Reportaža: TOO LOUD FEST 2024

TOO LOUD FEST 2024 – Zagreb, DoubleTree by Hilton Hotel, 19. / 20. 10. 2024.

Proteklog je vikenda završio TOO LOUD FEST 2024. Od debitantske 2017. godine pa do danas, održano je sedam festivala. Vrlo vjerojatno bi ih bilo i osam da se 2020. godine nije nesretna pandemija umiješala pa je festival te godine silom prilika odgođen. Kako god bilo, TOO LOUD FEST je u proteklih sedam izdanja mijenjao izlagače, program pa čak i nadopunjavao lokacije održavanja, ali se nikad nije odmaknuo od osnovne ideje i želje što želi postići i po kakvom karakteru biti prepoznatljiv.

Festival od prvog dana teži biti okrenut širem krugu, odnosno svima onima koji prvenstveno vole slušati glazbu i žele je doživjeti što bolje, vole dobar dizajn, imaju osjećaj za estetiku, žele steći nova znanja i nije im moderna tehnologija a priori odbojna.

Uvijek je zadovoljstvo na TOO LOUD FESTU sresti prijatelje i poznanike kojima nije teško doći iz svih krajeva Hrvatske i susjednih zemalja kako bi se družili, dali podršku i uživali u programu festivala.

Okrenut je svima onima koji žele općenito podići kvalitetu življenja kroz postizanje većeg užitka slušanja glazbe u različitim prilikama, počevši od stana, kuće, ureda, vikendice, vrta, terase pa sve do slušanja u pokretu, trčeći, vozeći bicikl ili vježbajući u fitness dvorani.

Festival ne komunicira audiofilski događaj, rezerviran za usko određenu skupinu, niti elitistički događaj namijenjen posjetiteljima visokog imovinskog stanja.

To, što se na svakom TOO LOUD FESTU mogu slušati audio sustavi od par stotina tisuća eura, ne znači da se ne mogu čuti i oni od par stotina eura. Raspon je od-do, i to je upravo jedinstvena prilika da se na jednom mjestu čuje razlika, stvoriti slika o tome koliko se nekome isplati ulagati u dobar zvuk i gdje povući granicu. Prilika da sazna odakle krenuti, gdje kupiti ono što ga zanima, što aktualna ponuda pruža i kako investiciju maksimalno iskoristiti.

Magico / Constellation / dCS / Audioquest / Roon / Finite Elemente – Jedan od najskupljih prezentiranih sustava na TOO LOUD FESTU 2024, ali ujedno i nesvakidašnja prilika čuti kako glazba zvuči kroz beskompromisne audio komponente.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Too Loud (@tooloudblog)


Ako se želite iz naslonjača u dnevnom boravku preseliti direktno u koncertnu dvoranu, ovo je vaš prijevoz. Naravno, u limuzini s vozačem. – Izlagač: Media Audio

S druge strane, tu je i prilika za one najzahtjevnije da čuju više apsolutno vrhunskih audio sustava i odaberu najbolje od najboljeg tj. ono što se danas može kupiti kada je kvaliteta zvuka u pitanju. Međutim, čak i na te, ultra skupe sustave i audio komponente, valja gledati kao priliku za stjecanje iskustva, usudio bih se napisati, iskustva kao dio opće kulture.

EgglestonWorks / Accuphase – Američko-japanska kombinacija audio komponenti još je jedan prezentirani sustav za najviše zvukovne domete. Također spada u red iznimno skupih sustava, ali isto tako nudi slušno iskustvo i doživljaj glazbe na najvišem nivou.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Too Loud (@tooloudblog)

Osobno sam vidio i sreo posjetitelje koji nisu nikad ranije bili na TOO LOUD FESTU, pojma nisu imali da uopće ovakvo što postoji, a čije su reakcije bile ravne svjedočenju slijetanju prvog čovjeka na mjesec. Ubuduće bih volio takvih, a vjerujem i izlagači, vidjeti čim više! – Izlagač: Planet Audio

Samo za primjer… Da vam netko ponudi provozati najnoviji Bugatti, teško da biste odbili ako ste vozač. Drugim riječima, stekli biste vrijedno iskustvo i nigdje ne bi stajalo da taj auto morate kupiti. Zašto bi drugačije bilo sa slušanjem audio sustava od pola ili milijun i pol eura, a kakve smo mogli čuti na TOO LOUD FESTU?

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Too Loud (@tooloudblog)


Jedna od svjetskih premijera na TOO LOUD FESTU 2024 obilježila je prezentacija novih Lumen White WhiteLight 3 zvučnika i Ayon Audio Crossfire EVO Delta integriranog pojačala. O kakvoj je ekskluzivi bilo riječ, dovoljno je navesti kako se Lumen White zvučnici teško mogu vidjeti i čuti na javnim događajima bilo gdje u svijetu pa čak i na najvećim HIFI svjetskim sajmovima. – Izlagač: DB Audio

Isto tako, na festivalu možete isprobati, odnosno čuti slušalice od 50-ak eura, ali i one o 3.000 ili više eura. Mogu se čuti mnogobrojni prijenosni zvučnici za sve prilike, takoreći od slušanja u kuhinji pa do partyja za stotinu ljudi. Ponovno je stvar iskustva i stvaranja realnih okvira o razlici u kvaliteti zvuka nečega što košta ‘normalno’ i ‘abnormalno’ i što netko specifično treba.

Posjetitelji TOO LOUD FESTA 2024, između ostalih izlagača i brendova, mogli su isprobati, odnosno čuti aktualne modele Sennheiser i DALI slušalica izvrsnog zvuka i prihvatljivih cijena. – Izlagač: Nove boje zvuka

A da stvar bude bolja, velik dio izloženog je primjer vrhunskog industrijskog dizajna, nečega što je užitak gledati i što bi mnogi voljeli imati u svom domu, baš kao i neku dizajnersku lampu, fotelju, umivaonik ili recimo vazu. Mnogi ne znaju da iza audio proizvoda, skupih i jeftinih, a kakvi se mogu vidjeti i čuti na festivalu, stoje neka od najvećih svjetskih imena industrijskog dizajna današnjice.

Elipson 402 Tribute zvučnici iz Edition serije, primjer su bezvremenskog industrijskog dizajna koji izgledom odskače od klasičnih audio proizvoda i nudi vrhunsku kvalitetu zvuka. – Izlagač: Audiocinema Art

TOO LOUD FEST je događaj na kojem se kroz radionice i predavanja mogu čuti mnogobrojni korisni savjeti, ali i steći vrijedna znanja od vrhunskih profesionalaca. Na festivalu su proteklih, ali i ove godine, kao predavači sudjelovali gosti iz inozemstva koji predstavljaju autoritete u svjetskim razmjerima.

Karlo Bruči, Brucci (lijevo na prvoj fotografiji), održao je radionicu koja je na razumljiv i pristupačan način prisutnima objasnila kako najjednostavnije i maksimalno učinkovito organizirati kućno kino u vlastitom domu.

Daniel Pikl, Chatbot (krajnje desno na drugoj fotografiji), svojim je predavanjem pružio uvid u mogućnosti i dosege umjetne inteligencije (AI) u audiju. Iako je postao dio svakodnevice, mnogi do TOO LOUD FESTA 2024 pojma nisu imali kakav se potencijal u AI-ju krije i što sve može kada je glazba u pitanju.

Dodajmo još glazbene nastupe uživo na festivalu, kao rijetku priliku da se, ponovno na jednom mjestu, može čuti i usporediti živa i reproducirana glazba. Možda sedam kao broj održanih festivala zvuči skromno, ali su u tom skromnom broju do sada nastupali: Lela & Joe Kaplowitz, Podium Brass Quintet, Tango Appassionato, Oridano Gypsy Jazz Band, The Messengers, Elis Lovrić, Lu Jakelić, The Gentleman, Romana Orešnik, M.Rider, Doris Karamatić, Zagrebački orkestar ZET-a, Antiphonus Ensemble i Vlatko Stefanovski. Sve su to od reda izuzetni glazbenici s vrijednim glazbenim sadržajem i izvedbama.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Too Loud (@tooloudblog)


M.Rider ovo se godine originalnim skladbama i sjajnim osebujnim vokalom savršeno uklopila u standardno sofisticiran i pomno složen program festivala i glazbenih nastupa uživo.

Za svojevrstan hit na TOO LOUD FESTU 2024 pobrinuo se Sonus art, prezentirajući Argon Audio Forte A5 WiFi zvučnike. S cijenom više nego korektnom, odnosno takvom da sam u oba dana festivala po hodnicima hotela slušao hrpu iščuđavanja, nudi se kompaktno, bežično i cjelovito rješenje za uživanje u glazbi. U zvučnike je ugrađeno pojačalo, high-res DAC i Wi-Fi streamer. Međutim, u svemu je najvažnije to, što su ti zvučnici na festivalu fantastično svirali za tražene novce i to ih je izdvojilo kao “best-buy” audio proizvod. A ako je nekome takvo što prejednostavno ili prejeftino, Sonus art je nekoliko katova niže, na još jednom izlagačkom mjestu, predstavio Dynaudio / Lyngdorf high-end audio sustav peteroznamenkaste cijene. Nažalost, takav se financijski kontrast idealno uklapa u izreku – “Koliko para, toliko muzike.”.  

TOO LOUD FEST je i mjesto gdje se posjetiteljima nudi zavidan i probran izbor nosača zvuka, što na vinilima, što na CD-ima, SA-CD-ima i Blu-Ray izdanjima. Naći ćete raritetna, možda neka zaboravljena, ozbiljno skupa ili pak bagatelno jeftina izdanja, domaća i strana.

Roxy CD Shop ponovno se za TOO LOUD FEST posebno pripremio i posjetiteljima ponudio velik izbor probranih i raritetnih vinila i CD-a. Dodatni bonus sudjelovanju bile su specijalno formirane, gotovo bagatelne cijene oko 500 jazz CD naslova različitih svjetskih izvođača.

Što se tiče ovogodišnjeg TOO LOUD FESTA, prema reakcijama, odnosno komentarima i dojmovima posjetitelja na samom festivalu i onima nakon, mahom na društvenim mrežama, dobrog zvuka i glazbe bilo je na sve strane!

Hrvatski proizvođači, Blackwood, Limestone i Audiomodul, svojim zvučnicima i pojačalima naprosto su briljirali i kvalitetom zvukom frapirali mnoge. Tu se sjajno uklopio još jedan hrvatski proizvođač zvučnika – ONE.618, koji je na festivalu pokazao kako izgleda vlastiti proizvod, inače ovogodišnji dobitnik prestižne međunarodne “A’Design Award & Competition” Gold nagrade za dizajn.

Blackwood je ove godine na TOO LOUD FESTU (ponovno) dokazao kako je u Hrvatskoj moguće osmisliti, konstruirati i proizvesti audio proizvode svjetske klase. Blackwood Solaris zvučnici i Blackwood pojačalo s ugrađenim DAC-om i streamerom, oduševili su zvukom i mnogobrojne posjetitelje ostavili u nevjerici jer je mnogima do festivala bilo teško uopće zamisliti da se ovakvo što može proizvesti na domaćem terenu.

Limestone i Audiomodul, također hrvatski proizvođači audio proizvoda, prezentacijom i kvalitetom zvuka, naprosto su briljirali i izazvali oduševljenje mnogih posjetitelja TOO LOUD FESTA 2024. I dok se Audiomodul različitim modelima zvučnika već ranije predstavio na festivalu, Limestone s cijevnim pojačalima vlastite konstrukcije i izrade bilježi debitantski nastup. Ako napišem da se vlasnici obje tvrtke dobro poznaju te ih veže ista geografska lokacija, možda postaje jasnije zašto je ostvarena tako dobra suradnja i prezentacija.

 
ONE.618 konceptom, namjenom i izgledom zvučnika sve više privlači interes na stranom tržištu, ali se i dalje primarno novim modelima predstavlja na TOO LOUD FESTU. Jednog su ove godine mogli čuti i prolaznici jer je bio izložen ispred hotela. I nitko se nije bunio. Naprotiv, bilo je pitanja kakvo to čudo svira.

Gosti iz Makedonije, Teoharov, također je oduševio zvučnicima i pojačalom vlastite proizvodnje.

Teoharov je 2021. godine, na prvom predstavljanju na TOO LOUD FESTU, ostavio dubok trag kroz audio prezentaciju i najvećim dijelom organizaciju nastupa Vlatka Stefanovskog na festivalu. Ove je pak godine, u drugom nastupu, izostala izvođačka pratnja, ali je zato Teoharov ponovno zvukom opravdao status proizvođača vrhunskih audio komponenti.

Sennasound i Acoustic Invaders, oba izlagača iz Srbije, predstavili su audio uređaje isto tako vlastite proizvodnje koji su u nevjerici ostavili sve one koji nisu znali da se u susjedstvu uopće takvo što proizvodi, a kamoli da mogu pružiti takvu kvalitetu zvuka.

Nemanja Čokić, Sennasound (lijevo na fotografiji), predstavio je dimenzijama male, ali zvukom velike HIFI uređaje vlastite proizvodnje. Debitantski nastup na TOO LOUD FESTU 2024 ostat će zapamćen, ne samo po zvuku, nego i srdačnosti i pristupačnosti vlasnika tvrtke.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Too Loud (@tooloudblog)


I dok se Sennasound samostalno predstavio, Acoustic Invaders se udružio s BM-om, beogradskim distributerom audio proizvoda ponajboljih svjetskih proizvođača. Među takve se sasvim sigurno ubraja švedski Marten, a čije smo Mingus Septet zvučnike mogli čuti upravo zahvaljujući BM-u. U kombinaciji s Acoustic Invaders elektronikom, posjetiteljima TOO LOUD FESTA 2024 pružili su zvuk o kojem će se još dugo nakon festivala govoriti.

A kad već govorimo o regiji, tu je i slovenski Audio Alto, još jedan proizvođač audio opreme, čiji je prezentiran sustav na festivalu za mnoge bio jedan od najboljih, ako ne i najbolji kojeg su mogli u ta dva dana čuti.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Too Loud (@tooloudblog)


Nekonvencionalna konstrukcija zvučnika u kombinaciji s cijevnim pojačalom i streamerom, sve vlastite proizvodnje, dokaz je kako se dobro promišljenim konceptom i konstrukcijom, vrhunski zvuk može postići u realnim akustičkim uvjetima, vrlo sličnim onima kakve većina ima u svom domu. Drugim riječima, da biste uživali u glazbi i zvuku ovakvog sustava, nije nužno posegnuti za specijalnim akustičkim tretmanima prostorije. Sustav nije jeftin, ali je isto tako miljama udaljen od prodaje bubrega. Pogotovo u kontekstu high-end audija.

Izvrsno organizirana i vođena prezentacija apsolutno vrhunskih audio komponenti, preciznije Børresen zvučnika i Aavik elektronike, pružila je uvid kako jedan naoko kompaktan, ali po karakteru punokrvni high-end sustav može zvučati i koliko snažno može približiti glazbu. Bila je to ujedno i europska premijera novih Børresen C1 zvučnika. – Izlagač: Protira

Generalno gledajući, svi su izlagači pružili uvid u vlastiti proizvodni program ili distribuciju na zavidnom nivou. Kao organizator, moram pohvaliti, bez iznimke, svakog izlagača na profesionalnom odnosu i suradnji. To uključuje i napore da se posjetiteljima festivala predstave u najboljem svjetlu.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Too Loud (@tooloudblog)


Više nije nikakva novost da gdje god se Rotary Audio predstavlja pa tako i na TOO LOUD FESTU, posjetitelji prvenstveno mogu očekivati zabavnu i ležernu atmosferu, ali isto tako i vrhunski zvuk prezentiranih sustava. Osim toga, ne zaboravimo da nas je ove godine Rotary Audio dva tjedna ranije, na izdvojenom događaju – TOO LOUD INTRO, uveo u TOO LOUD FEST 2024 i nagovijestio što očekivati na samom festivalu. U oba slučaja, imali smo prilike slušati sustave i audio proizvode kakvi se teško, jako teško mogu čuti na jednom mjestu.

Svi su izlagači poštivali pravila ponašanja na festivalu, maksimalno surađivali, kako s organizatorom, tako i s menadžmentom hotela. Za mene nema većeg zadovoljstva od suradnje s normalnim i kulturnim ljudima koji znaju svoj posao. I neka se naljuti tko god želi, ali prethodnih sam godina imao posla s pojedinim izlagačima koji su TOO LOUD FEST doživljavali kao balkansku zabavu na kojoj mogu raditi što god žele. Na svu sreću, takvih više nema jer su sami shvatili da tu ne pripadaju.

“Ona soba s pogledom, top zvuka i super muzike”. Tako mi je na festivalu jedan poznanik opisao izlagačko mjesto Audio Dreama kada sam ga pitao gdje mu je bilo najbolje. Naime, on nije upoznat s audio distributerima, domaćim i stranim, proizvođačima i općenito mu je ovakav događaj stran. Voli glazbu i dobar zvuk, ali mu imena izlagača i brendova malo toga govore. Zato je i ove godine došao na TOO LOUD FEST, kako bi stekao slušno iskustvo i predodžbu o tome što je što, tko što nudi i koliko što košta. Doduše, kasnije sam skužio da je slušao Gryphon zvučnike i pojačalo. Kako god, vjerujem da je rečenica s početka, ustvari najbolja pohvala koju izlagač može dobiti. 

A ono što su distributeri izlagači omogućili da posjetitelji vide i čuju, priča je za sebe. Imali smo više svjetskih, europskih i domaćih premijera. Slušali smo sustave i gledali audio proizvode kakvih se ne bi postidjeli ni najveći svjetski HIFI sajmovi, javne prezentacije ili događaji sličnog karaktera.

Za dobar dio posjetitelja TOO LOUD FESTA 2024, kombinacija “starog” i “novog”, pružila je najbolji doživljaj slušanja žive glazbe. Tome su u prilog išle tri stvari. Prva, novi, ujedno i premijerno predstavljeni Wharfedale Dovedale zvučnici sjajno su surađivali s Audia Flight FLS10 integriranim pojačalom i Gold Note DS-1000 EVO DAC/streamerom. Druga, klasičan izgled zvučnika i, uvjetno rečeno, “old school” konstrukcijski pristup, dandanas mnogi drže najboljim. Naravno, svjesni činjenice kako je sad riječ o tehnološki daleko naprednijim zvučnicima. I treća, odabir glazbe koja je većim dijelom kod posjetitelja idealno spojila emocije i zvuk. – Izlagač: Elite Audio

U Zagrebu se prezentirao apsolutno vrhunski izbor audio proizvoda, što nebeskih skupih, što većini džepu dostupnih. Pojedini su izlagači uspjeli organizirati dolazak ključnih ljudi proizvođača čije proizvode distribuiraju, tako da smo imali goste tj. prezentere iz Norveške, Engleske i Austrije. Proteklih su godina tu bili i prezenteri iz Škotske, Mađarske, SAD-a, Italije, Danske, Slovenije, Švedske i Švicarske.

Marin i Helena Hraščanec, Intek Croatia, u društvu Andreasa Bjørnstada Sveena, predstavnika norveškog proizvođača elektronike Hegel Music Systems (desno na gornjoj fotografiji). Na festivalu je bio i Dr. Kirill Nenarokomov, predstavnik američke tvrtke REL, specijalizirane za proizvodnju subwoofera (desno na donjoj fotografiji). Oba su gosta došla na TOO LOUD FEST 2024, upravo zahvaljujući naporima i angažmanu vodećih ljudi Intek Croatije kako bi posjetiteljima omogućili prezentacije vođene svjetskim autoritetima na području audija. Između ostalog, predavanja su omogućila posjetiteljima i da steknu jasniju predodžbu o tome što i kakav zvuk nekog audio sustava čini vjernim i poželjnim, ali i dala dodatnu vrijednost samom festivalu. 

No, bez obzira na sva ta gostovanja, ove sam godine na hodniku hotela dobio oštru kritiku jednog posjetitelja jer sam dozvolio da strani gosti drže predavanja na engleskom jeziku i da zašto ne bi oni naučili hrvatski?!

Sad sam se sjetio još par nevjerojatnih situacija, moram ovo napisati…

Prošle mi je godine na festivalu prišao čovjek s punim koferom audio kabela koje sam radi i tražio da mu omogućim obilazak izlagačkih mjesta i isprobavanje njegovih kabela u različitim sustavima kako bi testirao gdje se najbolje čuju. Ono… uleti u sobu, prekine prezentaciju, prešteka svoje žnjore i sluša. I tako redom. Mislio sam da je skrivena kamera u pitanju i da me netko dobro zajebava. Kada sam shvatio da ipak nije šala u pitanju i objasnio mu da takvo što nije moguće, ovaj se smrtno naljutio i bez pozdrava otišao.

Drugi me pak pretprošle godina satima tražio po katovima hotela kako bi me upoznao, stisnuo mi ruku i čestitao na organizaciji, da bih konačno na istoj toj ruci primijetio da nema festivalsku narukvicu i da se prošvercao na TOO LOUD FEST. Rekao je da nije znao da su tu plaća ulaz, a da mu je sad glupo platiti jer je tu već četiri sata, sve je čuo i ide doma.

Koji put se TOO LOUD ne odnosi samo na zvuk, ali i to je dio organizacijskog izazova. Na kraju dana, festival čine i bizarne anegdote, u prirodi benigne, a s odmakom duhovite. – Foto: Božidar Žitnik

Na svu sreću, a na to sam posebno ponosan, profil posjetitelja festivala je takav, kakvog svaki organizator može samo poželjeti pa da je ne znam kakav događaj u pitanju. Na svih sedam dosadašnjih izdanja, nije zabilježen niti jedan jedini incident, nitko nije bio ispraćen kao nepoželjan ili neugodan posjetitelj. Privući i okupiti takve kulturne, pristupačne i srdačne ljude na jednom mjestu, zaista je užitak i uspjeh kako god okrenuli. A valja voditi računa o tome da na festival dolaze i stariji i mlađi, muškarci i žene, čitave obitelji, pojedinci i društva. To daje TOO LOUD FESTU vrijednost samog festivala kojim se uklapa u idejni koncept i ono o čemu sam na početku pisao, a to je stvoriti događaj koji će prvenstveno okupiti sve one koji gaje ljubav prema glazbi i dobrom zvuku.

TOO LOUD FEST 2024 tim. Dali smo sve od sebe da posjetiteljima, izlagačima i gostima ugodimo i stojimo na raspolaganju koliko god možemo. 

Hvala svim izlagačima, gostima, predavačima, osoblju hotela, organizacijskom timu, prijateljima i suradnicima festivala, a posebno posjetiteljima, na sudjelovanju i podršci. Nadam se da se ponovno vidimo dogodine na još boljem  TOO LOUD FESTU!


Galeriju s više od 120 fotografija s TOO LOUD FESTA 2024, možete pogledati na Too Loud Facebook stranici.