Proteklog se vikenda održala vrhunska HIFI prezentacija u organizaciji Audiocinema Art trgovine iz Zagreba. I dok se Transrotor već mogao vidjeti i čuti na ovom prostorima u više navrata, MBL zvučnici i elektronika zaista spadaju u rijetko viđene zvjerke u Hrvatskoj na javnim audio događanjima. U istom pak sustavu, vidjeti i čuti jednih od najboljih, ne samo njemačkih, nego i svjetskih proizvođača high-end audio opreme, iskreno se ne sjećam da se ikad takvo što u Hrvatskoj dogodilo.
No, zahvaljujući Audiocinema Artu, službenom MBL i Transrotor distributeru, sada se takva prilika ukazala. Prezentacija se održala proteklog vikenda, u petak i subotu u Canopy by Hilton hotelu u Zagrebu. Za posjet sam sam odabrao subotu premda mi je žao što nisam mogao prisustvovati oba dana.
Poslovni saloni Canopy by Hilton hotela, Tesla i Penkala, bili su spojeni u jedan prezentacijski prostor kako bi se sa svake strane mogao složiti po jedan sustav, dok su u sredini bila postavljena sjedeća mjesta za slušanje. Sustavi su se svako malo izmjenjivali, tako da se na prezentaciji već bilo dovoljno zadržati sat, dva vremena kako bi se moglo upoznati s oba sustava.
Ponovit ću iz najave prezentacije od kojih su komponenti bili složeni sustavi:
Sustav 1
• MBL 101 E MKII Radialstrahler zvučnici
• MBL 1611 F CD/streamer
• MBL 1621 A DAC
• MBL 6010 A pretpojačalo
• MBL 9008 A mono blokovi
• Transrotor – ZET 3.2 gramofon,
• Ortofon ručka i zvučnica
• Artesania – Absolute audio polica
• Transparent kabeli
Sustav 2
• MBL 126 Radialstrahler zvučnici
• MBL C41 streamer
• MBL C51 integrirano pojačalo
• Artesania Panzerholz polica
• Transparent kabeli
MBL zvučnike, odnosno kompletne MBL sustave, imao sam prilike slušati u više navrata, uglavnom na High Endu, najvećem svjetskom HIFI sajmu u Münchenu. I bilo riječ o početnom, uvjetno rečeno, jer već taj “početni” spada u razred high-end HIFI-ja, ili onom najboljem, referentnom, ne sjećam se da sam ikad ostao razočaran. Štoviše, uredno sam iz prezentacijskih prostorija izlazio oduševljen onim što sam čuo.
Za pojačala, pretpojačala, playere ili ostale elektroničke komponente mogli bismo reći da izgledom ne iskaču iz okvira standardnih HIFI uređaja. Doduše, i taj izgled nije za svačiji ukus jer uređaji većim dijelom kroz dizajnerski pristup naglašavaju kako je riječ o luksuznim i skupim proizvodima. Crno/zlatna (ili srebrna) ili bijelo/zlatna (ili srebrna) kombinacija, odnosno dva osnovna ponuđena finiša uređaja sa zlatnim ili srebrnim detaljima, ne nude stjecanje neutralnog dojma, već gotovo da forsirano traže da ih vizualno prihvatite ili ne. Isto vrijedi i za zvučnike.
Međutim, zvučnici su ipak svijet za sebe, ne samo izgledom, nego i konstrukcijom i tehnologijom. Ukratko, riječ je o radijalnim zvučnicima u čije su visokotonske, srednjetonske i bas jedinice magnetske zavojnice postavljene okomito, a okružuju ih lamele tj. trake koje se kreću pod magnetskom indukcijom kreirajući disperziju zvuka u svim smjerovima, odnosno pokrivajući punih 360°. Ideja za razvoj i pristup takvoj tehnologiji dolazi iz činjenice kako i živi instrumenti nemaju usmjeren zvuk, već se širi na sve strane.
Za najdublje tonove zaduženi su subwooferi klasične konstrukcije, a ovisno o modelu, mogu biti dio cjelovite konstrukcije zvučnika ili zasebni moduli.
Na stranicama Audiocinema Arta, odlično je opisna tehnologija MBL Radialstrahler zvučnika i s obzirom na to da je tekst pisan razumljivim i pitkim rječnikom, svako bih vas pozvao da bacite pogled.
Na istoj ćete stranici saznati da MBL elektroniku dijeli na tri serije (linije) proizvoda: Reference, Noble i Cadenza Line te da zvučnike čini zasebna grupa u kojoj se nalaze: Radialstrahler System 101 X-Treme MKII, Radialstrahler 101 E MKII, Radialstrahler 111 F, Radialstrahler 116 F, Radialstrahler 120 i Radialstrahler 126 zvučnici.
Ako pogledate popis komponenti prvog prezentiranog sustava i usporedite ga s gornjim popisom zvučnika u ponudi, lako ćete uvidjeti da smo imali priliku čuti drugi najbolji model, odnosno nešto što se ne može baš svaki dan čuti i bilo gdje.
S druge strane, neka vas ne zavara podatak kako su se u drugom sustavu nalazili najslabiji zvučnici u ponudi, MBL 126 Radialstrahler, jer ponavljam, nema tu loših, slabih ili tzv. “entry-level” zvučnika. A da ta tvrdnja pije vodu, pročitat ćete u nastavku kada ću se osvrnuti na zvuk oba sustava.
Što se tiče cijena komponenti i zvučnika, kao i cjelovitih sustava, također ćete ih naći na istoj stranici u obliku PDF datoteke. Ako pikirate na gotov sustav, on ne mora nužno biti jedan od ponuđenih jer se nude mnoge varijante slaganja i uparivanja komponenti različitih serija i klase zvučnika, a konačan odabir ovisit će o tome što više preferirate, u kakvim uvjetima slušate glazbu i naravno, koliki vam je budžet na raspolaganju.
Cijeloj ovoj ekskluzivnoj audio priči pridružio se Transrotor čiji se gramofoni, posebno oni iz samog vrha ponude, smatraju jednim od najboljih u svijetu. Međutim, teško da ćete i tu u ponudi pronaći modele za početnike. Raspon cijena kreće se, ovisno o konfiguraciji, odnosno o tome kupujete li samo gramofonsku bazu ili onu s ručkom, s ili bez zvučnice, s gramofonskim pretpojačalom ili pak i s vanjskim napajanjem te ostalim dodacima, od nekih 3.500 pa do gotovo 200.000 eura.
Za prezentaciju većeg sustava i analogni izvor zvuka odabir je pao na analognu integraciju složenu od Transrotor ZET 3.2 gramofona tj. baze s dva motora, Ortofon AS 212R ručke, Ortofon SPU Royal GM MkII zvučnice, Transrotor Konstant FMD vanjskog napajanja i Transrotor Phono III gramofonskog pretpojačala. Sve smješteno na samostojeću Transrotor policu kojom je prezentirana analogna integracija izgledala maestralno. Cijena za sve navedeno iznosi oko 20.000 eura.
S druge strane (doslovno), u manjem sustavu, nalazila se Transrotor Dark Star Reference gramofonska baza s Rega RB880 ručkom i Transparent MC Merlo zvučnicom, ali samo u svojstvu “silent displaya”. Možda griješim, ali u subotu u vrijeme kada sam bio prisutan, gramofon nije bio u pogonu. Ruku na srce, analogni izvor u manjem sustavu niti nije bio u najavi, tako da ovo nikako ne treba uzeti kao propust. Baš naprotiv, bila je to prilika da se uživo baci pogled na još jedan model iz ponude Transrotor gramofona.
Iako je naglasak prezentacije stavljen na dva glavna igrača, dakle, MBL i Transrotor, važnu su ulogu odigrali i ostali brendovi iz distributerskog kataloga Audiocinema Arta i bez čijih bi proizvoda oba sustava vrlo vjerojatno ostala samo na gledanju. Ortofon ručku u i zvučnicu već sam spomenuo, a svakako valja istaknuti i Transparent kabele kojima su uređaji i zvučnici bili spojeni te Artesania audio police na kojima su komponente bile smještene.
Nakon fotografiranja (isprike prisutnima na kretanju i paljenju dodatnog svjetla za vrijeme slušanja, nažalost, drugu priliku nisam imao), odložio sam foto aparat i bacio uho na zvuk oba sustava. Prvi je na redu bio veći, ne mojim odabirom, već zato što je u to vrijeme svirao.
Nemojte očekivati kritički osvrt jer svima mora biti jasno kako je riječ o slušanju sustava u takoreći, sajamskim uvjetima, odnosno u uvjetima u kojima se prepuštate akustici prostora onakvog kakav je i gdje nemate previše, niti vremena, niti prostora za ozbiljnije akustičke zahvate. Tu ćete dati sve od sebe da sustave namjestite najbolje što možete i znate, gledajući da pruže što bolji zvuk.
A zvuk većeg zvuka je bez ikakve zadrške dao do znanja da pred sobom imate punokrvni high-end HIFI sustav ogromnog potencijala. Zvuk je bio moćan, široke pozornice, transparentan, precizan, bogat teksturom i detaljima. Slušao sam analogni i digitalni izvor s probranih vinila i digitalnih audio zapisa različitih žanrova.
Nema tu previše filozofije. Riječ je o izvanserijskom sustavu koji malo toga ne može odsvirati i koji u optimalnim akustičkim uvjetima može bez ikakvih problema prenijeti koncertu dvoranu u vlastiti dom. Zvuk takvog sustava, između ostalog, krasi kirurška preciznost, neograničena dinamika i stvaranje snažnog holografskog efekta koji senzaciju slušanja glazbe s lakoćom pretvara u stvaran događaj.
Te je subote veći sustav imao mana, ne bi bilo iskreno kada bih napisao da ih nije bilo, ali ih ne uzimam zdravo za gotovo jer iz ranijih stečenih iskustva znam što su ovakve komponente u stanju pružiti. Osim toga, uzmite u obzir da su zvučnici potpuno novi te da su iz kutija izvađeni tek dan uoči prezentacije. Drugim riječima, nisu bili usvirani i to se najbolje moglo čuti u izostanku najdubljeg basa i autoritativnog dojma, u određenim trenucima prenaglašenog visokotonskog područja i posljedično blagog tonskog disbalansa. No sve je to u mojim ušima bilo nevažno jer mi je sasvim jasno, da jednom kada se te stvari poslože, kreće zvukovna predstava za ultimativne doživljaje glazbenih materijala.
Kraj gore napisanog čvrsto stojim jer iz vlastitog iskustva mogu navesti slučajeve iz kojih sam se uvjerio koliko se neusvirani zvučnici mogu vremenom promijeniti i staviti stvari na svoje mjesto. Da, istina je da sam generalnog stava kako u suštini nešto svira ili ne svira, bilo tek iz kutije izvađeno ili već svira parsto sati, a posebice kada razgovaramo o high-end komponentama.
Pod uvjetom da imate dovoljno odigranih utakmica u nogama i ozbiljnije gledate na HIFI kao takav, dobar ćete zvuk prepoznati na prvu, odnosno potencijal neke komponente ili sustava. Ali ako nešto a priori uhu ne legne te samim time stvori sumnju u visokovjeran zvuk, nema tu kruha na duže staze pa da ne znam za kakvim akustičkim zahvatom ili “sinergijskom” komponentom posegli.
E, zato je manji sustav naprosto briljirao i na mene ostavio upečatljiviji dojam. A evo i zašto. Kao prvo, manji su se zvučnici akustički, ne bolje, nego izvrsno uklopili u zadanim uvjetima tj. u prezentacijskom prostoru. Ne zaboravite da su konstrukcijski značajno različiti zvučnici dijelili isti prostor u kojem je gotovo nemoguće bez akustičkih zahvata očekivati da i jedni i drugi pružaju optimum. I kao drugo, manji su zvučnici stigli na prezentaciju debelo usvirani.
Kako god, zvuk je plijenio grandioznim volumenom i pozornicom koja se protezala u ogromnu širinu i dubinu. Zvučnici su nestali u prostoru, pritom ostavljajući precizno ocrtane instrumente u pozornici. Dinamika je prštala na sve strane uz vrlo opipljivu prezentaciju bez obzira na glazbeni materijal. Ono što me najviše dojmilo, jest izuzetna kontrola zvučnika uz osjećaj bezgranične snage. Bas područje je bilo izrazito duboko, precizno, čvrsto i artikulirano.
Ajde oni monstrumi od pojačala na drugoj strani prostorije. MBL 9008 A mono blokovi, mrcine od 60 kg, svaka kadra isporučiti 840 Watta na 4 Ohma (2 x 440 Watta / 8 ohma). Za takve se ne čudim da s gotovo bilo kakvim zvučnicima na tržištu rade što žele, ali da jedno integrirano pojačalo toliko moćno, stabilno i autoritativno djeluje u radu, moram priznati da sam rijetko kad doživio. Doduše, s 300 Watta na 4 Ohma po kanalu (2 x 180 Watta / 8 Ohma) i 23 kilograma težine, nije ni MBL C51 baš neki neuhranjeni štiglec.
Denis Krmić (vlasnik Audiocinema Art trgovine i Antonie Furbur, izvozni menadžer MBL-a)
Uz ekipu iz Audiocinema Arta, prezentaciji su prisustvovali i gosti, Eric Garcia, međunarodni prodajni menadžer Artesaniaje i Antonie Furbur, izvozni menadžer MBL-a, s kojim sam uspio prije samog odlaska izmijeniti nekoliko rečenica. Da stvar bude bolja, iz tog se razgovora rodila jedna zanimljiva ideja. Za sada neću iznositi detalje, ali ako se ostvari, vjerujem da će isto tako i vama biti zanimljiva.
Na kraju bih zahvalio na pozivu i čestitao Audiocinema Artu na organizaciji i široj publici pruženoj prilici da se upozna s proizvodnim programom vrhunskih proizvođača audio opreme. Osobno dodatnu vrijednost ovakvih događaja vidim u susretu sa starim znalcima, prijateljima audiofilima i glazbofilima, koji bez obzira na dugogodišnji staž u ovom sportu, i dalje grabe svaku priliku da vide i čuju nešto novo. A još kad vidim neka nova lica i interes van audiofilskih krugova, zadovoljstvo je potpuno jer dokazuje da HIFI nije neka prošla priča te da dobar zvuk u svoja četiri zida i dalje mnogi žele čuti.
U kojem paralelnom svemiru živi instrumenti nemaju usmjeren zvuk?
Stani iza saksofona ili s lijeve strane klavira gledajući od pozicije pijanista.
To je i meni prvo upalio u oko ta besmislenu rečenica, a isto tako nije jasno sa čim opravdavaju sulude cijene tih mjehura što je vrlo jednostavna i jeftina tehnologija sa vrlo velikim thd izoblicenjima.
Možda sam se nedovoljno precizno izrazio, ali poanta je kako zvuk nekog instrumenta možemo čuti bez obzira na položaj slušača. Naravno da će se iz određenog položaja zvuk bolje čuti nego iz ostalih položaja, upravo iz konstrukcijskih razloga, a ona najčešće uključuju i usmjereni zvuk. No ponavljam, ovdje je riječ o nečemu sasvim drugom.
A ovakav pokroviteljski komentar ovog ću puta tolerirati, sljedeći sasvim sigurno neću. Ako se ne možemo civilizirano i argumentirano raspravljati, onda nemamo o čemu dalje razgovarati.