bloga nisam niti jedne), nekako sam priželjkivao da to bude neki zvučnik iz Audiovectora. Odluka je pala na model R3 Arreté, no zašto sam baš Audiovector priželjkivao, tema je ove recenzije.

Naime, bez obzira na činjenicu što je Audiovector prisutan na globalnom tržištu od osnivanja, 1979. godine, što je zauzeo poziciju kao jedan od najcjenjenijih danskih proizvođača zvučnika te konačno, što su do danas u mnogim svjetskim recenzijama pojedini modeli izvrsno ocijenjeni, u Hrvatskoj su relativna nepoznanica.

Audiovector R1 i R3 Arreté premijerno su perdstavljeni na High Endu 2019. godine u Münchenu

Prošle godine u svibnju, Audiovector je na High Endu u Münchenu premijerno predstavio R1 i R3 Arreté zvučnike koji su naprosto briljirali i oduševili mnoge posjetitelje, uključujući i mene. U kontekstu tražene cijene, a posebice među basnoslovno izloženim sustavima, Audiovector je takoreći bio zvijezda sajma. Izlazak na tržište R1 i R3 Arreté modela najavljen je za 9. mjesec, a već smo ih u 10. imali prilike čuti na TOO LOUD FESTU u Zagrebu.

Audiovector R3 Arreté na TOO LOUD FESTU 2019

Takva ekskluziva došla je iz dogovora Audiovectora i Media Audija o službenoj distribuciji u Hrvatskoj. Zvučnici su i u Zagrebu privukli pažnju i po mnogima bili jedni od boljih koji su se mogli čuti na festivalu. No, mene je nakon Münchena i Zagreba i dalje mučila želja da ih čujem u vlastitom sustavu. Napokon se želja ostvarila i mogao sam krenuti u još jednu epizodu otkrivanja novog zvuka, odnosno novih zvučnika.

Što se tiče same tvrtke, već sam naveo kada je osnovana, dodao bih još kako joj je sjedište u Copenhagenu te da je riječ o obiteljskom poslu kojeg je pred više od 40 godina pokrenuo Ole Klifoth, a danas uspješno nastavlja sin Mads Klifoth kao generalni menadžer i vlasnik, dok je otac zadržao poziciju voditelja istraživačkog i razvojnog tima. Tvrtka je uvrštena u prestižnu publikaciju ‘Danish Loudspeakers – 100 years, 1915 – 2015’*, kao jedna od najdugovječnijih i najboljih danskih tvrtki u izradi zvučnika. Iako se publikacija fokusirala na dio danskih proizvođača, u istu bismo mogli nadodati još i Jamo, Gamut, Gryphon, Raidho i druge, što samo govori da generalno Danska ima bogato zaleđe kada je u pitanju proizvodnja zvučnika.

Štoviše, u Danskoj postoji Danish Sound Cluster, udruženje koje okuplja profesionalce, proizvođače, novinare, inženjere, studente i sve ostale koji su na ovaj ili onaj način vezani uz audio industriju, s ciljem brendiranja ‘Danskog zvuka’. Ovo dodatno govori koliko su Danci svjesni svog potencijala, tradicije, tržišne vrijednosti i reputacije do koje im je očito jako stalo. Osim toga, kroz jednu ovakvu zdravu organizaciju, svi su na dobitku na kraju dana.

Prema riječima Martina Duhoffa, prodajnog menadžera tvrtke s kojim sam imao priliku razgovarati za vrijeme trajanja prošlogodišnjeg TOO LOUD FESTA, R serija predstavlja najznačajniji iskorak tvrtke u posljednjih 10 godina te trenutno čini okosnicu poslovanja. R serija nastala je iz ranijih SI i SR serija, međutim novi modeli iz R serije dobrim dijelom preuzimaju tehnologiju i konstrukcijska rješenja iz nedavno predstavljenog R8 modela iz referentne serije. Ovo se prvenstveno odnosi na midbas i visokotonske jedinice te na sustav uzemljenja (Freedom Grounding Concept) koji pomaže pri uklanjanju distorzija i smanjivanju šuma.

Martin Duhoff (prodajni menadžer, Audiovector) i Tonći Dumićić (vlasnik tvrtke Media Audio)

Također je naveo kako su zvučnici u potpunosti izrađeni u Danskoj. Bas i srednjetonske jedinice prema vlastitim specifikacijama izrađuje (danski) Scan Speak, dok se AMT (Air Motion Transformer) visokotonske izrađuju u Audiovectorovom pogonu smještenom van Copenhagena. Zvučnici se dobrim dijelom ručno rade i svaki nosi vlastoručni potpis osoba koji ih slažu. Nadalje, zvučnici se isporučuju prema narudžbama klijenata, odnosno ne stvaraju se zalihe na skladištu.

Na pitanje na koju skupinu Audiovector cilja s novom R serijom, Martin Duhoff je naveo kako se R serija, osim po modelima, dijeli i po kvalitativnom nivou (Signature, Avantgarde i Arreté) te da se cijene kreću od oko 2.500 eura za početni R1 Signature model pa sve do cca. 10.000 eura za R3 Arreté model. Time je pokriven širok raspon cijena, ali i kupcima ostavljena mogućnost nadogradnje zvučnika. Primjerice, kupac Signature R modela može u bilo kojem trenutku, ovisno o financijskom stanju, poslati zvučnik u tvornicu i nadograditi ga na R Avantgarde ili R Arreté model. Ovo čak uključuje i nadogradnju ranije SI serije nastale pred 12 godina. Novu, R seriju zaokružuju još model RC (centralni zvučnik) i R Sub (subwoofer).

Na kraju razgovora, Martin Duhoff naglasio je kako je Audiovector u posljednje četiri godine udvostručio prihode od prodaje zvučnika, ali da oprezno i planski nastavlja sa zapošljavanjem i proizvodnjom kako bi omogućio pravovremenu isporuku.

Najavio je i nove modele za ovogodišnji High End u Münchenu, međutim zbog cijele ove COVID-19 situacije, sajam je ove godine odgođen tako da ćemo morati pričekati sljedeće izdanje ili, tko zna, možda ih vidimo i čujemo u 10. mjesecu na TOO LOUD FESTU. Da, da… za sada nema govora o odgađanju!

Audiovector R3 Arreté zvučnici

Dakle, na testiranje sam dobio trenutno najbolji zvučnik iz nove serije – R3 Arreté. Riječ je o 2.5-sistemskim bas refleks zvučnicima u koje su ugrađene dvije midbas jedinice i jedna visokotonska.

Gornja tablica s Audiovector web stranice vrlo dobro objašnjava razlike između Signature, Avantgarde i Arreté varijanti pa se tu neću dodatno zadržavati, samo bih dodao kako su u Arreté ugrađene dvije 6,5″ midbas jedinice s karbonskim membranama sendvič konstrukcije i jedna AMT Arreté ribonska visokotonska jedinica. R3 Arreté je jedini model s ugrađenim sustavom uzemljenja (Freedom Grounding Concept).

Audiovector AMT Arreté ribonska visokotonska jedinica

Audiovector Carbon Driver

Freedom Grounding Concept

Frekvencijski raspon kreće se od 26 Hz do 28 kHz (-6 dB), uz nominalnu impedanciju od 8 Ohma i nazivnu osjetljivost od 91 dB. Rezovi na skretnici su na 230, odnosno 2300 Hz. Bas refleks otvori nalaze se pri vrhu kabineta montiranom na nakošenom postolju.

Postolje R3 Arreté zvučnika

Cijela stvar izgleda odlično, djeluje solidno i jasno je da su inženjeri i konstruktori znali što žele postići ovakvim rješenjem jer su, osim elegantnog izgleda, uspjeli dodatno eliminirati stojne valove unutar kabineta. Zvučnički priključci smješteni su na karbonsku podlogu kako bi se izbjegle interferencije s dijelovima skretnice na koje se vežu priključci.

Karbonska podloga zvučničkih priključaka

U zvučnike je očito ugrađena napredna tehnologija i materijali. Odlično su spojeni u vizualnu cjelinu i zaista ih je užitak gledati u sustavu. Isporučuju se u četiri finiša: bijeli visokog sjaja, furnir talijanskog oraha, furnir afričkog palisandera (rosewood) i furnir crnog jasena. Uz sve varijante zvučnika isporučuju se crne zaštitne mrežice koje se magnetom drže za kabinete. Još uvijek ne kužim zašto ovo odavno nije postao standard u proizvodnji zvučnika, umjesto da neki proizvođači, pa čak i oni iz high-end razreda, još uvijek od kupaca traže da zaštitne mrežice pikaju po kabinetima i time riskiraju da ih prije ili kasnije oštete.

Zaštitne mrežice magnetom se drže za kabinet

Nakon optimalnog smještaj u prostor koji nije trajao predugo, zvučnike sam testirao s elektronikom vlastitog sustava. Iako višestruko skuplja od samih zvučnika, dobro je iskorištena u smislu da iz zvučnika izvuče najbolje. S obzirom na to da sam uz zvučnike dobio i Audiovector Zero Compression Arreté zvučničke kabele napravio sam i usporedbu s Transparent Musicwave Super MM2 zvučničkim kabelima vlastita sustava. Pokazali su se boljim u svakom segmentu, ali i sa cijenom od 3.840 eura (2 x 3,15 m) značajno skupljim. Dobio sam i Freedom Grounding kabel za uzemljenje koji se također dodatno plaća. Inače, i za zvučnički i za kabel za uzemljenje postoje kvalitativni nivoi.

Audiovector Zero Compression Arreté zvučnički kabeli

Audiovector Freedom Grounding kabel za uzemljenje

OK, nakon ovog podužeg uvodnog dijela, slijedi nekoliko rečenica o samom zvuku. Dake, već sam napomenuo da su me zvučnici u Münchenu i Zagrebu oduševili. U oba slučaja svirali su u velikim prostorijama i bilo je fascinantno slušati kako bez problema zvukom ispunjavaju takve kubikaže.

Međutim, sada u poznatim i kontroliranim uvjetima, mogao sam steći pravi uvid u kvalitetu zvuka R3 Arreté zvučnika. Prvo što sam primijetio je iznimna preciznost zvučne slike i velika pozornica. Iz ranijih iskustva sa zvučnicima u koje su ugrađeni ribonski visokotonci, obično je visoku detaljnost i preciznost pratio suženi ‘sweet spot’, tako da sam za potpuni doživljaj morao sjediti između dva zvučnika s malim odmakom, lijevo ili desno. Svaki veći, kao rukom bi odnio magiju. No, na svu sreću ovdje to nije takav slučaj, a da stvar bude bolja, visokotonac je uz svu svoju preciznost i detaljnost, vrlo ugodan za slušanje i nikad ne prelazi u analitičnost. Nema tragova nazubljenosti, nekoj sterilnosti ili hladnoći što samo govori da je većim dijelom lišen izobličenja te da je odlično spojen sa srednjetonskim područjem.

Bas refleks otvori nalaze se pri vrhu stražnje strane kabineta

Što se tiče pozornice, ona jest velika i razvučena, tek s nešto manje izraženom dubinom. S druge strane, dovoljno je precizno ocrtana da daje jasan uvid u glazbeni materijal. Spojite li R3 Arreté s jednako kvalitetnom pratećom opremom, možete očekivati holografski efekt i natjerat će vas da očima tražite glazbenike na pozornici ili da u njih prstom upirete.

Bas je vrlo čvrst i moćan za kabinet takve litraže. Obično kada se iz takvih zvučnika izvlači bas koji silom želi ‘glumiti’ veliki zvučnik, neminovni su problemi u basu i ustvari imate posla s lošim zvučnikom. Ovdje bih mogao R3 Arreté usporediti s Gamut L5 zvučnicima, identičnog ustroja i vrlo slične cijene u vrijeme prodaje. Naime, i Gamut L5 je uspijevao iz ‘slim’ dizajna kabineta i manjih zvučničkih jedinica izvlačiti čvrst, autoritativan i precizan bas. Ovo govori kako su u R3 Arreté ugrađene i vrhunske midbas jedinice te da je kabinet izvrsno konstruiran.

Generalno gledajući, zvuk je otvorenog karaktera, koherentan i vrlo dinamičan. Slika je mirna i tome bez ikakve sumnje pridonosi Freedom Grounding Concept. Stvar šljaka i zaista nije u pitanju neki mumbo-jumbo za kojeg se pitate čemu uopće služi. Uključenjem kabela za uzemljenje, zvuk postaje lepršaviji, čišći, pitkiji. Još je veća izražena detaljnost i osjeti se razlika u prostoru oko instrumenata. Nažalost, za taj bonus u zvuku morat ćete se dodatno iskeširati i to dobrih 650 eura, koliko košta Freedom Concept kabel.

Mogućnostima nadogradnje zvučnika, Audiovector nas na neki način podsjeća da određene stvari u HIFI-ju uzimamo zdravo za gotovo. Jedni kupe neko cijevno pojačalo pa ga nadograđuju boljim cijevima. Drugi pak gramofone boljim ručkama ili zvučnicima, treći cjelokupan sustav kabelima, itd. Primjera ima još i takve su nadogradnje sasvim normalne. S druge strane, kada su zvučnici u pitanju, rijetko tko razmišlja o nadogradnji jer to obično za sobom povlači radikalne konstrukcijske poteze. Ako promijenite zvučničke jedinice, morate intervenirati i u skretnici, a moguće i u samom kabinetu. Vrhunac nadogradnje zvučnika obično se zadržava na odabiru boljih šiljaka ili anti-vibracijskih nožica. Ovdje R3 Arreté zvučnike možete nadograditi upravo nabavkom Freedom Concept kabela. I dobro da je tako jer će vas usporiti u odluci da razmišljate o kupovini boljih zvučnika. Naravno, pod uvjetom da niste audiofil. Ti ne miruju i ionako nisu nikad zadovoljni.

Uz zvučnike se isporučuju i šiljci. Montaža je prilično jednostavna, ali traži strpljenje jer su šiljci nešto manji od uobičajenih za ovakvu veličinu zvučnika

No, vratimo se zvuku R3 Arreté zvučnika. Ono što me posebno dojmilo jest način na koji prezentiraju glazbu. Serviraju je precizno, brzo, ritmično i povezano. Mogu u trenutku biti odriješiti i bahati, ali istovremeno i vrlo uglađeni i nježni. Ne traže toliko snažna pojačala, koliko kvalitetna. Za probu sam spojio Rotel RA-1062 integrirano pojačalo srednje klase i začas dobio po prstima ili bolje rečeno, po ušima. Zvuk je postao ispodprosječan i uistinu im kroz kvalitetno pojačalo valja dati priliku da zapjevaju punim plućima. U Münchenu im je partner bio Gryphon, u Zagrebu PS Audio, kod mene pak Pass Labs. I tu se treba kretati, među renomiranim brendovima koji u ponudi imaju provjerena pojačala. Jasno, vama nitko ne brani da eksperimentirate, ali to bi moglo potrajati s upitnim rezultatom.

Da su R3 Arreté ozbiljni zvučnici te da mogu pružiti daleko više nego što im to cijena sugerira, možda najbolje opisuje Mahlerova 2. simfonija (Resurrection). Već od uvodnog dijela, Allegra Maestosa, stekao sam dojam da bivam uvučen u kompoziciju kroz fino iznošenje mikro dinamičkih otklona, izvrsnu separaciju instrumenata i općenito fluidan zvuk. U kasnijim klimaksima, slika se nije raspadala, nije bilo ekscesa u smislu miješanja zvukova instrumenata ili raspadanja zvučne slike. U 5. stavku, Im Tempo des Scherzo, krenuli su i trnci niz kičmu kada su se zbor i sopran uključili. Zvučnici su uspjeli prenijeti svu slojevitost kompozicije i stvoriti ‘wow’ trenutak.

Cijena od 9.750 eura za par R3 Arreté zvučnika nije mala. Pa opet, ako pogledate da predstavljaju komad audio opreme za dugotrajno uživanje u glazbi te da su zreli primjer modernog inženjeringa i tehnologije, da se danas za zvuk ovakvog kalibra traži daleko više te da općenito cijene zvučnika odlaze u nebesa, možda se ova cijena tada i neće učiniti tako visokom. R3 Arreté stoji na vratima high-enda i dobrim su dijelom zakoračili u taj segment.

Za one zahtjevnije i dubljeg džepa, tu su R8 i R11 modeli, s cijenama od 55.000, odnosno 206.000 eura/par. No pustimo sad Sci-Fi po strani. U zemaljskim okvirima, izuzetno mi je drago da sam dobio priliku bolje se upoznati s Audiovectorom kao brandom i s R3 Arreté zvučnicima. Iskreno vjerujem da je i manji model, dvosistemski R1 Arreté, također izvrstan zvučnik (za gotovo upola manje novca) te da u manjim prostorijama briljira.

Danska se bez ikakve sumnje nameće kao jedna od vodećih, nazovimo to tako, zvučničkih svjetskih sila. Audiovector se tu savršeno uklapa i rekao bih da možemo biti zadovoljni što ih imamo prilike poslušati na domaćem terenu. Pa kad već neće Muhamed brdu, onda će brdo Muhamedu.


*’Danish Loudspeakers – 100 years, 1915 – 2015′ u PDF-u (120 str.) možete besplatno preuzeti ovdje.


Cijena: 9.750,00 eura/par

Zvučnike ustupio:
Media Audio
Gundulićeva 20
21000 Split
Tel. +385 21 380 117


Sustav za testiranje:

Zvučnici: Wilson Audio Sophia 3, KEF LS50
Izlazno pojačalo: Pass X250.5
Pretpojačalo: Pass XP-20
D/A konverter: Classé CP-800 Rev. 2
Analogni izvor: Kuzma Stabi S PS MKII/Kuzma 4Point 9/Lyra Delos
Phono pretpojačalo: Audio Research Reference Phono 2SE
Digitalni izvor: MacBook Air, Audirvana 3.5
Digitalni izvor (CD transport): Marantz CD6000 OSE LE
Digitalni kabel (USB): Nordost Blue Heaven
Digitalni kabel (AES/EBU): Z Audio Spider (XLR)
Digitalni kabel (COAX): Profigold (RCA)
Zvučnički kabeli: Transparent Musicwave Super MM2, Transparent The Wave Gen. 5
Interkonekti (XLR): Transparent Musiclink Super MM2, Transparent Musiclink Plus MM2, WAY Cables Harmony+, Sumic Audio Ultimate 3, Cardas Clear Rev. 2
Interkonekti (RCA): Marohei Cables CT Reference, Sumic Audio Overture 3
Strujni kabeli: Transparent Reference Power Cord Gen. 5, Revelation Audio Labs Passage CryoSilver Reference, Audioquest NRG-2, Audioquest NRG-3, Wireworld Stratus
Strujna letva: Supra MD06-EU MKII
Audio dodaci: Stillpoints Ultra SS, Stillpoints Mini
Audio police: Rondo Spirit Custom
Zvučnički stalci: KEF Performance
Soba: Akustički tretirana, 8,5×3,8×2,8 m

2 komentara na objavi “Recenzija: Audiovector R3 Arreté zvučnici

  1. Pozdrav Nebojša,
    Bio sam na Too Loud Festu, i bio je ovo i za mene najbolji zvuk sajma.
    Kupit ću si ih kad tad.
    Sad su mi još preskupi, ali možda kroz koju godinu kod Bože… ;-)

    • Pozdrav Igore,

      zvučnici su zaista odlični i baš mi je drago da si ih čuo na TOO LOUD FESTU. Bilo je začuđujućih lica u sobi Media Audiija. Nadam se da se vidimo i ove godine! :)

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *