Vjerujem da među čitateljima ovog bloga ima onih koji nisu skloni kupovini komercijalnih zvučnika te više teže onim modelima koji su rađeni u manjim serijama, ručne su izrade, osebujnog izgleda i konačno – dobrog zvuka. Upravo su se jedni takvi nedavno našli kod mene na testiranju.
Kada kažem, komercijalnih, tada mislim na one zvučnike iz kojih stoje brendirani proizvođači čiji se modeli nalaze u standardnim ponudama mnogih distributera audio opreme. Nema smisla nabrajati imena jer ionako više-manje znamo o kome se radi. Međutim, to, komercijalni, ne znači i loše. Naprotiv, upravo takvi su u prednosti jer često iza proizvoda stoji značajan razvojni tim, brojni inženjeri i konstruktori, dostupna tehnologija, proizvodni pogon, marketinški tim te konačno – pozamašan budžet.
No, čak i takvi tržišni divovi imaju konkurenciju u obliku mnogobrojnih manjih manufaktura koje su u stanju proizvesti kvalitetne zvučnike. Štoviše, često je riječ o vrhunskim proizvodima koji kvalitetom zvuka mogu stati uz bok najvećim proizvođačima, a da pritom konkuriraju cijenom.
Yera Audio je hrvatski proizvođač zvučnika iza čijeg se imena nalazi Miljenko Jerić, vlasnik tvrtke i glavni konstruktor. Ustvari, za Miljenka se može reći da je ‘one man band’ jer su njegovi zvučnici gotovo u cijelosti izrađeni u vlastitoj režiji.
S obzirom na to da sam uoči testiranja posjetio radionicu u kojoj nastaju Yera Audio zvučnici, mogu iz prve ruke posvjedočiti proizvodnom procesu. Kabineti se ručno oblikuju, spajaju i furniraju, lakiraju i poliraju, svaka se jedinica pomno bira, ručno ugrađuje, dijelovi skretnice se također ručno slažu i zaista se cijeli proces odvija poput onog u radionicama nekog starog zanata.
Moj prvi ozbiljniji susret s Yera Audio zvučnicima dogodio se u Pakracu, na prošlogodišnjem Multipaku gdje se Yera Audio predstavio s modelom ACT 1 (Acoustic Treasure 1). U maloj, ali vrlo umjesno uređenoj sobi, u kombinaciji s Rega elektronikom, ACT 1 zvučnici ponudili su vrlo dobar zvuk te izazvali interes posjetitelja pa tako i mene.
Yera Audio ACT 1 na Multipaku 2018
Nastavno na Multipak, dogovoren je novi javni nastup na TOO LOUD FESTU 2018 u zagrebačkom DoubleTree by Hilton Hotelu, gdje se za tu priliku Yera Audio predstavio s novim modelom, ACT 2, zvučnicima koji su ujedno tema ovog teksta. U većoj sobi od one u Pakracu, zvučnici su briljirali, tako da se o zvuku govorilo još dugo nakon festivala.
Yera Audio ACT 2 na TOO LOUD FESTU 2018
Konačno je dogovoreno testiranje te sam zahvaljujući Robertoshop trgovini, ovlaštenom distributeru Yera Audio zvučnika, početkom veljače dobio ACT 2 na slušanje. Riječ je o samostojećim dvosistemskim bas refleks zvučnicima u koje su ugrađene Seas visokotonske i midbas srednjetonske zvučničke jedinice. Frekvencijski opseg kreće se od 30 Hz do 25 kHz, osjetljivost je 88 dB (@ 1 W/1 m), dok je nominalna impedancija na 8 Ohma. Svaki zvučnik teži 19 kilograma.
Kabineti su izrađeni iz MDF-a, a finiširani prirodnim furnirom. Standardno se isporučuju u 5 osnovnih furnira – američka trešnja, američki orah, Wenge, bijeli hrast i Zebrano. Mogući su i ostali finiši tj. furniri po narudžbi kao i finiširanje po RAL skali boja.
Također, ovisno o furniru, moguće je birati bijelu ili crnu bazu na koje je kabinet postavljen. Punu specifikaciju zvučnika, kao i uzorke furnira, možete pogledati na novoj web stranici Yera Audija.
Na testiranje sam dobio zvučnike finiširane američkim orahom s crnom bazom te bijelim hrastom s bijelom bazom. Oba finiša izgledaju izvrsno i zaista mi je teško reći koji mi se sviše sviđa.
Što se tiče samog oblika zvučnika, moramo priznati da sam ostao iznenađen dizajnom jer debelo izlazi iz okvira kakvog sam dosad gledao kada je u pitanju domaća proizvodnja zvučnika. Zvučnici su ravnih i oštrih linija, nepravilnog oblika i u prostoru više djeluju kao skulpture nego zvučnici. Komuniciraju moderan pristup oblikovanju s ciljem da se uklope u iste takve prostorije.
Zvučnici su dostavljeni u drvenim sanducima izrađenim od vrste breze, lagane a čvrste. Ovo osigurava siguran transport, dok s druge strane štedi kičmu onoga koji će ih prenositi. Unutar sanduka zvučnici su sigurno fiksirani i obučeni u satenaste pokrivače, dok je baza dodatno vijcima pričvršćena za sam kabinet.
Ovo sve govori kako Yera Audio na proizvod gleda od početka do kraja, ne dozvoljavajući da ostavi previše prostora nedorečenosti. Nažalost, više sam puta svjedočio o tome kako se neki domaći proizvod plasira na tržište, a onda se u improviziranim kutijama, plahtama, stiroporima, spužvama i sl., donosi na prezentacije ili još gore, na vrata kupca. Ovo vrijedi ne samo za zvučnike, nego i za pojačala, gramofone, pretpojačala i ostalu HIFI opremu.
I dok manja zamjerka ide u smjeru nedostatka tiskanih uputstva, pohvala pak ide za dodatno priloženu kutiju u kojoj se nalaze dodaci za zvučnike tj. šiljci i podlošci za šiljke. S obzirom na to da ćete šiljke svakako koristiti te da su oštri na vrhovima poput igle, podlošci su obavezni.
Smještaj zvučnika u prostoriji u kojoj slušam pokazao se ovog puta kao prilično zahtjevan zadatak. Naime, nije prošlo previše vremena kako bi im našao poziciju u kojoj su rekreirali najbolju zvučnu pozornicu, međutim, u istoj su zvučali prilično tanko, odnosno izgubio sam bas. Doduše, ovakvim se zvučnicima 32 m2, koliko iznosi površina moje slušaonice, mogu pokazati kao prekrupan zalogaj. Po slobodnoj procijeni, idealno bi bilo da sviraju u prostorijama do nekih 20-ak m2.
Kako god, na kraju sam ipak uspio pronaći poziciju u kojoj su zvučnici pokazali da mogu osjetno zaći bas područje, a da pritom i dalje pružaju zavidnu širinu i dubinu u zvučnoj pozornici. Kako se bas refleks otvor nalazi s donje strane kabineta, primakao sam ih bliže prednjem zidu (gledajući iz perspektive slušača), ali sam primakao i sjedeću poziciju malo prema naprijed.
Standardno sam posegnuo za različitim glazbenim materijalima, ali se u konačnici pokazalo da zvučnicima najviše leže jednostavniji komorni i vokalni sastavi, trija i solistička instrumentalna djela. Ako s ACT 2 zvučnicima planirate slušati veća orkestralna djela ili rock na koncertnim glasnoćama, moj savjet bi bio da zvučnike potražite negdje drugdje.
Naime, ACT 2 zvučnici zvuče vrlo otvoreno i smireno u frekvencijskom opsegu, ali nedostatak donjih oktava neće uprizoriti orkestar u punom zamahu. No, od ovakvih zvučnika i u ovakvom cjenovnom razredu, to se i ne očekuje.
Ono što pak u potpunosti zadovoljava, jest vrlo precizna i transparentna zvučna slika s mnoštvom detalja. S obzirom na sam karakter zvučnika koji pomalo naginje na svijetlu stranu, savjetujem da obratite pažnju pri odabiru pojačala kojim ćete ih pogoniti. Zvučnike sam testirao s Pass kombinacijom X250.5 stereo izlaznog pojačala i XP-20 pretpojačala, ali s Rotelom RA-1061 integriranim pojačalom. Ideja je bila čuti što sve mogu zvučnici pružiti u apsolutnim razmjerima, ali i s pojačalom srednje klase kakvo bi se moglo u realnim uvjetima naći kao partner s ACT 2 zvučnicima.
Dakle, ako imate pojačalo koje samo po sebi naginje na svjetliju stranu i ističe visokotonsko područje, kombinacija s ACT 2 zvučnicima mogla bi se pokazati kao autogol. S druge strane, ako imate neutralnog partnera ili neko cijevno pojačalo, na putu ste da postignete dobar zvuk. Također obratite pažnju i na odabir zvučničkih i interkonekcijskih kabela. Svi oni koji vole bacati detalje na površinu ovdje nisu dobrodošli.
Sam po sebi vrlo otvoren i detaljan zvuk, ACT 2 zvučnike stavlja u ulogu alata kojim ćete vrlo lako detektirati anomalije u snimci. Osobno sam pobornik takvih zvučnika jer ‘govore’ istinu, umjesto da maskiraju ono što neku snimku čini esencijalnom za uživanje. Dobar primjer bio bi slušanje Vincenta Amiga i kompozicije Sierra Del Agua, s albuma Vivencias imaginadas (CBS Recordds Int., 1995.) u kojoj sam mogao čuti prebiranje prstima po žicama klasične gitare i sve što ide uz to. Govorim o škripi jagodica prstiju po žicama, tranzijentima, mikro dinamici, sustainu, odličnom timbru i zraku oko tijela instrumenta.
Ovdje me slušanje ACT 2 zvučnika podsjetilo na jedan izuzetan zvučnik kojeg sam također testirao, a koji je briljirao upravo kod slušanja klasične gitare. Riječ je o Onkyo D-TK10 s kojim očito ACT 2 dijeli dio genetike. Generalno, ako volite flamenco, nemojte zaobići ovaj album, a posebno obratite pažnju da dvije kompozicije, spomenutu Sierra Del Agua te Ventanas al Alma. U kombinaciji s jednim zvučnikom kakav je ACT 2, slušanje bi se moglo pretvoriti u hedonistički događaj kojem ćete se još puno puta vraćati.
Podjednak užitak bio je i slušati 75-godišnjeg bluesera Waltera Wolfmana Washingtona u duetu s Irmom Thomas u pjesmi Even now, s albuma My Future Is My Past (Anti/Epitaph, 2018.). ACT 2 zvučnici sjajno su dočarali hrapavi i osebujan glas Washingtona, dok su s druge strane perfektno razdvojili oba vokala od pratećih instrumenata. I bez obzira na činjenicu što je riječ o očito dorađenoj i ukrašenoj studijskoj produkciji, atmosfera kompozicije je jedna od boljih koje sam čuo u posljednje vrijeme. A upravo su tu atmosferu ACT 2 zvučnici izvrsno prenijeli te ne samo da su kao takvi nestali u prostoru, ostavljajući vas u direktnom kontaktu s glazbom, nego su precizno i slojevito odradili posao od početka do kraja. Slobodno upišite preporuku i za ovaj album jer je izvrstan.
Što se tiče bas područja, već sam ranije dao naslutiti kako ovdje nećete doživjeti tektonsko pomicanje zidova ili poda. Međutim, na većim glasnoćama dobit ćete vrlo čvrst, voluminozan i precizan bas, onakav kakvog sam obično čuo iz kompresijskih zvučnika tj. bez bas refleks otvora. Nemojte ni slučajno pomisliti da se radi o nekom slabašnom basu, naprotiv, ACT 2 zaista može potegnuti prilično duboko, ali vodite računa i tome da tu ogromnu ulogu igra pojačalo. Rotel to nije mogao dočarati, Pass kao od šale.
Ponovno sam posegnu za Arevom Henriksenom i albumom Cartography (ECM, 2008.) i kompozicijom Migration. Sintetski, ali odlično kreiran bas, u stanju je u full range sustavima, kako se kaže, izbiti prozore iz štokova. Ovdje nema bojazni od takvih nevolja, ali zato možete odvrnuti koliko ide i osjetiti udar u prsima. Za zvučnike ovakvog ustroja i ovakvih dimenzija, ovo predstavlja značajno konstrukcijsko postignuće.
Jesu li ACT 2 zvučnici high-end proizvod? Rekao bih da nisu, ali zato širom otvaraju vrata i pružaju pogled u taj svijet. Za neke, možda će biti ulaznica za druge Yera Audio zvučnike koji se tek trebaju pojaviti na tržištu. U pripremi je trosistemac i još par modela o kojima za sada ne bih pisao.
Umjesto toga, zaključio bih da svakako obratite pažnju na Yera Audio kao proizvođača te na ACT 2 zvučnike. Imate sve što je u realnim uvjetima potrebno za dugotrajno uživanje u glazbi. Uz to, imate i odlično dizajnirane zvučnike te ono s početka, nešto što se odvaja u moru klasičnih proizvoda, nešto što vas čini drugačijim i za što možete reći da je ručno rađeno, gotovo samo za vas.
Cijena od oko 2.700 eura za par u standardnim finišima, možda ne gura ACT 2 u financijski razred dostupan svima, ali ponavljam, valja uzeti u obzir što se dobiva za taj novac. Ako mene pitate, dovoljno da ih stavite u uži izbor u tom cjenovnom krugu pa čak i označite kao ‘best-buy’ kupovinu.
Miljenku Jeriću čestitam na hrabrosti da se u ova turbulentna vremena, punog srca i ogromne volje, upušta u proizvodnju zvučnika na domaćem terenu i iskreno se nadam da će pronaći put do budućih kupaca u još većem broju.
Cijena: oko 2.700 eura/par, standardni finiši
Zvučnike ustupio:
Robertoshop
Trg bana Josipa Jelačića 9
34550 Pakrac
Tel.: +385 99 4747 120
Sustav za testiranje:
Zvučnici: Wilson Audio Sophia 3, KEF LS50
Izlazno pojačalo: Pass X250.5
Pretpojačalo: Pass XP-20
D/A konverter: Classé CP-800 Rev. 2
Analogni izvor: Kuzma Stabi S PS MKII/Kuzma 4Point 9/Lyra Delos
Phono pretpojačalo: Audio Research Reference Phono 2SE
Digitalni izvor: MacBook Air, Audirvana Plus 3
Digitalni izvor (CD transport): Marantz CD6000 OSE LE
Digitalni kabel (USB): Nordost Blue Heaven
Digitalni kabel (AES/EBU): Z Audio Spider (XLR)
Digitalni kabel (COAX): Profigold (RCA)
Zvučnički kabeli: Transparent Musicwave Super MM2, Transparent The Wave Gen. 5
Interkonekti (XLR): Transparent Musiclink Super MM2, Transparent Musiclink Plus MM2, WAY Cables Harmony
Interkonekti (RCA): Marohei Cables CT Reference
Strujni kabeli: Transparent Reference Power Cord Gen. 5, Revelation Audio Labs Passage CryoSilver Reference, Audioquest NRG-2, Audioquest NRG-3, Wireworld Stratus
Strujna letva: Supra MD06-EU MKII
Audio dodaci: Stillpoints Ultra SS, Stillpoints Mini
Audio polica: Rondo Spirit Custom
Zvučnički stalci: KEF Performance
Soba: Akustički tretirana, 8,5×3,8×2,8 m
Ovo je super primjer kako u rukavicama napisati da uređaj – ne valja. Imao sam prilike pogledati ih u trgovini, htio sam ih čak i čuti, ali prošla me bilo kakva volja radi dvije stvari. Prva je izrada koja je ispod svakog nivoa, vidilo se na jednoj kutiji da je doslovno krpana na uglu. Dakle, nova je oštećena.
Kad su mi rekli cijenu samo sam odustao. Cijena je suluda. Izgledao kao (poludovršen) DIY uradak, a košta kao ozbiljan zvučnik.
Onako, jadno i sramotno. Ove slike gdje se gospon pravi fin pregledavajući letvu u fortufu su tak.
Jedina kvaliteta su tekst i fotografije, ali to nije radi zvučnika.
Manite se ćorava posla, ružna ekstravagancija nije put do kupca.
U ovih 50+ godina i skoro 25 godina hifija ovo je jedan od rijetkih uređaja koje sam odbio – bez slušanja. Niska kvaliteta izrade i izrazita ružnoća su neviđeni do sada. Prvi model je izgledao solidno, zvučao manje od solidno.
Moram priznati, zanimljivo razmišljanje i stav. Gotovo bih mogao zaključiti da kupuješ stan, auto, odjeću ili cipele samo na temelju viđenog. Svaka čast, nemamo svi tu sposobnost jer nas finacijski okviri tjeraju da ipak isprobamo prije kupovine. Očito tebe ne i tu ti skidam kapu. Mašala!